Mer flyg med Air China från Stockholm
Publicerad den 6 juni 2012

Kina kommer att vara den destination som växer snabbast de kommande 12 – 24 månaderna. Det menar ett flertal flyganalytiker. Linjer till sekundära flygplatser vid sidan av de stora hubbarna stöttas av myndigheterna men också stora flygplatser som Beijing och Shanghai väntas få en ökad trafik.
Air China, Kinas näst största flygbolag efter China Southern och medlem i Star Alliance, utökar nu i kampen om de svenska resenärerna. Flygbolaget har flugit på Stockholm sedan 1988 och Arlanda är bolagets enda passagerardestinationen i Norden.
Från och med i morgon onsdag är det nu en daglig avgång mellan de två städerna, en linje som Markus Yan, General Manager för Air China i Skandinavien, räknar med ska fyllas av resenärer i båda riktningarna. Förra året ökade passagerarunderlaget på rutten med 30 procent, jämfört med året innan.
– Den skandinaviska marknaden är av yttersta vikt för Air China, och vi är väldigt glada att kunna erbjuda dagliga avgångar mellan Stockholm – Beijing, säger han.
I och med att frekvensen ökar uppgraderas också linjen och flygs nu med en Airbus 330-200 med en helt ny business-class.
Air China räknar också med att kunna feeda resenärer till och från det egna inrikesnätet i Kina. Samtidigt är de egna interkontlinjerna allt viktigare, dels för att inrikesflygandet i Kina har fått stark konkurrens av snabbtåg, dels för att de stora flygbolagen i Mellanöstern startar allt fler linjer till Kina.
Kommentarer
Visserligen är Arlanda och sas störst i världen, men kom ihåg att PanAm hade ödemarkstillägg när dom flög där, cph är en riktig flygplats!
Air China brukar väl flyga dagligen på somrarna om jag inte missminner mig. Förra sommaren var det väl daglig 777 så nyheten vilar på en bräcklig grund… .-)
Enligt Flightmapper är dagliga avgångar och 330 nåt som bara sker över sommaren
Daily 7:10p Arlanda, Stockholm (ARN) 5 9:40a+1 Capital Intl, Beijing (PEK) 3
CA 912 Non-stop Airbus A330 (330) 8:30 Effective Jun 9 through Oct 27
Mon,Wed-Fri,Sun 6:25p Arlanda, Stockholm (ARN) 5 9:55a+1 Capital Intl, Beijing (PEK) 3
CA 912 Non-stop Boeing 777 (777) 8:30 Effective Oct 28
Åter igen visar Flygtorget vilka sjtärnreportrar de har som skriver artiklar.
Hur kan ett byte från B772 till A332 vara en uppgradering om man inte räknar till att det är ett nyare flygplan?
Granska era källor innan ni skriver artiklar
Ha ha ha ha. Nej tack till Air China. Åker hellre taxi i Dubai och Mumbai!
Anledningen till att Air China byter Boeing 777-200 mot Airbus 330 är att dem tar ut 777-200 och det enda planet som kan macha 777-200 hos Air China är Airbus 330
Wise guy…
Byte från Boeing 777 till A330 är aldrig en uppgradering utan tvärtom. Däremot är kabininredningen i Air Chinas A330 en uppgradering jämfört med deras 777…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten