Kastrup först ut med nygamla A330
Publicerad den 21 januari 2015
Erik Viking är första A330 ut från fabriken i Zurich med en helt ny inredning ombord. Det exakta datumet är inte klart ännu men enligt SAS ska den vara i trafik om ett par veckor, i mitten av februari. Därmed inleds det första steget i SAS omgörning och förnyelse av hela långlinjeflottan. Under de kommande fyra åren fasas sju uppgraderade A330 och A340 in tillsammans med två helt nya A330-300E under hösten 2015 och två under våren 2016. Med start 2018 levereras sedan de åtta A350-900 som finns i fasta beställningar tillsammans med sex optioner.
Om den planen stämmer, innebär det att SAS på sikt, när den sista av de A350-900 som finns i fasta order levererats, förfogar över 19 intercont-maskiner till skillnad mot dagens 12. Det skulle i så fall öppna stora möjligheter för den utveckling av långlinjeprogrammet som vd Rickard Gustafsson presenterat tidigare och som kan komma att ske redan inom ett år.
– SAS utvärderar en expansion av den interkontinentala flygplansflottan och ett antal möjliga destinationer i samband med infasningen av Airbus A330E, skriver han i den nyligen publicerade årsredovisningen.
Den första maskinen med den nya kabinen ska alltså vara i trafik inom en månad och sätts då in på någon av linjerna från Kastrup till New York, Washington och Chicago. Nästa ombyggda flygplan ska enligt planerna användas på Stockholm och Oslo och därmed också den på linjerna till USA.
– Vi har ännu inga exakta detaljer klara men så fort flygprogrammet är klar kommer vi att meddela det, säger SAS presschef i Sverige Henrik Edström, till Flygtorget.
I den här ordningen kommer de nygamla maskinerna ut i trafik:
Erik Viking, LN-RKN, A330-300
Emund Viking, LN-RKH, A330-300
Eystein Viking, LN-RKM, A330-300
Sigrid Viking, LN-RKO, A330-300
Adalstein Viking, OY-KBA, A340-300
Godfred Viking, LN-RKF, A340-300
Astrid Viking, OY-KBM, A340-300
I ett pressmeddelande har SAS lämnat en del information om den nya kabinen som har trådlös internetuppkoppling tillgängligt i hela flygplanet.
SAS Go
Säteskonfiguration: 2-4-2
Pitch: 31”/32”
Underhållningssystem med 9-tums HD-skärmar
Ett eluttag per stolspar och eget USB-uttag
SAS Plus
Säteskonfiguration: 2-3-2
Pitch: 38”
Underhållningssystem med 12-tums HD-skärmar
Eget eluttag och eget USB-uttag
SAS Business
Säteskonfiguration: 1-2-1
Direktaccess till mittgången från alla platser
Fullt sängläge med minst 196 cm bäddlängd
Stol med massagefunktion
Underhållningssystem med 15-tums HD-skärmar
Eget eluttag och eget USB-uttag
Kommentarer
Det finns alltid gnällspikar. Dom behövs för att få rätt balans i en diskussion. Hur tråkigt vore det inte om alla alltid tyckte lika i alla frågor? Sedan sätter det lite fart på debatten och föder många bra och nya argument. Jag tycker att det är imponerande att SAS satsar – bade på nytt och “refreshed” – i tider då det annars blåser motvind. Det vittnar om motivation och framtidstro. Önska bara att SAS stod för Swedish Airlines…
stavas med versaler, i vissa fall!
Lite nyfiken om den sk “gardinen” också kommer hamna på 340n dvs “lång” linjerna….
Gnälltroll stavas med STOR G !
Varför finns ingen admin som rensar bort alla bittra troll som enbart finns här för att “bittra” och förstöra annars bra diskusioner?
Man har ju lust att spränga deras datorer. Dessutom är dom väl enbart proffstyckare ändå.
Bra SAS att ni satsar lite. Skulle iofs hålla med om att kärrorna inte hänger med som det är precis nu men det blir ändring och det är bra!
SAS borde ha en speciell plats i alla svenskars hjärta! Grym personal har dom också.
Att styra med ratt på en fly-by-wire-flygmaskin, vad är det?
=Lada
Eller skall vi kalla det ratt, som på en DC-3?
Du Troy, gå tillbaka till din flygsimulator !!
Du kommer nog aldrig att få åka i någon av SAS långlinjemaskiner så vad spelar det för roll för dig.
Trevligt, SAS kommer att var långt före många konkurrenter.
PS! Hur många av er bor inte i gamla kanske renoverade hus. Nyrenoverat är inget att klaga på.
Harry (Martinsson?). Kan vara så, men en nyutvecklad Lada är ju ändå ljusår efter en Ferrari!
Nej Troy Landry, du har totalt fel. SAS är ett av två flygbolag i världen som får denna helt nyutvecklade inredning. Se bilder och läcker video på scandinaviantraveler.com
Till Yes: svar ja. Det byggs om ca en i månaden.
Det här är goda nyheter men kommer maskinerna med ny kabin finnas på Stockholm – New York till sommarn?
Grattis Troy Landry som förste gnällspiken.
Wow, SAS skaffar en inredning som alla andra bolag haft i ett årtionde! När alla maskiner är ombyggda, ligger man återigen bara ett årtionde efter alla andra…
Kanske “Scandinavian Hen you are a great way to fly” för att travestera på en känd reklamslogan från Singapore…….
Kommer Bangkok att återupptas.
Då kan ni räkna med mig, om ni har piffat er menar jag:)
Nu kommer vi ….. Nya stolar, nytt servicekoncept med mat vin och hemliga upplevelser…. och inte minst har vi kabintjejer piffat till oss utöver det vanliga… Välkommen ombord till nå´t nytt
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten