Kommuner och Landsting: stoppa flygskatten

Publicerad den 13 december 2005
Kommentarer

PRESSMEDDELANDE från Sveriges Kommuner och Landsting (Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan)
2005-12-09

För mer information: Avd. för tillväxt och samhällsbyggnad, Handläggare Fredrik Jaresved, Tfn 08-452 79 67, Mobil 070-341 02 52,
fredrik.jaresved@skl.se.

Stoppa förslaget om skatt på flygresor


- Förbunden tar helt avstånd från den föreslagna skatten på flygresor som regeringen vill införa från och med maj nästa år, säger Ilmar Reepalu, ordförande för Svenska Kommunförbundet. Vi ser inga tydliga miljövinster utan i stället försämras Sveriges konkurrenskraft och möjligheter för tillväxt och regional utveckling. Dessutom är risken stor att vi förlorar arbetstillfällen.

Den nya skatten på flygresor föreslås i höstens budgetproposition och ska införas från och med den 1 maj 2006. Skatten är tänkt att hamna på cirka 50-100 kronor per enkel resa. Förbundens styrelser beslöt idag att skicka en skrivelse till regeringen om att dra tillbaka förslaget om ny flygskatt.

Skatten leder till ökade flygpriser vilket sannolikt reducerar antalet resenärer. I sin tur kan det leda till ett försämrat utbud och eventuellt nedläggning av flyglinjer. Konsekvensen blir att rörligheten mellan olika regioner försvåras och därmed förutsättningarna för att attrahera ny eller behålla befintlig verksamhet i vissa regioner.

Sveriges Kommuner och Landsting vill i stället att Sverige aktivt skall arbeta för att alla länder inom EU inlemmar flyget och den övriga transportsektorn i handelssystemet med utsläppsrätter. Endast då finns det goda incitament till miljöförbättringar utan snedvridning av konkurrensen inom unionen.

- Flygskatten försämrar Sveriges konkurrenskraft och riskerar att medföra förlorade arbetstillfällen, inte minst i Region Skåne, då Sverige inför en skatt som Danmark samtidigt tar bort, säger Ilmar Reepalu. Skatten slår också hårt mot redan utsatta glesbygdsområden i norra Sverige.

- Vi är också skeptiska till den miljövinst som skatten kan tänkas ge eftersom det saknas tillräckligt bra incitament och förutsättningar för att välja andra alternativ.

- Jag är förvånad över att regeringen utan någon föregående konsekvensanalys lägger fram ett förslag om att införa en ny flygskatt när andra länder i vårt närområde som prövat detta, samtidigt avskaffar den, avslutar Ilmar Reepalu. Vänsterpartiet ansåg att förbunden inte skulle avge yttrande i frågan.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten