Featured article image

Kampen om Köpenhamn – flygbolagen växlar upp inför vintern

Publicerad den 2025-11-13 11:03av Redaktionen
Kommentarer
Köpenhamns flygplats har sitt starkaste år någonsin – men bakom siffrorna döljer sig en kamp mellan flygbolagen om att ta plats i Nordens hetaste nav. Med rekordmånga resenärer och nya långlinjer från bland andra SAS, IndiGo och Vietnam Airlines tar Skandinaviens största flygplats nästa kliv som global hub.

Det var trångt i terminalerna när 3,06 miljoner passagerare passerade Köpenhamns flygplats i oktober – fler än någonsin tidigare under en höstmånad. Men bakom rekorden pågår ett strategiskt positionskrig; när SAS, IndiGo, Vietnam Airlines och Wizz Air växlar upp sina satsningar från Köpenhamn står det klart att det är här slaget om Nordens flygtrafik just nu utkämpas.

Långlinjerna som förändrar Norden

För några år sedan var Köpenhamn främst ett europeiskt nav. Nu har flygplatsen blivit Nordens port till världen. SAS leder expansionen med nya linjer till Seoul, Tel Aviv och Marrakech, medan indiska IndiGo öppnat sin första direktlinje till Mumbai. I december lyfter ytterligare en tung aktör: Vietnam Airlines med tre avgångar i veckan till Ho Chi Minh City.

Tillsammans med befintliga långlinjer till USA, Asien och Mellanöstern innebär det att Köpenhamn nu har 43 interkontinentala rutter – åtta fler än i fjol. Det är inte bara en siffra, utan ett tydligt tecken på hur Köpenhamn etablerar sig som Skandinaviens primära internationella knutpunkt.

– Utvecklingen på långlinjerna stärker vår roll som nav för hela Skandinavien. Det är här resenärerna byter plan för att nå världen, säger flygplatsens vd Christian Poulsen.

Lågprisbolagen pressar in sig

Samtidigt hårdnar kampen på kortare sträckor. Wizz Air växer snabbt med nya rutter till Iași i Rumänien och planerade flyg till Chisinau i Moldavien, medan Ryanair, Norwegian och easyJet fyller planen till Spanien, Italien och Grekland. I oktober reste över 260 000 passagerare mellan Köpenhamn och olika spanska destinationer – med Barcelona, Málaga och Mallorca i topp.

Ekonomin lyfter i takt med trafiken

Det är inte bara flygtrafiken som ökar – även siffrorna i resultaträkningen pekar uppåt.
Under årets nio första månader reste 24,5 miljoner passagerare genom Köpenhamn, och vinsten före skatt uppgick till 1,26 miljarder danska kronor – en ökning med 19 procent jämfört med samma period 2024.

De starka resultaten förklaras av både ökad interkontinental trafik och växande intäkter från butiker, parkering och hotell. Totalt ökade intäkterna till 4,15 miljarder danska kronor, vilket gör 2025 till flygplatsens mest lönsamma år någonsin.

– Vi ser en stabil efterfrågan trots den oroliga omvärlden. Det här visar att flygresandet står starkt, säger Poulsen.

Rekordstort vinterprogram

När flygbolagen nu växlar till vintertid erbjuder Köpenhamn ett rekordstort vinterprogram med 234 rutter – 12 procent fler än i fjol. Det innebär fler avgångar till klassiska destinationer som Gran Canaria, Madeira och Teneriffa, men också nya resmål för affärsresenärer.

Förutom SAS och Wizz Air stärker även Lufthansa, KLM, Finnair och Turkish Airlines sin närvaro på CPH med fler avgångar per vecka.

Att se SAS öppna till Seoul, IndiGo landa från Mumbai och Vietnam Airlines rulla in på Köpenhamns långlinjeterminal är mer än bara statistik – det är ett tecken på en ny tid i nordisk luftfart. Medan Arlanda och Gardermoen fortfarande växer, är det här, på Kastrup, som rytmen i Norden just nu sätts.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500