Malmö Aviation ömsar skinn
Publicerad den 26 oktober 2004En ny uniform framtagen av den egna personalen ska kommunicera Malmö Aviations viktigaste kärnvärden och tydliggöra skillnaden mellan jättarna och utmanarna. Totalt har 350 uniformer tagits fram till kabinanställda, piloter, stationspersonal och tekniker, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
- Det ska synas på oss att vi är en uppstickare, som vill mer och som kan mer. Vi har tagit fram en uniform som alla är stolta över och som har sin grund i bolagets själ, säger Lotta Gröhn, informationschef på Malmö Aviation.
En uniformsgrupp på totalt 12 personer har arbetat med uniformsprojektet sedan i november 2002. Och en viktig del i arbetet har varit att uniformen ska vara ett resultat av de anställdas synpunkter och krav. Resultatet återspeglar bolagets kärnvärden som även finns med i övrig kommunikation:
Som första flygbolag i världen har uniformen inte galoner på ärmarna i guld och silver som visar vilken grad man har, utan de har ersatts av reflexband som ska synas tydligt vid en eventuell nödsituation. Vidare är tyget flourkarbon-behandlat, så att det tål vätska och inte får fläckar av kaffe, te och andra drycker. Knapparna är av naturmaterial och inte metall, vilket gör att de inte piper i säkerhetskontrollerna.
Målet har varit att uniformen inte ska kännas som en uniform, utan som något man skulle kunna tänka sig att ha på sig privat och som medarbetarna ska trivas i under många år. Man har skippat den marinblå färgen som många andra i branschen har och även de vita blusarna. Uniform och blusar/skjortor går i olika nyanser av grått. Det finns inga fickor på kjolar och byxor utan det är raka snitt som gäller. Däremot finns det en del som man sätter runt midjan som består av fickor.
–Uniformen är ett oerhört viktigt kommunikationsverktyg och en stor del av varumärket, vilket jag tror att många inte reflekterar över. Självklart sänder vår uniform ut andra signaler än de mer traditionella uniformerna i marinblått och med guld på armar och axlar, säger Lotta Gröhn, informationschef på Malmö Aviation.
I samband med uniformsbytet har Malmö Aviation också tagit fram en ny profil för sin närvaro på flygplatserna, en ny grafisk profil samt ett nytt manér i sin marknadskommunikation. Ledorden är: Uppstickare, Pålitlig, Personlig och Flexibel. Symbolen är det flitiga biet, som finner sina egna vägar och alltid ger lite extra.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten