Landvetter jagar nya flyglinjer

Publicerad den 2 september 2013
Kommentarer
En tio i topp-lista över nya destinationer och en kalkyl som säger att det skulle ge hela Västsverige en ekonomisk injektion. Det är redskapet när Landvetter ska locka till sig fler flyglinjer. Och överst på listan står en direktlinje till New York.

I somras presenterade Arlanda en undersökning som visade att flygplatsen har för få linjer, särskilt på långlinjesidan. De uteblivna flyglinjerna anser många är ett hot mot möjligheterna för Stockholm att utvecklas.

Nu har även Landvetter flygplats genomfört en liknande undersökning. Rapporten, ”Take Off Västsverige”, analyserar Göteborgsregionens internationella tillgänglighet och vad den har för betydelse för resenärer, näringsliv, universitet, kultur och släkt- och vänturism. Internationell tillgänglighet är ett mått på hur lätt och snabbt det går att ta sig till och från olika destinationer med flyg och resultatet är liknande det i Stockholm: Det behövs fler direktlinjer till flygplatsen och om de kan bli verklighet innebär det en miljardvinst för hela Västsverige.

– Tio nya flyglinjer till Göteborg Landvetter Airport skulle ge direkta vinster på 1,3 miljarder för resenärer och för regionen, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör Göteborg Landvetter Airport, till Flygtorget.

Landvetters tio-i-topplista skiljer sig till viss del från Arlanda i och med att den innehåller två inrikeslinjer: Umeå och Luleå. Till Umeå flyger visserligen Malmö Aviation men det är en flight som mellanlandar på Bromma och vad Charlotte Ljunggren efterlyser är inrikeslinjer som inte behöver ta vägen via Bromma eller Arlanda.

– Till Umeå har vi 44 000 passagerare årligen, det är vår största destination utan en direktlinje. Luleå har 35 000 årspassagerare. Det menar vi borde vara ett underlag som motiverar en nonstop-rutt.

Vad gäller utrikestrafiken, cirka 70 procent av de fem miljoner passagerarna på Landvetter flyger utrikes, är det föga förvånande New York som står högst på önskelistan.

– Vi var ju så nära 2008 när Delta hade alla planer klara men drog sig ur i sista stund.

Då gick det så långt att Delta presenterat en tidtabell på fyra avgångar i veckan. Innan dess får man leta sig tillbaka till tiden när SAS hade en Boeing 747 Combi i flottan och använde den på rutten Köpenhamn-Göteborg-New York, en linje som lades ner efter en tid. Det amerikanska flygbolaget Tower Air försökte också med en kortlivad linje till Miami.

– Men nu är vi samlade. Vi vet att vi har 150 000 passagerare per år som flyger från Västsverige till Nordamerika och 120 000 av dem till New York så vi jobbar stenhårt på att få en linje dit.

Passagerarströmmarna på Landvetter ökar och i juni var det all-time-high med nästan en halv miljon resenärer. Charlotte Ljunggren ser inte landets näst största flygplats som en konkurrent till Arlanda eller Kastrup.

– Idag är det point-to-point som efterfrågas, samtidigt som det skett en förskjutning av vilka hubbar som är de viktiga. Turkish Airlines har till exempel lyckat få många svenskar att använda Istanbul på väg österut, bland annat tack vara direktlinjerna från Stockholm och Göteborg. Det är också en av anledningarna till att vi vill ha en linje till Madrid som är en stor hub för trafiken på Sydamerika.

Här är Landvetters lista över vilka destinationer som behövs:

1. New York
2. Bangkok
3. Zürich
4. Wien
5. Madrid
6. Prag
7. Luleå
8. Umeå
9. Genève
10. Milano

Skriv en kommentar

Kommentarer

Eurobonus Guld
2013-09-06 17:58

Så här tror jag:

1. New York – funkar – United B752
2. Bangkok – tveksamt – Norwegian B788
3. Zürich – funkar – Swiss CS100 (från 2014)
4. Wien – funkar – Austrian F70 / DH8D
5. Madrid – ej troligt (inga förslag)
6. Prag – tveksamt – Norwegian B738
7. Luleå – funkar – Nextjet ATP
8. Umeå – funkar – Nextjet SF34
9. Genève – tveksamt – Easyjet A319
10. Milano – tveksamt – Easyjet A319

MD11
2013-09-03 22:59

Tidigt 80-talet hade SAS flygningar till JFK från Landvetter med mellanlandning i Oslo .747 och DC 10 flög linjen. Mycket populärt var lördags flighten ‘12.00 noon’

GSEspotter
2013-09-03 21:20

Sun Air får ta och införskaffa större flygplan i så fall, en Dornier 328 räcker knappast.

Hepp
2013-09-03 21:03

Danska Sunair hm, känns tveksamt.

GVR
2013-09-03 19:59

Sun-Air of Scandinavia säger ju sig vara på gång att satsa på Landvetter med nya destinationer. Vi får väl vänta och se.

Hepp
2013-09-03 18:45

Göteborg sackar efter ordentlig konkurenterna får nya linjer hela tiden, ngt måste göras. Ledningen på Got är fullt medvetna om situationen och chefen har nog kniven på strupen från flera håll. Men ngn Norsk satsning lär vi nog inte se. Att det blir ngt Amerikansk aktör till Usa är nog det troligaste.

Hasse
2013-09-02 18:08

Ett lokat flygbolag måste till för att fler kort och medeldistanslinjer skall tillkomma. Tyvärr så sprack Cityairline 2. Vi får hoppas på ngt nytt projekt.
Med det klart om ett flygbolag får välja mellan Arn och Got så väljer man ju att starta upp på Arlanda de har ju samma avgifter men större upptagningsområde.

Totte
2013-09-02 15:59

Jag tror det er mest sannolikt Norwegian kommer att starta JFK-Göteborg. De kan även starta Bangkok (skulle passa bra iom deras bas der).

GSEspotter
2013-09-02 15:12

Man ser ju ett tydligt mönster i vilka linjer som efterfrågas och vad City airline på sin tid erbjöd. Behövs ett nytt stationsbolag på Göteborg, och det är ju synd att SAS inte ser detta. SAS har anpassad flygplansflotta.
Vet att Austrian Arrows flög till Wien men lade ner pga sviktande ekonomi i styrelsen.

Saltkammargutten
2013-09-02 09:15

Det finns absolut underlag. Jag är övertygad att även en linje till Kina borde finnas med. Volvo med SKF, Volvo cars samt Volvo borde ge ett bra underlag. dessutom vet jag att de lokala företagen skulle välja en direktlinje för att gynna Landvetter även om det skulle underminera avtal de ha med t.ex. Finnair och SAS.

Fenton Spadrig
2013-09-02 08:14

120 000 västsvenskar flyger till NYC varje år. Det gör nästan 329 pax per dag. Då tar jag för givet att de amerikaner som har Västsverige som mål och som flyger hem igen inte är medräknade. Vad säger ni nu, alla ni “experter” som ylar högt att det ej finns underlag för en direktlinje Göteborg-NYC? Undrar just vad motsvarande siffra till Bangkok är. Någon som vet?

Erik
2013-09-02 08:13

Swiss ska ju börja flyga från Landvetter till Genéve.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten