Konkurrensen hårdnar på Chicago

Publicerad den 19 maj 2015
Kommentarer
Icelandair återupptar flygningarna till Chicago. Det ger SAS en ny konkurrens samtidigt som tidtabellen från Arlanda till O’Hare förändras när linjen till Hong Kong startar.

SAS har i många år varit relativt ensamma om att flyga från passagerare från Skandinavien till Chicago. Att det finns en marknad visar bland annat det faktum att Arlanda – O’Hare är en av de två långlinjer som Stockholm lyckats behålla genom åren.

I höst förändras dock tidtabellen för flygningarna mellan Stockholm och Chicago i och med att den nya linjen till Hong Kong slingas ihop med Chicago. SK945 från Arlanda får då en ny avgångstid till Chicago klockan 16.35 och sträckan kommer preliminärt att flygas fem gånger i veckan.

Icelandair

Icelandair

Den förändrade tidtabellen får nu också konkurrens av Icelandair som våren 2016 återupptar linjen mellan Reykjavik och O’Hare. Det är första gången sedan 1988 som det isländska flygbolaget flyger till Chicago och med sedvanliga anslutningar från Stockholm blir ankomsttiden i princip densamma som för SAS.

– Vi är väldigt glada och nöjda att återvända som ett större och bättre flygbolag. Med Icelandairs direktlinje från Island ser vi mycket fram emot att få tillbaka Chicago i linjenätverket ", säger Birkir Hólm Gudnason VD Icelandair.

Den nya linjen till Chicago är ytterligare en del i utvecklingen av linjenätet på Nordamerika som blivit Icelandairs främsta konkurrensmedel. Det gör att det numera finns några klassiska SAS-destinationer i Icelandairs linjenät, Seattle och Anchorage. Chicago blir flygbolagets femtonde destination i USA och Kanada och det gör Icelandair större än SAS och Norwegian tillsammans, sett till trafiken over Atlanten.

Icelandair – 15 destinationer: Boston, Washington DC, New York (JFK och Newark), Orlando, Minneapolis/St Paul, Denver, Seattle, Anchorage, Portland (startarde19 maj) och Chicago (startar mars 2016) i USA och Toronto, Halifax, Vancouver samt Edmonton i Kanada.

Norwegian – 6 destinationer: New York, Orlando, Fort Lauderdale, Los Angeles, San Fransisco och Las Vegas (startar 31 oktober).

SAS – 5 destinationer: New York, Chicago, Washington, San Fransisco, Houston

Icelandair har haft en bra start på 2015 och ökade under första kvartalet i år med 19 procent jämfört med förra året. Det innebär att 477 370 passagerare valde att flyga via Island till Nordamerika under de tre första månaderna i år. 

Skriv en kommentar

Kommentarer

@Linkan, micke, etc
2015-05-20 20:30

Men FI strejkar inte! Du kan lita på FI.

Freq Flier
2015-05-19 19:43

Oberoende av vad Linkan, etc, skriver så har FI avsevärt större linjenät mellan Europa och USA än vad lilla SAS har.

Micke
2015-05-19 16:13

Ingen höjdare att sitta över Atlanten i en halvtaskig B757. Mat & service på FI är mediokert så någon större konkurrent till SAS är dom inte.

Saltkammargutten
2015-05-19 15:56

Den riktiga konkurrensen har ju BA/AA/IB/AY med sitt samarbete som ger en sådär tolv flyg om dagen eller vad det kan vara. Island må ligga mitt emellan men läser vad Linkan skrivit samt många andra förtäljt och det är att produkten lämnar en del att önska. Har inte själv testat. Vet inte om jag har lust. Dock ska jag snart till Island. Och då blir det nog att testa Icelandair då knappt andra alternativ finnes från Stockholm.

Bertil
2015-05-19 15:43

Ser ingen direkt konkurrens med SAS direktlinje. Ett byte på Island är inget att eftersträva. Dessutom ör inte service och komfirt hos Icelandair något som överträffar SAS.

Linkan
2015-05-19 13:10

Att flyga via Island till USA är ingen höjdare. Har provat det men kommer att avstå i framtiden. Jag ser inget som talar för Icelandair för flygningar mellan Skandinavien och USA.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten