Jättekonkurs i Goodjet

Publicerad den 14 februari 2003
Kommentarer
Goodjets konkurs handlar om 135 miljoner. Tillgångarna är endast 900.000. Det innebär att de dryga 10.000 som köpt biljetter till inställda resor sannolikt förlorar sina insatser. Flygbolaget Transair (i konkurs), som hävdar en fordran på 27 miljoner, lär heller inte få ett öre. Frågan är nu om det finns några ansvar att utkräva och vad staten har gjort för att skydda konsumenter mot liknande händelser?

Frågan är också om den tilltänkte holländske köparen SFI som backade ur i sista stund brutit mot avtal. En annan oklarhet är om styrelsens medlemmar kan göras personligt ansvarig för att bolaget drevs för länge på obestånd och sålde biljetter utan täckning.


Det hela är en märklig historia. Den svenska resegarantilagen “moderniserades” den 1 januari i år, men har helt missat riskerna med företag som Goodjet. 


Försäkringslösningar mot reseföretag som kommer på obestånd finns i Europa. I Sverige finns sådan försäkring endast för hemtransport vid konkurs.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten