Köpenhamns flygplats lyckas bäst

Publicerad den 5 februari 2024
Kommentarer
Greater Copenhagen, där bland annat Region Skåne ingår, har gjort en analys på de skandinaviska flygplatsernas direkttillgänglighet, direct connectivity. Köpenhamns flygplats intar täten, med högst antal direktflygdestinationer. På bronsplats: Stockholm Arlanda Airport.
Flygplatserna i Skandinavien kämpar fortfarande med att nå samma nivå av tillgänglighet som före pandemin. Köpenhamns flygplats är den flygplats som lyckas bäst, med högst antal direktflygdestinationer. Oslo-Gardermoen kommer tätt efter och på tredje plats landar Arlanda.
 
Största delen av utrikesflygen från de jämförda flygplatserna går till andra europeiska länder. Köpenhamns flygplats har det största antalet interkontinentala rutter, med betydligt fler rutter till framför allt Nordamerika.
 
Att Köpenhamn överglänser Arlanda visade sig också då SAS presenterade sitt sommarprogram för 2024. Sommarprogrammet visar tydligt att SAS väljer att lägga tyngdpunkten på Köpenhamn, vilket många experter har siat om. Här hamnar Arlanda i skuggan, vilket kan vara en efterföljd av den nya ägarstrukturen. Nu får framtiden visa hur Arlandatrafiken påverkas av SAS och deras framtida satsningar i Skandinavien.  
Skriv en kommentar

Kommentarer

Tim Verda
2024-02-07 11:29

Som bördig från Malmö men boendes i Stockholm så förstår jag hur CPH utvecklas. Men det är ju inte helt utan påverkan och stimulans. Denna stimulans har alltid varit frånvarande på ARN. Och det skulle vara bra om hela Norden var attraktiv. Capital of Scandinavia…Nordens ledande flygplats…humbug.

Saltkammargutten
2024-02-06 14:30

Skrev fel. AYs samarbete med QR menade jag.

Saltkammargutten
2024-02-06 10:26

Kan bara hålla med Fritz Klyka. Glöm SAS. Det måste till ett mirakel i form av ett ARN baserat flygbolag med fokus på ARN och dess utvecklande av långlinjer. Har ju inte funkat så jättebra hittills. Visst vi får in DL, UA, CA, AC, ET, EK, QR, NH, NP. Men dessa äro flygbolag som kan försvinna lika snabbt. KOlla på AY som startade ett nyfsat nav till LAX, JFK, BKK. De frpg sig ur så snart de fick en bättre deal i samarbetet med AY.

Evert
2024-02-06 08:51

Flera små flyg platser bör nu återigen att starta upp matar linjer till CPH.
Förslagsvis: Linköping, Växsjö, Jönköping, Karlstad och Västerås och Borlänge.

Fritz Klyka
2024-02-05 20:40

Arlanda bör glömma SAS helt och hållet nu när Sverige inte längre vill spola ner skattemiljarder i SAS-toan. De gör klokt i att bearbeta andra bolag. SAS bör byta namn till DAS för skandinaviskt är det inte längre hur mycket än CPH och SAS ylar om det.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten