
Karlstad flygplats förlorade chansen till ny utrikeslinje
Publicerad den 26 november 2019Kommentarer
man ska inte motskeva när man går in i en stall med döds spiral, bara dra höjdrodret i magen, annars dör man.
Lite så här sluta kämpa mot staten starta egen trafik. Det är klart ett bolag ställer in om få pax, att överhuvudtaget gå med på några sanktioner böter är vansinnigt. Bara miljöaspekten att flyga med tomma plan.
En beläggning på 85 % kan man få om man låter bli att räkna med alla inställda turer, som troligen oftast ställts in pga låg beläggning. Med ledning av bötessumman för inställda turer som BMI skulle betalat Jönköping Airport lär det handla om minst 20 % av turerna
Näringslivet via handelskammaren säger att behovet är stort och linjen behövs för framtida överlevnad av näringen i området. Då är det kanske samtidigt en nödvändighet och klokt med en linje för att få in skattepengar alls. Det är ju näringslivet som genom att skapa arbeten ser till att skattepengarna alls kommer in.
Lika bra att Kammarrätten dödade detta en gång för alla. Med tanke på linjens lönsamhetsproblem under brinnande högkonjuktur är det helt orealistiskt att försöka hålla i gång den över tid. Nu är vi på väg in i en lågkonjunktur och flyget faller fritt. Marknaden i Värmland är helt enkelt för liten och kostnaderna för skattebetalarna blir orimligt höga om en linje till Frankfurt eller annat nav skall hållas igång över tid.
Men du kan inte enbart se på beläggningen. Den säger inget om linjen är lönsam eller ej.
Härligt om det vore så enkelt, men bra att tänka på är ju att biljetterna ska kunna säljas ute i världen för de som ska hit (GDS) och hur man man komma vidare från hubben på ett smidigt sätt, codeshare, genomgående priser, bilaterala flygavtal mm som är avgörande för att allt ska fungera. Det är mycket, mycket att tänka på….
att vara övertygad räcker inte
det är krassa ekonomiska verkligheter som gäller,
hur många är bokade på morgon flighten, hur ser vecko månads bokningarna ut?
Det gäller att tänka vidare i större sammanhang, men det gör väl den nya av experterna utvalda vdn. Att hänga på staten, eller att ljuga om trafiksiffror drar bara ner verksamheten i tramsträsket. Affärsetik är inte moral det är kontroll, och detta före att pengarna spenderas.
Oavsett hur korkat jag tycker att detta beslut är, kommuner måste väll få upphandla detta lokalt, så kan man inte sätta likhetstecken mellan 85% beläggning och lönsamhet. Övertygad om att rätt pris kan få vilken linje som helst att nå 100% beläggning
Varför inte starta ett eget AOC och sedan hyra in en operatör?
Hur kan ett bolag som har 85% beläggning behöva miljonstöd? Vem ljuger? den redovisade beläggningen eller flygbolaget som flög?
Det är bara gilla läget, se till att skapa egen trafik, Karlstad har väl en ny VD? sätt alla på provisions lön.
Även Nyköpings kommun fälldes för det tilltaget. Så den vägen är numera stängd.
Kan de inte göra som Nyköpings kommun gjorde och köpte reklam av flygbolaget som trafikerade flygplatsen. Eller det räknas också som stöd?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten