Krisen tvingar regeringen handla upp mer flygtrafik
Publicerad den 6 april 2020Kommentarer
Regeringen har tittat på avstånden, tillgängligheten och tunga näringar.
Ser man på avstånden till Stockholm har man valt de sex orter med längst avstånd + Sundsvall. Till övriga orter är det kortare sträckor förutom till Malmö som har mycket goda tågförbindelser.
Gotland är i en klass för sig.
Således i huvudsak ett mycket bra val!
Så här tror jag att det gick till. När BRA ansökte om rekonstruktion fattade regeringen allvaret och att de kommer att få kritik om de inte säkrar infrastrukturen. Någon stressad politiker sa då på språng “ta Norrland och Gotland”. Så gjorde tjänstemännen det. Det fanns ingen tid att invända mot logiken i Sundsvall jämfört med t.ex. Kalmar eller Ronneby eller de norrländska flygplatser som ligger nära varandra. Då blir det så här.
Skellefteå, Luleå är båda städer med tung industri. Boliden smältverk i Skelleftehamn och Luleå med stålverket. Gruv- och skogs-näring av stor betydelse för Sverige. Dessutom många kringindustrier, vattenkraft och Sveriges största vindkraftpark. Umeå med Universitetet och Norrlands universitetssjukhus. Övik passar också in. Flygtrafiken kommer att slingas ex Kiruna-Skellefteå-Arlanda.
Dessutom pågår uppbyggnad av en stor batterifabrik i Skellefteå som beräknas anställa ca 2500 personer.
.. SAMMA dag som bla 600 på BRA fick besked om företagsrekonstruktion och uppsägning..
BRA flög 5 av dessa linjer men nu vet vi ju alla vilka som kommer att få upphandlingen då det bara finns ett bolag kvar..
Detta STINKER!
Ang. Skellefteå; upphandla marktransport till flyget på Luleå, Umeå eller Arvidsjaur istället, fungerar lika bra!
Sverige borda ha ett nationellt flygbolag. Förutom SAS. Precis som andra länder.
Anledningen till att Norrlandsflygplatserna prioriteras och inte de i söder är pga avsaknad av fungerande järnväg. Nattåg till Stockholm är enda rimliga alternativet, 12 timmar minst – kan du tänka dig det själv? Skellefteå saknar till och med anslutning till järnväg, medan södra Sverige har väl utbyggd järnväg. Så ja, bra prioriterat av regeringen!
Varför upphandlad trafik till Luleå, Skellefteå och Sundsvall. Hur tänker de här? Räcker väl med flygplatsen mittemellan? Varför ingen trafik till södra Sverige? MP som bestämmer?
om att det i upphandlingen står “varav flygplanens målning ska innehålla minst 10% mörkblå färg”
Inte för att de vill favorisera någon eller så alltså…
Mycket bra och jag hoppas det inte är för sent för BRA att kunna skicka in ett anbud! Flyget är ju det mest tidseffektiva och tillförlitliga sättet vi har att resa över större avstånd.
Däremot ser jag inte någon större anledning till att Sundsvall ska omfattas av trafikplikten. Det tar ju bara ~3h med snabbtåg Sundsvall-Arlanda. Sundsvall är svår att motivera både tidsmässigt och miljömässigt.
I övrigt känns Bromma lämpligare i storlek för dagens trafikvolym, men det är väl en annan fråga.
Av pressmeddelandet https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/04/regeringen-tryggar-samhallsviktigt-flyg/ framgår att det enda regeringen gjort är att fatta beslut om s.k. allmän trafikplikt (som varken är allmän eller plikt). Inga nya pengar tillförs utan TRV ska täcka detta från befintligt upphandlingsanslag!
Det var tydligen inte så kul med all nedläggning längre. Man får nästan en känsla av ett kallt krig mellan näringslivet och regeringen. Det ska bli spännande att se de folkvalda få ordning på katastrofen efter viruset.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten