Krav på slopad flygskatt
Publicerad den 20 november 2023Kommentarer
Swedavia har på senare år gjort enorma felinvesteringar, grundat i överoptimistiska resandeprognoser som dessutom är oförenliga med EU:s och Sveriges klimatåtaganden. Flygandet, framförallt inrikes, minskade stadigt redan före pandemin, ändå drev Swedavia igenom en enorm utbyggnad av Bromma. Inte konstigt att driftekonomin nu inte ser bra ut, men den situationen är Swedavias eget fel, inte flygskatten. Varför skulle just flyget få frikort och slippa undan allt miljöansvar?
EU har ej någon rättighet att beskatta enskilda individer (icke-juridiska personer) inom unionens medlemsstater. Då behövs ett nytt fördrag inom EU. Försök gärna föreslå till Tidöpartierna att arbeta för att ge EU beskattningsrätt för individer…….
Enda möjlighet blir i så fall att införa en förordning för en ny skatt som betalas av flygbolagen (inte av passagerarna) på varje start och landning inom EU + EES. Vilken soppa!
Det logiska vore en gemensam flygskatt i EU
Totalt har 36 länder flygskatt och fler blir det.
https://ettslagiluften.nu/lander-med-flygskatt/
Nio av EU:s medlemsländer uppmanar den nya EU-kommissionen att introducera en gemensam skatt på flygresor.
Det skulle kunna hjälpa EU-kommissionen att nå sin målsättning om att minska koldioxidutsläppen med minst 50 procent till år 2030.
Även USA flygets förlovade land har flygskatt sedan länge.
Flyget är redan kompenserat “Ingen skatt på flygbränsle”
@thomas Om Danmark inför flygskatt, och Sverige tar bort sin skatt. Då har du en konkurrens fördel.
“Du tänkte inte på det va”
ABC – Vilket segment av marknaden tror du kommer att vara viktigast för flygbolagen om 5-10 år – förutom folk som äger hus/lånar/hyr hus eller lägenheter på spanska solkusten? Affärsresenärer kan du glömma.
Flyskatt er en veldigt forleged ting. Jeg håper at svenskene tar sitt fornuft til seg i denne saken.
Enögd? Du måste ju vara blind och döv om du tycker att vi ska ha invandring för flygbranschens skull?
Arbetskraftsinvandring är väl den typ av invandring som skapar stor efterfrågan på flygresor. Folk som kommer hit för att arbeta är en växande marknad för flygbolagen i Sverige. De kommer inte som flyktingar utan det handlar om personer/familjer som vill besöka sina hemländer så ofta de kan. Denna typ av invandring har en enögd Tidöregering begränsat. Inte bra för flyget.
Även danskarna ska införa flygskatt så var är konkurrens nackdelen?
Klas, besöksnäring och invandring är inte samma sak, man förstår att svenskar är förvirrade när man läser dina argument:)
Det gäller väl inte bara Arlanda som Jonas älskar
Äntligen gör swedavia något som faktiskt är positivt för svenskt flyg! Vi får hoppas att detta bara är början. Verkligen dags för swedavia att flytta fokus från att bedriva köpcentrum till att faktiskt arbeta för svenskt flyg samt bättra på den operativa sidan av flygplatser.
Läste i en annan tråd att den nuvarande regeringen hellre prioriterar borttagande av plastpåseskatt och sänkning av snusskatt före flygskatten.
Tidöpartierna är inte intresserade av att stimulera besöksnäringen (framförallt arbetskraftsinvandring och Visit Friends and Relatives från “fel” länder) så för dem passar flyskatten bra. Frågan är vilka nya typer av restriktioner som kommer att införas av sittande regering. Kanske ett besvärligt turistvisum?
För en gångs skull har Swedavia rätt. Straffskatt är INTE en väg framåt. Det ska avslut bort!
Det är väl bara för Abrahamsson att specificera vilken annan skatt som skall höjas alternativt vad regeringen ska skära bort. Pengarna måste in/ut på något sätt…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten