Kastrup först ut med nygamla A330

Publicerad den 21 januari 2015
Kommentarer
I mitten av februari sätts den första av SAS uppfräschade långlinjemaskiner i trafik. Den ska enligt planerna flyga linjerna från Kastrup till den amerikanska östkusten. Nästa maskin i ordningen sätts in på Stockholm och Oslo.
SAS Airbus A330

SAS Airbus A330

Erik Viking är första A330 ut från fabriken i Zurich med en helt ny inredning ombord. Det exakta datumet är inte klart ännu men enligt SAS ska den vara i trafik om ett par veckor, i mitten av februari. Därmed inleds det första steget i SAS omgörning och förnyelse av hela långlinjeflottan. Under de kommande fyra åren fasas sju uppgraderade A330 och A340 in tillsammans med två helt nya A330-300E under hösten 2015 och två under våren 2016. Med start 2018 levereras sedan de åtta A350-900 som finns i fasta beställningar tillsammans med sex optioner.

Om den planen stämmer, innebär det att SAS på sikt, när den sista av de A350-900 som finns i fasta order levererats, förfogar över 19 intercont-maskiner till skillnad mot dagens 12. Det skulle i så fall öppna stora möjligheter för den utveckling av långlinjeprogrammet som vd Rickard Gustafsson presenterat tidigare och som kan komma att ske redan inom ett år.

– SAS utvärderar en expansion av den interkontinentala flygplansflottan och ett antal möjliga destinationer i samband med infasningen av Airbus A330E, skriver han i den nyligen publicerade årsredovisningen.

Den första maskinen med den nya kabinen ska alltså vara i trafik inom en månad och sätts då in på någon av linjerna från Kastrup till New York, Washington och Chicago. Nästa ombyggda flygplan ska enligt planerna användas på Stockholm och Oslo och därmed också den på linjerna till USA.

– Vi har ännu inga exakta detaljer klara men så fort flygprogrammet är klar kommer vi att meddela det, säger SAS presschef i Sverige Henrik Edström, till Flygtorget.

I den här ordningen kommer de nygamla maskinerna ut i trafik:

Erik Viking, LN-RKN, A330-300

Emund Viking, LN-RKH, A330-300

Eystein Viking, LN-RKM, A330-300

Sigrid Viking, LN-RKO, A330-300

Adalstein Viking, OY-KBA, A340-300

Godfred Viking, LN-RKF, A340-300

Astrid Viking, OY-KBM, A340-300

I ett pressmeddelande har SAS lämnat en del information om den nya kabinen som har trådlös internetuppkoppling tillgängligt i hela flygplanet.

SAS Go
Säteskonfiguration: 2-4-2
Pitch: 31”/32”
Underhållningssystem med 9-tums HD-skärmar
Ett eluttag per stolspar och eget USB-uttag

SAS Plus
Säteskonfiguration: 2-3-2
Pitch: 38”
Underhållningssystem med 12-tums HD-skärmar
Eget eluttag och eget USB-uttag

SAS Business
Säteskonfiguration: 1-2-1
Direktaccess till mittgången från alla platser
Fullt sängläge med minst 196 cm bäddlängd
Stol med massagefunktion
Underhållningssystem med 15-tums HD-skärmar
Eget eluttag och eget USB-uttag

Skriv en kommentar

Kommentarer

Långbänken
2015-01-23 09:59

Det finns alltid gnällspikar. Dom behövs för att få rätt balans i en diskussion. Hur tråkigt vore det inte om alla alltid tyckte lika i alla frågor? Sedan sätter det lite fart på debatten och föder många bra och nya argument. Jag tycker att det är imponerande att SAS satsar – bade på nytt och “refreshed” – i tider då det annars blåser motvind. Det vittnar om motivation och framtidstro. Önska bara att SAS stod för Swedish Airlines…

Syföreningen märka ord
2015-01-22 20:25

stavas med versaler, i vissa fall!

Arne
2015-01-21 23:52

Lite nyfiken om den sk “gardinen” också kommer hamna på 340n dvs “lång” linjerna….

Paprikatåget
2015-01-21 20:10

Gnälltroll stavas med STOR G !

SAS
2015-01-21 19:48

Varför finns ingen admin som rensar bort alla bittra troll som enbart finns här för att “bittra” och förstöra annars bra diskusioner?
Man har ju lust att spränga deras datorer. Dessutom är dom väl enbart proffstyckare ändå.
Bra SAS att ni satsar lite. Skulle iofs hålla med om att kärrorna inte hänger med som det är precis nu men det blir ändring och det är bra!
SAS borde ha en speciell plats i alla svenskars hjärta! Grym personal har dom också.

Harry
2015-01-21 19:38

Att styra med ratt på en fly-by-wire-flygmaskin, vad är det?

=Lada

Eller skall vi kalla det ratt, som på en DC-3?

Ragge
2015-01-21 18:23

Du Troy, gå tillbaka till din flygsimulator !!
Du kommer nog aldrig att få åka i någon av SAS långlinjemaskiner så vad spelar det för roll för dig.

Oscar
2015-01-21 18:01

Trevligt, SAS kommer att var långt före många konkurrenter.

PS! Hur många av er bor inte i gamla kanske renoverade hus. Nyrenoverat är inget att klaga på.

Troy Landry
2015-01-21 17:52

Harry (Martinsson?). Kan vara så, men en nyutvecklad Lada är ju ändå ljusår efter en Ferrari!

Harry
2015-01-21 16:36

Nej Troy Landry, du har totalt fel. SAS är ett av två flygbolag i världen som får denna helt nyutvecklade inredning. Se bilder och läcker video på scandinaviantraveler.com

Till Yes: svar ja. Det byggs om ca en i månaden.

Yes
2015-01-21 15:06

Det här är goda nyheter men kommer maskinerna med ny kabin finnas på Stockholm – New York till sommarn?

Zenga
2015-01-21 14:50

Grattis Troy Landry som förste gnällspiken.

Troy Landry
2015-01-21 14:30

Wow, SAS skaffar en inredning som alla andra bolag haft i ett årtionde! När alla maskiner är ombyggda, ligger man återigen bara ett årtionde efter alla andra…

Rutger
2015-01-21 13:49

Kanske “Scandinavian Hen you are a great way to fly” för att travestera på en känd reklamslogan från Singapore…….

Buddha
2015-01-21 13:33

Kommer Bangkok att återupptas.

Puff
2015-01-21 10:20

Då kan ni räkna med mig, om ni har piffat er menar jag:)

Gullan Purser&Flygexpert
2015-01-21 08:22

Nu kommer vi ….. Nya stolar, nytt servicekoncept med mat vin och hemliga upplevelser…. och inte minst har vi kabintjejer piffat till oss utöver det vanliga… Välkommen ombord till nå´t nytt

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten