Featured article image

Lufthansa: Nu parkerar vi alla A380

Publicerad den 9 mars 2020
Kommentarer
Hittills har 150 flygplan placerats på marken. Nu tar Lufthansa ytterligare ett steg och parkerar hela flottan med A380 i minst två månader. Allt på grund av Coronaviruset.
Lufthansa flyger i vanliga fall 60 flighter i veckan till Asien. När de nu är inställda står också merparten av de långlinjemaskiner som skulle flugit dem på marken. Lägg till ett växande antal medeldistansmaskiner och i nuläget har det tyska flygbolaget cirka 150 maskiner av den totala flottan på cirka 760 stående oanvända. I dagsläget pekar heller ingenting på att de är uppe i luften igen inom en snar framtid. 
 
Nu kommer nästa drastiska steg: Lufthansa ställer samtliga A380 på marken fram till och med maj månad. 
 
I sig finns det sedan förra året ett beslut om ett slutdatum för den stora maskinen i Lufthansaflottan. Senast 2023 ska enligt planerna hälften av den 14 flygplan stora flottan vara utfasade. De maskiner som nu ställs av parkeras på flygplatserna i Frankfurt och München. 
 
Den främsta orsaken till att A380:n tas ur trafik är att kabinfaktorn har rasat. Den senaste tiden har den legat på så låga tal som 35 procent. I normala fall har maskinen 509 stolar i fyra olika klasser vilket alltså innebär under 200 passagerare per flygning. Enligt flygbolaget är det ohållbart ur både ett ekonomisk och miljömässigt perspektiv. 
 
Lufthansa flyger A380 på dussinet olika linjer varav hälften är i Asien och resterande rutter västerut till USA. Där ersätts det stora flygplanet av andra långdistansmaskiner i flottan samtidigt som antalet frekvenser troligen bantas. Flygstoppet för A380 innebär samtidigt att den grupp av piloter som flyger dem även de blir kvar på marken. Kabinbesättningen däremot är i allmänhet certifierade för minst två olika flygplan och kan alltså flyttas över till andra flygplanstyper. 
 
Sammantaget räknar Lufthansa med att kapaciteten i hela flygprogrammet nu halveras på grund av Coronaviruset.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Corona Tankern
2020-03-09 19:31

Större flygande smittspridare som förbrukar onödigt med energi får man leta efter!

Fritjof
2020-03-09 15:47

Att vara certifierad på minst två flygplansmodeller gäller även för piloter iallafall av den äldre generationen, vad jag kan se på exempelvis Youyube. Så flertalet av dem blir nog inte “kvar på marken” då det finns andra maskiner att flyga.

DJ Pinto
2020-03-09 12:09

Spanska sjukan uppstod under eftermälet av ett väldigt alvarligt krig. Då sjukvård och vaccination var betydligt enklare. Influensor kommer och går. Under 1968-1969 drabbades vi av Hong Kong influensan. Den tog drygt en miljon liv. Men vi får hoppas och be att vi får bukt med Corona COVID-19 snart.

thomas
2020-03-09 11:18

Det bolag som har starka ägare och kapital bakom sig vinner, de andra går tyvärr under, blir många nu.
Det här tar minst tre månader innan det ebbar ut, sen försiktig start. De som är kvar kan då börja höja priserna, vi kommer aldrig tillbaka till innan corona virusets låga flygpriser.
Blir en bransch sanering.

Ali
2020-03-09 11:01

Spanska sjukan höll på i 2 år. Om det är liknande den här gången har vi få – om ens något – bolag i luften 2022.

Gullan Purser&ServiceExpert
2020-03-09 08:30

Men så tråkiga nyheter, men ett bra beslut, hoppas verkligen det vänder snart. Kommer att bli tuffa tider för världens flygbolag framåt.
På SAS har vi dragit i handbromsen redan och ställer in flygningar och sparar in så gott vi kan på det mesta. Hoppas verkligen vi klarar oss även i en svår tid.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten