Malaysia Airlines kan bli kvar på Arlanda
Publicerad den 3 november 2006Malaysia Airlines överväger av allt att döma ännu att fortsätta flyga på Stockholm och New York från Kula Lumpur, trots ett tidigare officiellt besked om att linjen ska upphöra i mitten av januari.
Bilden: Foto Hans Norman
Ett tecken på detta är att bolaget ännu inte bokat börjat boka om sina redan bokade passagerare på linjen till andra flygbolag - och det är väl sent.
Flygtorget @irmail frågade Mats Sigurdson, chef för flygmarknad på LFV Stockholm/Arlanda Airport, om man där har några indikationer på att Malaysia Airlines kan komma att ändra sitt tidigare beslut?
"En delegation från Luftfartsverket passade på att träffa Malaysia transportminister när denne i slutet av september besökte Stockholm och då gav vi vår synpunkt på linjen och den potential vi tror att den faktiskt har."
“Vi har f ö också noterat att bolaget ännu inte har bokat om sina kunder till andra flygbolag och vi hoppas förstås att detta är ett tecken på att man kan komma att ändra sitt beslut”, säger Mats Sigurdson
Bilden: Mats Sigurdson på Arlanda, foto A Hasselbohm
Malaysia Airlines började flyga Kuala Lumpur-Arlanda-New York i början av november 2004, en fjäder i hatten för Arlanda som arbetar hårt för att få nya flygbolag – inte minst med interkontinentala linjer – att trafikera Arlanda.
I början av september i år kom dock beslutet att Malaysia Airlines, som har drabbats av stora förluster, skulle lägga ned linjen (Flygtorget @irmail 8 september 2006).
Linjen Kuala Lumpur-Stockholm har haft hela 80-90 procents beläggning, dock främst med privat- och semesterresenärer till lägre priser. Problemet, huvudskälet till beslutet om nedläggning, anses dock vara det svagare intresset för Stockholm-New York (New Ark).
Ett skäl till att Stockholm-New York gått svagt är, att Malaysia Airlines inte har någon allianspartner och därmed har svårt att konkurrera med t ex Continental, som flyger Stockholm-New York. Continental har en egen stor egen terminal i New York och kan erbjuda cirka 400 egna flighter om dagen ut från New York till hela 150 destinationer.
Branschfolk anser f ö att Malaysia Airlines, som är ett av världens allra mest kunduppskattade flygbolag, hade kunnat marknadsföra sin Stockholms-linje bättre och att resultatet då också hade kunnat utfalla bättre.
I det fall Malaysia Airlines verkligen överväger att ändra sitt beslut måste det komma att ske ganska snart eftersom sista flyget på linjen annars går redan den 14 januari.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten