Krav på slopad flygskatt

Publicerad den 20 november 2023
Kommentarer
Det är Swedavias vd Jonas Abrahamsson som nu uppmanar regeringen att ta bort flygskatten för att stärka Arlandas konkurrenskraft mot bland annat danska Kastrup.
Swedavia har investerat miljarder i Arlanda. Ändå vinner konkurrenten Kastrup mark, vilket oroar vd:n Jonas Abrahamsson, skriver Dagens Nyheter.
 
– Andra styrmedel kan ersätta vår flygskatt, speciellt eftersom det redan finns styrmedel på EU-nivå. Det finns ett system för reduktionsplikt där man gradvis ökar inblandningen av förnybart bränsle och man tittar på en eventuell gemensam beskattning på Europanivå. Det vore bättre för det snedvrider inte konkurrensen, säger Jonas Abrahamsson till Dagens Nyheter.
 
Den svenska flygskatten är en stor konkurrensnackdel för Arlanda, menar Abrahamsson, och innebär nästan dubbla kostnader för flygbolagen vid långflygningar, till exempel till Japan eller Thailand. Eftersom flygskatten avgörs av resans längd blir det betydligt dyrare för flygbolagen att utgå från Arlanda. Vad händer om till exempel SAS väljer att flytta flyglinjer från Sverige till Kastrup?
 
– Då spelar det ingen roll hur konkurrenskraftiga vi är som bolag eller hur låga våra flygplatsavgifter är, säger han till DN.
 
En översyn av flygskatten är därför av högsta prioritet, säger Abrahamsson, som menar att skatten hämmar omställningen till ett hållbart flyg. Utan åtgärder fruktar Abrahamsson att Arlandas situation kan förvärras, vilket kan leda till fortsatt förlust av flyglinjer och resenärer till Kastrup.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Pierre
2023-11-23 13:10

Swedavia har på senare år gjort enorma felinvesteringar, grundat i överoptimistiska resandeprognoser som dessutom är oförenliga med EU:s och Sveriges klimatåtaganden. Flygandet, framförallt inrikes, minskade stadigt redan före pandemin, ändå drev Swedavia igenom en enorm utbyggnad av Bromma. Inte konstigt att driftekonomin nu inte ser bra ut, men den situationen är Swedavias eget fel, inte flygskatten. Varför skulle just flyget få frikort och slippa undan allt miljöansvar?

Senan
2023-11-21 19:56

EU har ej någon rättighet att beskatta enskilda individer (icke-juridiska personer) inom unionens medlemsstater. Då behövs ett nytt fördrag inom EU. Försök gärna föreslå till Tidöpartierna att arbeta för att ge EU beskattningsrätt för individer…….

Enda möjlighet blir i så fall att införa en förordning för en ny skatt som betalas av flygbolagen (inte av passagerarna) på varje start och landning inom EU + EES. Vilken soppa!

Tim
2023-11-21 18:59

Det logiska vore en gemensam flygskatt i EU

Lisb
2023-11-21 17:47

Totalt har 36 länder flygskatt och fler blir det.

https://ettslagiluften.nu/lander-med-flygskatt/

Nio av EU:s medlemsländer uppmanar den nya EU-kommissionen att introducera en gemensam skatt på flygresor.

Det skulle kunna hjälpa EU-kommissionen att nå sin målsättning om att minska koldioxidutsläppen med minst 50 procent till år 2030.

Även USA flygets förlovade land har flygskatt sedan länge.

Flyget är redan kompenserat “Ingen skatt på flygbränsle”

LV
2023-11-21 17:15

@thomas Om Danmark inför flygskatt, och Sverige tar bort sin skatt. Då har du en konkurrens fördel.

“Du tänkte inte på det va”

klas
2023-11-21 17:14

ABC – Vilket segment av marknaden tror du kommer att vara viktigast för flygbolagen om 5-10 år – förutom folk som äger hus/lånar/hyr hus eller lägenheter på spanska solkusten? Affärsresenärer kan du glömma.

P f
2023-11-21 15:39

Flyskatt er en veldigt forleged ting. Jeg håper at svenskene tar sitt fornuft til seg i denne saken.

ABC
2023-11-21 14:10

Enögd? Du måste ju vara blind och döv om du tycker att vi ska ha invandring för flygbranschens skull?

klas
2023-11-21 14:04

Arbetskraftsinvandring är väl den typ av invandring som skapar stor efterfrågan på flygresor. Folk som kommer hit för att arbeta är en växande marknad för flygbolagen i Sverige. De kommer inte som flyktingar utan det handlar om personer/familjer som vill besöka sina hemländer så ofta de kan. Denna typ av invandring har en enögd Tidöregering begränsat. Inte bra för flyget.

thomas
2023-11-21 12:57

Även danskarna ska införa flygskatt så var är konkurrens nackdelen?

What?
2023-11-21 11:12

Klas, besöksnäring och invandring är inte samma sak, man förstår att svenskar är förvirrade när man läser dina argument:)

Hepp
2023-11-21 07:43

Det gäller väl inte bara Arlanda som Jonas älskar

Rutger
2023-11-21 07:33

Äntligen gör swedavia något som faktiskt är positivt för svenskt flyg! Vi får hoppas att detta bara är början. Verkligen dags för swedavia att flytta fokus från att bedriva köpcentrum till att faktiskt arbeta för svenskt flyg samt bättra på den operativa sidan av flygplatser.

klas
2023-11-21 06:43

Läste i en annan tråd att den nuvarande regeringen hellre prioriterar borttagande av plastpåseskatt och sänkning av snusskatt före flygskatten.
Tidöpartierna är inte intresserade av att stimulera besöksnäringen (framförallt arbetskraftsinvandring och Visit Friends and Relatives från “fel” länder) så för dem passar flyskatten bra. Frågan är vilka nya typer av restriktioner som kommer att införas av sittande regering. Kanske ett besvärligt turistvisum?

Tommy
2023-11-21 05:56

För en gångs skull har Swedavia rätt. Straffskatt är INTE en väg framåt. Det ska avslut bort!

Stockholmare
2023-11-20 23:09

Det är väl bara för Abrahamsson att specificera vilken annan skatt som skall höjas alternativt vad regeringen ska skära bort. Pengarna måste in/ut på något sätt…

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten