Japan Airlines först med Dreamliner i Norden
Publicerad den 17 februari 2012
Den 22 april i år startar Japan Airlies trafik med sina första Boeing 787-8 på rutten mellan Tokyo och Boston. Sammanlagt har bolaget beställt 45 Dreamliners och planerna för hur de ska användas börjar nu ta form. Två helt nya linjer finns med i flygprogrammet, Tokyo – San Diego och Tokyo – Helsingfors.
Trafiken på Helsingfors blir Japan Airlines första nya linje till Europa på 20 år. Den startar i mars 2013 och har inledningsvis en frekvens på fyra gånger i veckan. JL 413 och returen JL 414 ska flygas med en Boeing 787-8 och blir av allt att döma först med att använda Dreamlinern i reguljär trafik på Norden.

Att det blev just Helsingfors beror enligt Japan Airlines dels på att Vantaflygplatsen är den perfekta huben för trafik mellan Japan och Europa med mycket korta transfertider, dels på att Oneworld-kollegan Finnair redan flyger mellan de två städerna. De båda flygbolagen har redan codeshare på ett antal av Finnairs linjer och enligt pressmeddelandet ska samarbetet utökas i framtiden.
– Vi räknar med att den nya linjen och det faktum att vi använder Dreamlinerna ska ge en solid vinst tillbaka, säger said Yoshiharu Ueki, vd i JAL Group.
Inte heller Finnair, som idag flyger till tre destinationer i Japan, Tokyo, Osaka och Nagoya, ser den planerade trafiken som någon konkurrens. Tvärtom räknar man med att det ytterligare ska stärka den finska långlinjetrafiken till Asien som allt mer framstår som bolagets livsnerv, efter beslutet att lägga ut de korta linjerna i Europa på ett annat flygbolag.
Den ökade kapaciteten mellan Helsingfors och Tokyo blir också en faktor att räkna med både för Kastrup och den nya storflygplatsen i Berlin.
Kommentarer
Varför startar inte linjen mellan Arlanda och Tokyo?. Stockholms nordens största befolkning och ligger i Norden. De andra städer kan åka flyg till Arlanda, där byter till jätteflygplan t.ex. Tokyo, Sydney, Kapstaden, Rio och Nordamerika. Norwegian, SAS och Finnar bör lämna långlinjer till Arlanda.
Vi ger ej trafikrättigheter, inse.
på EØS-området, hvor det er (nesten) fri tilgang forlandenes bolag å opprette ruter- og på ruter mellom land hvor det er bilateraleavtaler som Japan-Skandinavia. Slike avtaler KAN hindre DY adgang fra land utenom Europa(EØS) ruter til Skandinavia
Trafikrättigheter från Arlanda till Tokyo är inte avreglerade som i Europa och till USA. SAS är remissinstans till regeringen när man ger trafikrättigheter till Japan. SAS gör allt för att stoppa allt som inte går till Köpenhamn. Staten är delägare i SAS och går SAS ärenden. Inse 🙂
Inse, SAS kan inte stoppa något, då skulle in Norwegian flyga på ARN heller, inse.
Stockholm har största underlaget PAX från Norden till Tokyo. Men SAS stoppar trafikrättigheter. Inse det he he. Sen när fick HEL större trafikunderlag än ARN? Trafik från ARN till NRT går via HEL… inse….
luftfartsforhandlinger, mellom Japan og “SASlandene”, der fastsettes kapasiteten.
Må også sees i relasjon til runwaykapasitet på Tokyo-Narita
Det finns inget monopol, det finns inte tillräckligt med pax från ARN till TYO, inse!
Det finns ett monopol på trafik mellan danmark,Sverige och Norge till Japan som SAS har på 10 avgångar i veckan därför kan varken JAL eller ANA börja flyga till ARN hur gärna dom än vill!
jag vet att ehtiopian kommer att köra 787 till arn före jal som är ett riktigt bolag norrbaggen kan bara drömma om drömm drömm glömm
787 kommer att bli det snabbaste flygplanet på den sträckan.
Dags för ANA att stärka upp Star Alliance. Många svenska resenärer skulle ta den vägen istället för via Helsinki. Snart kommer väl Cathay Pacific och Malaysia Airlines. Krig mellan oneworld och Star i Norden om resenärerna.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten