Konsumentverket håller koll på nya flygbolag
Publicerad den 14 februari 2014Air Croatia, ett nytt virtuellt flygbolag i Kroatien räknar med att starta trafik på bland annat Sverige i juni i år. En hemsida finns redan med ett ambitiöst flygprogram, framför allt på Göteborg Landvetter dit flygbolaget räknar med att flyga linjer från Split, Pula, Zagreb och Dubrovnik. Enligt priserna på hemsidan är det en lågprissatsning med där biljett priserna börjar på 490 kronor för en enkel till Zagreb eller Split. Däremot finns inga uppgifter om vilket flygbolag som ska står för trafiken eller vilken flygplanstyp som ska användas.
Det faktum att Air Croatia av allt att döma är ett ”biljettbolag” utan egen flygplansflotta har skapat reaktioner och även Konsumentverket har noterat det nya flygbolaget.
– Jag har sett att det finns och vår uppgift är att se till konsumenternas bästa. När det gäller resebranschen har vi en avdelning med fem personer varav två är specialiserade på flygbolagen, säger Maja Lindstrand på Konsumentverket till Flygtorget.
Den senaste gången som Konsumentverket agerade var i samband med lanseringen av Nordic Air Sweden för drygt ett år sedan. Även Air Sweden var ett virtuellt flygbolag och fick en rad anmärkningar eftersom det fanns en otydlighet i annonseringen som gjorde att det kunde uppfattas som ett ”verkligt” flygbolag.
– Ja, de hade inte alla avtal på plats när de började sälja biljetter så därför agerade vi. Men vi gör det inte på egen hand utan det krävs en anmälan utifrån.
Resultatet blev ett så kallat informations- och förbudsföreläggande där Air Sweden förbjöds att framställa sig som ett flygbolag så länge som en egen operativ licens saknades. Om förebudet överträddes hotade böter på 500 000 kronor.
Alla flygbolag med ambition att flyga på Sverige har Konsumentverkets ögon på sig, vare sig det är ett reellt eller virtuellt bolag. Gäller det ett utländskt flygbolag är det svårare att agera men det finns konsumentorganisationer i de flesta europeiska länder och samarbetet över gränserna fungerar bra, menar Maja Lindstrand.
– För ett par år sedan gjorde vi en genomgång av alla de flygbolag som då verkade i Sverige. Sedan dess har det ju tillkommit fler men så länge de är tydliga med vad de står för och hur de verkar, är det inga problem. Sverigeflyg till exempel har en tydlighet och då är det inga problem. Generellt sett sköter sig den svenska flygbranschen bra.
Kommentarer
Tittar man på Direktflygs hemsida står ingenting om att de är enbart en arrangör. Enbart utländska bolag som flyger åt dom utom F50 som är Amapola.
Trenden i flygbranschen är att alla vill ta hand om kassaflödena men ingen vill ta ansvar, för vare sig personal ( via bemanningsföretag) eller kunder.
Trenden med kamouflerade resebolag s.k. tour operators som antyder att de är flygbolag är sedan länge utrett av myndigheten. Det är sedan upp till kunderna att inte utnyttja deras tjänster. Se bifogad länk :http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Luftfart/flygb_som_inte_flyger.pdf
De var en researrangör
Oj vad de fem på KV verkar ha mycket att göra! Fåtal problem men många personal. Visst ja, de avlönas ju via skattemedel.
Verkar som vårt kära konsumentverket inte kan läsa, står ju klart och tydligt på deras sida att det är en biljettförsäljare
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten