Konkurrensen bland flygbolagen i mellanöstern ökar
Publicerad den 16 april 2015
Oman ligger granne med Förenade Arab Emiratet och har därmed samma perfekta geografiska position som skapat tillväxten för flygbolagen Emirates och Etihad. Den vill det nationella flygbolaget där Oman Air nu börja utveckla. Idag är flygbolaget det sjunde största i regionen och har börjat bygga upp en flotta av bland annat Boeing 787 som på sikt gör det till en allvarlig konkurrent till den tre stora.
På samma sätt som i Doha, Abu Dhabi och Dubai, ska Muscat bli en hub för flygtrafiken mellan Asien och Europa och USA. Det innebär att konkurrensen i regionen ökar betydligt, samtidigt som flygbolagen i mellanöstern redan idag är hårt kritiserade av amerikanska och europeiska flygbolag.
Kommentarer
Svar till “Markus” 16/4
Vad har hant med Gulfair.
Svar. Gulf air finns kvar i en mindre form med en flotta bestaende av nagra Airbus 330 och A320
Gulf air har chanserat och forfallit, det har ej den hoga service niva som Emirates eller Qatar har…Bahrain ar ocksa forbiseglat av Dubai eller Doha..sonderfallet med Gulfair borjade med att Dubai bildade Emirates 1985, Gulf air behovs inte som ett Gulfens SAS langre.
Flygplatsen i Muscat tar en mycket mycket lång tid att bygga ut. Innan Oman Air hunnit någonstans så har både Etihad och Emirates liksom Qatar gått långt vidare. Oman Air har en begränsad möjlighet att rita om kartan de närmaste fem åren.
För det första har Markus helt fel i det han beskriver om Oman som en strikt tolkning av den Islamska läran.
Oman är ett fantastiskt turistland med enastående natur och långt mer intressant än skitlandet Förenade Arabemiraten som kastat bort allt vad kultur heter till förmån för business.
Oman har alltså precis alla förutsättningar i världen att lyckas med detta.
vad har landet lagt för strategi, för att locka resenärer” ska det stå.
“Förenade Arabemiraten” ska det stå. Intressant av Oman Air. Men hur har landet lagt för strategi att locka resenärer? Satsning på turism, i ett muslimskt land med rätt så strikta tolkningar av den islamiska läran?
Men vad har hänt med Gulf Air? Flygbolaget som tidigare var så dominerande bland Gulfstaterna.
Oman air har nog dessutom börjat fundera på A380 om man tittar på vissa plan bilder av hur den nya flygplatsen i Muscat.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten