Mer fakta om piloters pensionsålder

Publicerad den 2 januari 2002
Kommentarer

Frågan om när piloter skall pensioneras är tydligen av stort intresse. Redan nu på morgonen har 180 personer röstat på de olika alternativen i vår webfråga. Artikeln i förra @irmail ger också anledning till förtydligande från Luftfartsinspektionen:

” Enligt nuvarande svenska bestämmelser (BCL-C/JAR-FCL 1) så är maxåldern för kommersiella flygningar med passagerare, post och gods 65 år. För övrig flygverksamhet som t ex aerial work, skolflygning, etc. finns ingen åldersgräns så länge de medicinska kraven är uppfyllda. Helikopterpiloter kan flyga till 67 års ålder fram till den 1 januari 2003, därefter 65 år.
Det gäller i alla Europeiska länder anslutna till samarbetsreglerna JAA utom Frankrike som vill avvakta ett EU-beslut alternativt ett av FN-organet ICAO fattat beslut. ICAO utreder frågan men har tillsvidare 60 årsgränsen kvar för befälhavare i
verksamhet som kräver Airline Transport Pilot -certifikat och 67 år för verksamhet som kräver Commercial Pilot-certifikat.

Hur det blir i Sverige med tanke på den nya lagstiftningen om rätt att arbeta till 67 års ålder är för mig oklar i denna stund. Jag tror inte att en sådan ålder kommer att accepteras i internationell luftfart. ”

Bästa hälsningar

Kaj Skärstrand
Chef för Utbildnings- och certifikat sektionen vid Luftfartsinspektionen

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten