Landvetter snart fjärde största flygplats i Skandinavien
Publicerad den 26 januari 2015Det blev ett passagerarrekord även 2014 för Göteborg Landvetter Airport: 5 216 011 personer reste till och från flygplatsen under förra året. Det är andra gången som antalet resenärer spränger vallen fem miljoner. Men ambitionerna är ställda högre än så och nyligen genomfördes ett seminarium i Göteborg där flygplatsen mötte politiker och näringsliv.
– Det var ett mycket bra möte och samstämmigheten är stor om att flygplatsen ska utvecklas. God tillgänglighet är ett villkor för att näringslivet ska utvecklas, säger Landvetters informationschef Fredrik Olsson.
Seminariet ska nu bland annat uppdatera den önskelista på nya destinationer som togs fram för ett par år sedan. Då, liksom nu är det New York som ligger i topp och det har varit snubblande nära ett antal gånger, senast för ett par år sedan när krisen i världsekonomin satte stopp för amerikanska Delta som var på gång med en linje. Sedan dess har Norwegian dragit igång sin långlinjeverksamhet och Björn Kjos har vid ett flertal tillfällen nämnt Göteborg som en möjlighet för trafik till USA, om än inte nödvändigtvis New York. Enligt flygplatsens egna undersökningar flyger varje år drygt 150 000 passagerare per år från Västsverige till Nordamerika och mer än 120 000 av dem till New York.
I februari ska en ny önskelista presenteras och den kommer att innehålla en del nya destinationer eftersom tre linjer på den gamla blivit verklighet.
– Zürich och Geneve har vi numera sedan Swiss startat trafik dit och på inrikes har vi fått direktlinjer både till både Umeå och Luleå, så de kan vi bocka av.
En stark befintlig passagerarstatistik brukar vara ett bra försäljningsargument när en flygplats förhandlar med olika flygbolag. Det gör stängningen av Göteborg City Airport intressant ur Landvetters synvinkel. Göteborg City har cirka 850 000 passagerare och hade antagligen nått närmare miljonen förra året om inte trafiken avbrutits. De stora passagerarströmmarna med Ryanair, Wizz och Gotlandsflyg har flyttat över till Landvetter och av allt att döma ska även de antal linjer som bolagen flugit förbli intakt. Även med ett visst svinn kommer Landvetter då upp i cirka 6 miljoner passagerare årligen och är därmed snart ikapp Bergen.
De fem största flygplatserna i Skandinavien:
Köpenhamn, Kastrup, 25,6 miljoner passagerare
Oslo, Gardermoen, 24,2 miljoner passagerare
Stockholm, Arlanda, 22,4 miljoner passagerare
Bergen, Flesland, 6,2 miljoner passagerare
Göteborg, Landvetter, 5,2 miljoner passagerare
Tyngdpunkten i flygtrafiken på Landvetter är utrikesdestinationerna som står för cirka 70 procent. De flesta av de nya åretruntlinjer som tillkom under 2014 var också utrikes, bland andra Prag, Lissabon och Hamburg.
Kommentarer
Jag tror på att vi kommer få se Norwegians Dreamliners på Landvetter inom snar framtid!
Satsa nu på ett tåg till Landvetter! Flygbussarna stannar bara på begränsade platser mitt i stan. Ett tåg är billigare och går oftare och kan betalas med bussarnas vanliga kort. (Jag vet att järnväg är på G). Många stora turistorter saknas från Landvetter på enbart flyg(ej charter.) Norwegian kan satsa på Split, Venedig och Prag. Jönköping kan få Wizzairs gamla Jugoslavien om de vill, endast Budapest och Gdansk är intressant med Wizzair.)
Det är väl inget att truimfera över, det är ju inte så att regionen blomstrar och att det kommer nya resenärer.
Sen är det en regionalflygplats inte en flygplats av en stad. Större turistorter i medelhavet har ju större och bättre än Sunkvetter..
Ja här ser vi nu då den verkliga anledningen till att Swedavia vill stänga ned Säve. Jävla rävspel de ägnar sig åt.
Finland ingår inte i Skandinavien
Varför räknas inte Finland in bland de skandinaviska länderna? HEL är ju klar Norden 4:a med sina 15.9 milj pax.
Det står i texten att det flyger lite mer en 120000 till New York om året vilket är ca 330 personer dagligen. Så passagerar-underlag finns. En anledning som jag hört är att landvetter inte är en transitflygplats.
Swedavia med flera är så sköna. Man uttrycker att man har “en önskan” om att få en New York linje. Men man har ingen aning om hur man ska komma dit.
Om en NY-linje var lönsam skulle något flygbolag redan trafikera sträckan. Börja där någonstans och arbeta utifrån det.
Andelen stockholmare och oslobor på CPH är runt 3 milj.
Hur många passagerare hade “stora” Köpenhamn haft om inte all SAS-trafik från Stockholm och Oslo tvingades gå via Köpenhamn???
Det var jättebra att gbg city airport lades ner & allt flygtrafik flyttades över till Landvetter! För gbg behöver bara ha 1 storflygplats! Nu kan gbg äntligen koncentrera alla investeringar m.m på enbart Landvetter .
Sverige oligopolens förlovade land
Det har känts som om det stått stilla i många år, men nu verkar det vara full fart framåt med många nya linjer och stora utbyggndsplaner. Att gå om Bergen verkar ju inte alltför svårt.
Detta luktar illa..
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten