
Kan Västflyg bli Brommas framtid
Publicerad den 24 januari 2025Anna Petre har varit Västflygs vd i snart tre år. För Flygtorget berättar hon om varför de valde att stanna på Bromma och hur hon ser på den regionala flygtrafiken.
I december meddelade Västflyg att de fortsätter flyga som vanligt mellan Trollhättan och Bromma, trots Swedavias prishöjningar på 20–25 procent. Nytt efter årsskiftet blir att Grafair sköter bagagehantering och incheckning.
– Västflyg har många kunder som arbetspendlar till Stockholm och då är Bromma ett betydligt enklare och smidigare alternativ, som sparar tid.
Vad är då hemligheten bakom att Västflyg lyckas bibehålla sitt regionalflyg till Bromma?
– Vi har det senaste kvartalet blivit kontaktade av flera regionala aktörer som också vill ha en flyglinje till Bromma Airport. Vi är öppna för att hjälpa till och tror att fler skulle kunna använda vår modell, säger Anna Petre. Vi har kunskapen och ett väl fungerande bokningssystem.
På frågan om inte Västflyg skulle kunna tänka sig att expandera i övriga Sverige svarar hon dock att det inte finns några sådana planer.
– Vi har varit väldigt öppna för samarbete med andra regioner, men att driva flygbolag är svårt. Sverige har inte något jättebra klimat för att driva flygbolag och det kostar mycket pengar att starta upp en ny linje, det är inte bara att starta.
Hon poängterar också att Västflyg är ett lokalt grundat företag som ska stärka den egna regionen.
– Även de stora bolagen har problem, vi måste göra något annorlunda för att få det att fungera. Därför är vi otroligt flexibla mot marknaden, vi är väldigt nära våra kunder, detta är inget man går in i för att tjäna pengar, säger Anna Petre. Man måste ha en stark förankring i det lokala näringslivet, och företagen måste ställa upp genom att till exempel köpa buntbiljetter för att visa sitt stöd.
Anna Petre menar också att biobränsle har varit ett framgångskoncept och ett förslag är att alla flygbolag som flyger till Bromma ska vara ålagda att använda biobränsle.
– Bromma borde drivas som en liten flygplats där personalen kan jobba med flera ansvarsområden.
Så hur ser den närmaste framtiden ut för Västflyg?
– I maj startar vi upp sommarflyget mellan Trollhättan och Visby igen. Vi flög den linjen hela sommaren 2024 och hade en kabinfaktor på i genomsnitt 99,5 procent.
Och Almedalsveckorna?
– Vi har tittat på möjligheten att flyga Bromma-Visby om inga andra aktörer dyker upp. Det kan bli aktuellt om vi inte använder flygplanet på några andra turer.
Inga utrikesplaner?
– Nej, inte just nu. Köpenhamn är den naturliga hubben, men det är dyrt för oss och vi har inte hittat rätt modell.
Anna Petre vill inte avslöja mer om Västflygs framtid, men avslutar ändå intervjun:
– Jag är jättetaggad att göra någonting om övriga entreprenörer är redo att riska.
Avslutningsvis kan man fundera på om Västflyg skulle vara nyckeln för Gotlands näringsliv och deras önskan om flyglinjer till Stockholm Bromma Airport, och finns det andra regioner i landet som ser Västflygs modell som intressant.
Kommentarer
Det bästa vore om man inte har någon kommersiell flygtrafik, utan endast samhällsnyttigt & allmänflyg samlat på Bromma flygplats för hela huvudstadsregionen.
Norra sverige? Merparten av norra sverige hade ingen flygförbindelse till BMA…
Vi är många resenärer som älskar och ser alla fördelar med Bromma som finns i norra Sverige. Vi ska inte behöva lida för att Arlanda har mindervärdes komplex. Vi ser bara nackdelar med Arlanda!
Hans, Bromma hade som mest 2,532 milj pax, år 2017. Noteringen 2024 var 1,012. Alfa, när flygplatsen invigdes låg den inte långt utanför staden. En stor del av bebyggelsen fanns redan och de villaområden som bullerstörs oavsett bana i användning byggdes på 20-talet.
En leasad 340 med inhyrda piloter för typ 2 flygningar per dag vissa av veckans dagar kan väl inte vara ngt som motiverar att hålla igång en hel flygplats.
Alfa, kan du förtydliga “Alla lite större städer har minst 2 flygplatser”? Jag blir förvirrad eftersom jag tänker att det snarare än “alla” är “nästan inga”.
Visst, världsstäder som London, Paris, Moskva och New York har det, men t.o.m. Berlin valde ju att konsolidera allt till en och samma flygplats.
Vad har du för exempel att ge bland europeiska huvudstäder förutom världsstäderna? Är det någon mer än Reykjavik? Lågprisflygplatser (som Charleroi, Modlin eller Ciampino) räknas så klart inte eftersom Stockholm ändå redan har det genom Skavsta och Västerås.
Alla flygbolag världen över har linjer som drar in stora överskott.
Att köra en linje medger inte detta, det blir stora konstanta förluster som tyvärr västflyg erfar. Det visar även alla tidigare historiska en linjesatsningar.
“Våra kunder vill till Bromma” ………..Har ni gjort undersökningar på det eller bara några som sagt? Märkligt att inga kunder vill vidare till exv Luleå, Umeå osv.
Deras vilja att flyga till Bromma beror sannolikt på att ingen flyger någon annanstans och det är enda flygmöjligheten att ta sig till Stockholm.
@@Alfa: Enligt alla bolag gjorde bolaget nästan -9 miljoner 2023 och -7.2miljoner 2024. Som sagt, man blir inte rik på att vara biljettförsäljare,,,
Oaktat vad man anser om Brommafrågan så får ni hålla isär begreppen och inte jämföra äpplen och päron. Att det tar 18 min med Arlanda express till city är en sak, men på Bromma sitter du i en taxi/på tvärbanan innan du ens fått väskan (eller i värsta fall hunnit fram till bagagebandet) på Arlanda. DET är uspen BMA har, inte att att restiden till city från båda flygplatserna är likvärdig.
Det är det lokala näringslivet som ligger bakom och driver Västflyg, så andra eventuella lönsamma linjer är kanske inte på agendan, men vi får se.
Hade det inte varit mer lönsamt och bättre beläggning om Västflyg startade Landvetter-Bromma?
Först och främst mycket välskrivet inlägg.
Jag har mycket god insyn i företaget och pendlar själv på sträckan.
Jag tror inte att de som skriver har lika god insyn i ekonomin. Den är inte alls dålig, varför skulle den vara det?
Håller även med en annan talare om att HAD och KID behövs tillbaka. Även andra mindre rutter norrut, men då förlorar man lite på namnet “Västflyg”.
Kanske döps om likt en annan “konkurrent” som döpts om flertalet gånger från att ha varit en stor och seriös aktör till att vara en nickedocka under ett större.
Flygplanen så. Mycket fräscha SAAB 340 invändigt och trevlig och kompetent personal.
Kort flygtid, kort restid in till stan.
Någon skrev AEX på 18 minuter. Det stämmer om du har alla signaler med dig på sträckan. Inte annars. Och hur ofta har du alla signaler med dig?
AEX frontade sig också först med 20 mins, sedan 19 och nu 18
Arlanda är inget alternativ för denna just nu lilla aktör som Västflyg. Men har dock bara “Hört” som man brukar säga att det finns framtidsplaner.
Hej Håkan,
För VEM och VARFÖR behövs Bromma Flygplats?
Det handlar om så mycket mer än just den linjen om dagen sm du pratar om, om du bara visste.
Saknar så mycket att man kunde flyga från Bromma, de var en sån bra flygplats.
Att bara ta sig till Arlanda är ett jäkla mäck och sen så har ju Arlanda blivit 100gånger sämre efter covid. Nä låt oss spara Bromma flygplats och se till att fler avgångar kommer tillbaka!
Fullständigt vansinne.
En hel flygplats för en linje om dagen.
Stäng nu och en gång för alla.
Tänk att så många tror att det skall fungera trots att historien visat att det inte går. Varför finns det så få bolag kvar av alla dom som fanns? Det fick ingen lönsamhet!
Bara för att det finns folk som gärna vill flyga till BMA så kommer dessa snart att gnälla varför det blev så höga priser och då flyga eller välja något annan eller färjan!
Varför skapar den här regionen sådan oreda i namn, det går knappt att följa med när det kommer ut nyheter i media.
Fyrstads Flygplats Trollhättan Vänersborgs flygplats Göteborg Stallbacka Airport Malöga Flygplats.
Det här måste vara den sämsta grunden för marknadsföring man kan tänka sig.
Blir jätteglad om Bromma finns kvar
flygplatsen behövs
Västflyg 👍🙏
Svaret är enkelt.Tror ni det går att flyga lönsamt från Bromma? Då skulle inte BRA flyttat.
Tyvärr flyger Svenskar för lite numera.
Jag har haft flygbolag och flugit hela mitt liv och tro att man fixsar detta med en 340 till Bromma så det går runt och som Bromma funkar idag
Lilla gubben
Ingen nämner att Bromma hade 3.8 miljpner passagerare året innan Covid.
Företagen och Affärerna finns kvar men “inte” Bromma.
Flyget har en 100% bättre regularitet än SJ även när det snöar lite.
Det fullständiga Kaos både på Arlanda och SJ Centralstation som förespråkarna för nedläggning orsakar undviker man avsiktligt att prata om.Sveriges infrastruktur kräver att flyget finns och fungerar.
Borde kunna finnas intresse att flyga tex. NRK-CPH med en 340?
Bromma är en av världens smidigaste flygplatser. Tvärbanan har en station. 3 minuters gång, så är du vid incheckning. 1 minut senare i gaten. Tåget tar 18 min ut till Arlanda, alla bor ju vid T-centan och alla lägger gärna 360kr enkel, istället för SL-biljett. Sedan tar det endast 45 minuter att komma till gaten. Du bör vara på Arlanda, senast 2 timmar innan avgång. Då sover fortfarande de som ska till Bromma. Det räcker lätt med 30 minuter innan.
Banan är nylagd på Bromma, men lite kort för de större planen. Annars hade Ryanair redan tagit över. De är smarta. Bromma flygplats byggdes 1936 långt utanför staden. De som bor i närheten och gnäller på ljudet. Ja, flyttar du till en flygplats, så finns det chans för ljud. Även Arlandas plan hörs över Bromma.
Politiker är oftast helt vilse, så även i Brommafrågan. Bromma är en gammal sjöbotten. Att bygga där, om jag förstått det rätt, så behövs det att påla upp. Dessutom tar saneringen mellan 5 och 25 år. Inget byggföretag lägger ner så mycket pengar på att bygga där. Dessutom så är det idag en enorm trafik runt Bromma. Infrastrukturen hinner inte med.
Mycket subventioneras i samhället. T ex har SAS kostat en hel del genom åren. Tur att ett konsortium tagit över.
Alla lite större städer har minst 2 flygplatser. Varför låta alla plan söderifrån, som är de flesta, stora som små, flyga 10 minuter längre? Varför låta alla passagerare passagerare, åka 1 timme längre? När det finns en fullt fungerande perfekt belägen?
Svårt när antalet passagerare i snitt sällan når tvåsiffrigt och allt bygger på olika sponsorer. Nu när THN blivit “Göteborg” kanske något ljushuvud föreslår att linjen flyttas över till GOT och vips är sponsorerna från THN borta…
När du kalkylerar en flygbiljett måste du räkna in alla tomma säten, handling-, flygplats- och överflygningsavgifter, catering, egen personal, förseningsersättningar, kostnader för bokningssystem, provissoner och säkert en hel del mer.
Frågan är väl bara vem som ska betala förlusten på Bromma. Swedavia har ju tagit pengar ifrån vinsten som blivit på Arlanda. Får hoppas att någon annan får betala i fortsättningen.
Hej, kan inte Västflyg börja trafikera Halmstad Bromma, vi är många besvikna att inte kunna ta flyg till Stockholm Bromma, biljetter SAS till Arlanda kostar förmögenhet, ska vi inte kunna hälsa på våra barnbarn längre?! Hoppas på en lösning.
@T7- Varför versalerna?
Ganska tydligt vad hon säger: Vi har blivit kontaktade av flera regionala aktörer som vill ha flyglinje till Bromma. Klartext ingen av dessa aktörer vill ta risken för man vet att det troligtvis inte kommer bära sej, men bra om nån annan gör det. Så fort man börjar expandera kommer även kostnaderna öka, overhead kommer öka och sen är man inte det lilla bolaget med en slimmad kostnadseffektiv organisation utan pengarna rinner iväg. Många har provat det tidigare
Najs med egen flygplats i centrala Stockholm.
De är säkert som andra bolag villiga att gå med ekonomiska garamtier från kommunen eller andra. De kommer inte att själva stå affärsrisken! Någon gör här en mycket förenklad
kostnadskalkyl som jag direkt kan underkänna. Pris per flygtimme är ju bara en del av kostnadskakan. Tillkommer en massa andra som t.ex handling. Dessutom kan man inte bygga en kalkyl på fullt jämt utan får räkna med ca 75% över året.
Med den mycket låga trafikvolym som är aktuell blir det ett STORT minus för flygplatsen och Swedavia.
Vem är villig att subventionera trafiken på Bromma?
Är de alla vi som inte har något behov av Bromma som skall betala eller är det de som nyttjar Bromma som skall betala!
Arlanda är inte så långt borta.
Från Centralen tar det bara 18 minuter till Arlanda.
Nu går väl inte västflyg runt heller…
OM VÄSTFLYG LYCKAS GÅ RUNT PÅ TROLLHÄTTAN – BROMMA BORDE
VÄL DET VARA ÄNNU LÄTTARE GÅ RUNT PÅ LINJEN VISBY – BROMMA.
MARKNADEN PÅ LINJEN VISBY – BROMMA ÄR JU BETYDLIGT STÖRRE.
VAD KAN EN SAAB 340 KOSTA HYRA IN MED FOLK OCH ALLT, RUNT
35.000 SEK PER TIMME, BLIR RUNT 21.000 PER FLIGHT TILL VISBY,
RUNT 600 SEK PER FLYGSTOL, SÄLJER MAN BILJETTER FÖR RUNT 1.000 SEK
SÅ BORDE DET JU GÅ RUNT. SÄKERT LÄTT FÅ FÖRETAG OCH FOLK SOM PENDLAR ATT BOKA BUNTBILJETTER.
Det handlar bara om en sak som hon skriver “att någon vågar riska” alltså är någon annan beredd att starta och därmed förlora pengar? Annars balanserade svar från henne, men tyvärr de förlorar mkt pengar nu hoppas de kan ta igen med sommartrafiken.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten