Krav på biobränsle i tankarna – men var finns bränslet?
Publicerad den 5 mars 2019
Kommentarer
Kommer ni ihåg att diesel var bra för miljön för några år sedan? Låga CO2 utsläpp. När de väl lyckats använda detta för att förstöra för bensindrift blir dieseln plötsligt livsfarlig och ska förbjudas. Samma typ av taktik kommer att användas mot flyget. Ett steg i taget mot målet…
Flygbolag och övriga transporter skall självklart betala framställningen av bio bränsle. Skattemedel skall gå till de uppgifter som samhället svarar för.
Vi kan inte ha en industri som är beroende av skattemedel för att kunna verka.
Bolag har betydligt mindre kostnader än vad en privatperson har.
Bolag betalar sina kostnader med obeskattade pengar, moms är ingen kostnad för ett företag.
Det här är lika fånigt som när Maud Olofsson fick igång biodieseltillverkning i Övik. Enorma bidrag betalades ut. Förluster i miljardklassen då och blir samma elände igen, om Wetterstrand får bestämma. Tydligen kan man aldrig lära sig nånting av historien. Maud gjorde mera vansinnesgrejer jag nämner bara utförsäljningen av Vattenfall. Stoppa Wetterstrand omgående till varje pris!
Bara att fylla fullt då planet roteras till OSL/CPH/HEL och tanka vanlig JET-A1. Lägger man nattstoppen där och därmed nattcheckar kan man tömma de svenska hangarerna nattetid och alla de mekar/tekniker får bli bilmekaniker efter en tids arbetslöshet.
Innan man börjar fokusera på transporter så kanske man borde kräva granskning av andra företeelser i vår värld.
Internet och datalagring förbrukar enorma mängder energi och står därför för stor del av planetens utsläpp.
Man kan vidare lista andra stora utsläppskällor som t ex ishallar, konstsnötillverkninc, uppvärmda gatumiljöer osv som sammantaget står för större utsläpp än flygsektorn
Maria Wetterstrand utredning har liten om än någon trovärdighet. Hon har egna privata intressen i ett av de bolag som skall framställa detta bränsle.
Tillgången till råmaterialet är inte på långa vägar tillräckligt. Prismässigt kommer det troligtvis att ligga orimligt högt!
Hur stor blir miljövinsten när man fraktar biobränslet på fartyg runt halva jorden? Det måste vara bättre att flyget i USA tankar bränslet, utsläppet är ju ändå globalt. Sedan är det Maria Wetterstrand själv som genom sina bolag ska tillverka och sälja biobränsle. Ju större andel inblandning desto mer pengar till Maria.
Flygbranschen dras med lönsamhetsproblem och på detta läggs ytterligare pålagor (flygskatt) som gör att nödvändiga investeringar kanske inte är möjliga.
Skapa incitament att flyga på biobränsle, lägg skatten som en direkt subvention på bränslepriset t ex?
Något måste göras från statligt håll istället för att bara göra det dyrare för bolagen som kämpar i en internationell bransch. Att begränsa flygandet är inte en lösning.
Är palmolja en ingrediens precis som i biodieseln?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten