Lufthansa stärker konkurrensen mot SAS
Publicerad den 27 mars 2014
Lufthansa ska köpa SAS. Det har varit ett återkommande diskussionsämne i många år och 2008 var en affär i princip klar men finanskrisen kom emellan och nu har Lufthansa satt ner foten och meddelat att det inte är aktuellt. Istället ska det tyska flygbolaget fortsätta att se om sitt eget hus.
SAS och Lufthansa har traditionellt haft ett väl utvecklat samarbete men idag inskränker det sig till att båda är med i Star Alliance, sedan både codeshare och det planerade Atlantic++ gått SAS förbi. Fokus ligger istället på att få ordning på verksamheten inom den egna Lufthansa Airline Group. Där ingår Austrian Airlines, Brussels Airlines, Germanwings och Swiss. Att ytterligare utvidga den gruppen med ett förvärv av SAS är helt uteslutet, meddelade flygbolaget på en presskonferens i Köpenhamn i början av vecka och det är ett ställningstagande som av allt att döma upprepas när Lufthansa i dag möter den svenska pressen.
SAS har därmed en kraftfull konkurrent att möte när det gäller trafiken mellan Sverige och Tyskland. Nu till sommartidtabellen startar Lufthansa ytterligare en frekvens mellan Stockholm och München, vilket utökar antalet flygningar till 33 i veckan. Lufthansa flyger själva rutterna till de egna hubbarna i Frankfurt och München men räknas också de fyra övriga i flygbolagsgruppen in, täcks tio destinationer från Stockholm och fem från Göteborg.
Stockholm – Lufthansa till Frankfurt och München. Germanwings, Austrian, Swiss och Brussels Airlines till Berlin, Bryssel och Köln, Düsseldorf, Geneve och Hamburg, Wien och Zürich
Göteborg – Lufthansa till Frankfurt och München. Germanwings, Swiss och Brussels Airlines till Bryssel, Düsseldorf och Geneve.
SAS å sin sida flyger från Stockholm till Berlin, Frankfurt, Hamburg, München och Düsseldorf. Från Göteborg finns en förbindelse till Berlin.
Lufthansa ambition att öka närvaron i Sverige hänger också samman med viljan att feeda in passagerare till de egna långlinjehubbarna Frankfurt och München. Sex nya långdistansmaskiner, två Airbus A380 och fyra Boeing 747-8 tillförs flottan och ger möjlighet att öppna nya intercontlinjer, bland annat från München till Toronto och Mexico City. Sammanlagt flyger Lufthansa och Germanwings till 235 destinationer i 78 länder under sommaren.
Kommentarer
BER kommer aldrig att öppna!
Kan bero på att Berlin länge var delat och majoriteten av staden låg i forna DDR. Fokus har legat på att lägga ner THF, SXF och TXL till förmån för BER, expansionsviljan hos flygbolagen finns väl inte förrän det blir klart hur det blir med flygplatserna . Lufthansa har traditionellt sina nav i FRA och MUC som har stora upptagningsområden. Tyskar kanske har en högre smärttröskel än bortskämda sura svenskar som hänger på flygtorget. En transit kanske inte är en big deal efter två världskrig…
Tyskland och Lufthansa är ganska intressant… Alla långlinjer från två flygplatser som ligger 50-60 mil från huvudstaden. En huvudstad med nästan 4,5 miljoner invånare i storstadsområdet och knappt någon/någon alls (?) långlinje från sin flygplats. Det är väl bara AirBerlin som har några långlinjer från Tegel? Vad har Lufthansa, inget alls?
Artikeln handlar om Lufthansas linjer till och från Sverige.
Det hindrar inte kommentatorerna från att spå SAS snara sorti, varför denna trista inställning?
Visst, SAS har en pressad situation, som dom flesta stora bolagen, även Lufthansa och t. ex. Finnair.
Till slut, nej, Lufthansa har ingen linje Göteborg- Berlin, däremot flyger Air Berlin tre-fyra ggr om dan den sträckan!
SAS boxas in mer och mer av konkurrenterna. Lufthansa var för bara 5 år sedan en bra partner och LH/SK hade mycked code share
Lufthansa är smarta. Som en varg vädrar blod.
LH mellan Göteborg till Berlin. Finns denna direktlinje?
oppstikkeren GOL kjøpte den etablerte…(Varig)
Hva kan Norwegian gjøre med SAS ?
Lufthansa har nu slutligen släckt alla fantasier att SAS ska ingå i nått större! SAS RIP
Lufthansa behöver inte köpa SAS. Lufthansa och KLM kommer att ta över SAS långlinjekunder nu när SAS har försämrat servicen där.
Att Lufthansa ska köpa SAS tror bara die dumme Schweden, däremot har jag hört från säker källa att Victor Müller ska köpa SAS!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten