Inrikes först när Flybe börjar flyga för SAS
Publicerad den 3 september 2015Flybe blir det femte flygbolag som ska flyga trafik för SAS räkning vid sidan av Jet Time, Cimber, Braathens Regional och Blue1. Vad som ska hända med Blue1, som snart har fasat ut alla sina Boeing 717 är ännu oklart.
I mitten av september levereras den första ATR72-600 som Flybe ska använda i trafiken för SAS. Den följs sedan av ytterligare en maskin i oktober och två i mars nästa år. Det ger en flotta på fyra flygplan som alla målas i SAS färger, har svensk kabinpersonal och får Arlanda som bas.
Nu kommer också de första beskeden om vilka linjer som Flybe-maskinerna ska flyga och det är i första hand svensk inrikes. Enligt planerna ska de tas i trafik den 25 oktober och på följande destinationer:
Arlanda – Ronneby, 1 flygning i veckan
Flygs idag av Jet Time och SAS
Arlanda – Kalmar, 13 flygningar i veckan
Flygs idag av Jet Time och SAS
Arlanda – Sundsvall, fredagar och söndagar
Flygs idag av SAS, Jet Time och Braathens Regional
Arlanda – Visby, 25 flygningar i veckan
Flygs idag av Jet Time och Braathens Regional
Arlanda – Åbo, 5 flygningar i veckan
Flygs idag av Jet Time och Braathens Regional
Kommentarer
Det låter jättebra det du skriver. Det är ju dock inte flygplanstypen vi diskuterar. Vad sägs om att då istället anställa hela besättningen i SAS på fast anställning/core-kontrakt? Strunta i wet lease och dry leasa flygplanen istället till SAS. Bör inte flygplan i SAS färger opereras av SAS istället för av kontraktspersonal i andra bolag? Har verkligen den här besättningen anständiga vilkor som SAS egen personal?
Med mindre turbopropmaskiner som kan trafikera tunnare linjer stärks SAS trafiksystem. Det fyller de större maskinerna vilket ger möjlighet till expansion på Europa och långlinjer. Skandinaviska jobb skapas, till skillnad från hos vissa andra bolag som shoppar billigarbetskraft. Tex de du nämnde.
http://www.check-in.dk/sas-nye-langrutefly-skaber-hundredvis-af-jobs#.Veq3EEpXerU
Därja, då fortsätter SAS att outsourca sin produktion.. Folk klagar på Ryanair och Norwegian.. Vi skall alla den vägen vandra..
Flybe ska ersätta Braathens Regional !
SAS har säkert räknat ut vid vilken storlek på plan man går med vinst och vilka man själv flyger med förlust pga sina direkta och indirekta kostnader. Troligtvis ligger brytpunkten för många linjer och avgångar på ca. 135 pax. men borde ligga under 70pax.
Cimber kommer fortsätta flyga tunnare linjer för SAS, Frågan är om FlyBe kommer att ersätta Blue1 eller kanske Jet time, eller kanske kommer att sättas in på andra nya eller tunna linjor..
Men hela poängen var väl att Flybe ska ersätta Cimber? Eller???
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten