Kastrup och Arlanda tävlar om linje till Seoul
Publicerad den 10 februari 2020Kommentarer
ARN har ju inget upptagningsområde jämfört med CPH. Varför skulle någon överhuvudtaget satsa på Stockholm. Har ju HEL på andra sidan sjön och CPH med Skandinavien’s största passagerarunderlag. Lägg ner ARN och satsa på Bromma.
@Långbänken
Att det bor tio miljoner i Sverige är totalt irrelevant. Arlandas upptagningsområde är i första hand Mälardalen, i andra hand Norrland, tack vare matarflyget. Söder om Nyköping blir Arlanda mer och mer irrelevant för varje kilometer du rör dig söderut.
Sverige är ett högteknologiskt industriland med 10 milj invånare. Danmark är ett jordbruksland med 5.5 milj invånare. Vad pratar ni om?
Kanske för att Kastrup uppskattat underlaget till 52 och swedavia till 40? Har du ett problem med det så kontakta swedavia men skjut inte budbäraren.
Undrar om Korean vet om att Arlanda bara levererar 2500m bana på sommarhalvåret och därmed ibland single runway ops. CPH känns som det ända seriösa alternativet.
Kan man räkna Lahore och Islamabad (PIA) som direkta långlinjeflyg eftersom den inte åker direkt fram och tillbaka om ni förstår vad jag menar eftersom ena flighten kommer från islamabad via oslo och den andra åker till Lahore från köpenhamn så då har man inte tur och retur på samma destinationer.
Hvor ved du fra, at Stockholms flymarked er større end Köpenhamns? SAS og de fleste udenlandske flyselskaber synes at mene noget andet.
Og hvad er din dokumentation for, at SAS af politiske grunde lægger alt i Kastrup. Så vidt jeg ved, er andelen af svenske aktionærer betydeligt større end nogen andre landes. Og størstedelen af SAS’ ledelse er svensk.
Er der i virkeligheden ikke bare tale om et gevaldigt Stockholmsk mindreværdskompleks?
Även om Kastrup kniper alla flyglinjer som går med SAS så är Stockholms flygmarknad betydligt större i vanliga fall. Varför tror Flygtorget att marknaden i Stockholm är mindre?? För att SAS av politiska skäl lägger allt i CPH??
Dra linjen via Pyong Yang? Exsqueeze me…baking powder!
ARN kan nog få trafik. Sett point to point ex Sverige till ICN är det ett större antal resande än Danmark. Ser man point to point ARN vs CPH så är CPH något större. Men ex CPH har SK större dragning med att mata ex Europa via CPH. Tyvärr avslöjar inte min statistik den trafiken.
Linjen Stockholm- Singapore är, ur ett resenärsperspektiv liktydigt med flygplansbyte i Moskva. Låt vara att man byter till samma flygplan som man kom med.
Med SK till ARN är nog närmast uteslutet. Till CPH däremot nu när A350 kommer finns en möjlighet med SK. Om ARN får linjen är det nog med Korean med tanke på all frakt. Tror inte att Asiana väljer ARN när CPH också är ett alternativ, där marknaden dessutom är större.
Varför ska man satsa på ARN med flygskatten som heter duga på denna distansen, när det finns CPH med större underlag?
OK. Kanske Arlanda kniper denna. Sen bara så att den försvinner ner till Kastrup efter ett par år. I alla fall om SK börjar rutten. Arlanda har en tradition att inte lyckas förvalta. Den enda nordiska flygplatsen utan en förbindelse till Kalifornien.
Om ens korean air eller med Asiana bestämmer sig för en linje till stockholm kommer de nog granska hur ANAs linje går under ett år innan man ens föreslår ARN -ICN
Jag tror att både korean air och Asiana har lika stor chans att börja flyga eftersom Asiana är en star alliance medlem och att Korean air redan flyger cargo till Arlanda vilket visar att korean airs flygplan kommer i så fall vara fullt med cargo
Men så härligt det vore att flyga på Seoul, det fanns tankar på det på 70-talet och med DC-8 , men det blev aldrig av.
Kanske kanske det lossnar i framtiden och vi kan dra linjen via Pyongyang.
Det vore en utmärkt linje för vår nya fina A350.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten