Malmö Airport transit för Iraqi Airways
Publicerad den 17 april 2015
Sedan en dryg vecka är Iraqi Airways tillbaka på Malmö Airport. Det är den ordinarie trafiken mellan Irak och Storbritannien som måste gå via ett europeiskt land innan ankomst till Manchester.
– Ja, de brittiska myndigheterna kräver att flighten är ren, alltså att vi har gjort säkerhetskontroller, röntgat bagage och kontrollerat resehandlingar. Det ska vara Schengenstandard när de ankommer England, säger Peter Weinhandl, vd på Malmö Airport till Flygtorget.
Iraqi Airways flög även tidigare via Malmö, det var en av de första destinationerna efter kriget och var mycket nöjda med servicen på flygplatsen. Trots det lades färdplanen om till att gå via Wien men nu är de alltså tillbaka i Malmö med tre linjer och därmed daglig trafik.
Mellanlandningen är en ren transit där passagerarna tas om hand i terminalen och sedan flyger vidare. Det går alltså inte att ta ombord nya passagerare i Malmö och flyga dem till Manchester. Mellanlandningen i Malmö sker enbart på utresan från Bagdad, Erbil och Sulaymaniyah. På returen går flygningarna direkt från Manchester till respektive destination.
Iraqi Airways använder en Boeing 737-800 på rutten mellan Irak och Storbritannien.
Kommentarer
När flighten går via Arn så får pax både kliva av och på dvs endast Irak-Arn eller Arn-GB är helt okej att flyga. Verkar märkligt att det ej skulle vara ok när man flyger via Malmö.
De landar här för att de inte ska kunna söka asyl i SB.
Är det inte för att Malmö har så god falafel som dom mellanlandar här? 😀
Märkligt, konstigt, ologiskt. Ja, det kanske är så enkelt att det finns en hotbild mot Storbritannien och därför får Sverige agera filter.
Märkligt att Sverige accepterar Irakisk säkerhetskontroll när inte England gör det. Borde väl vara samma förfarande hos båda ländera…..Eller är Sverige “slappar” i sin syn på detta, å varför i så fall ?
Det som sker är att pax går av och får gå igenom en säkerhetskontroll ute vid gate. Bagage röntgas inne i bagagesorteringen och stäms av på olika sätt beroende vilken destination de ankommer från.
GB godkänner inte Irakisk säkerhetskontroll men de godkänner svensk säkerhetskontroll. Därför går de ner här på MMX.
2 dagar i veckan flyger de vidare till MAN, 5 dagar i veckan flyger de vidare till LGW.
Den här artikeln verkar ganska konstig innehållsmässigt. Både Sverige och Storbritannien är med i EU och har samma regler när det gäller säkerhetskontroller. Däremot är inte GB med i Schengensamarbetet. Det sker en passkontroll i GB vid ankomst i vilket fall som helst. Vad görs egentligen i Malmö?
Bagdad-Malmö är väl inrikes??
England godkänner inte irakisk säkerhetskontroll, alltså kan inte Irak godkänna engelsk säkerhetskontroll. Men båda länderna godkänner Svensk säkerhetskontroll (in och ut ur EU)
Men fattar Ni inte att de flesta vill hem igen, hur f-n kan Ni hålla på så här. // Mats född svensk och jobbat med flyg i 47 år. Även internationellt.
För fan landa Ni pryo…Mats
Men fattar Ni inte att de flesta vill hem igen, hur f-n kan Ni hålla på så här. // Mats född svensk och jobbat med flyg i 47 år. Även internationellt.
För fan landa Ni pryo…Mats
Är klart en bra ställe för flyktingar att landa…
Varför får de flyga till Sverige innan, men inte till England? Vi har väl lika hårda krav?
Vad är det som Malmö klarar av som inte Fpl. i Wien klarar ? Eller är det bara ekonomi som avgör ?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten