Moderat anser att flyget skapar tillväxt
Publicerad den 7 april 2006I den breda motionsvågen efter regeringens transportpolitiska proposition har vi hittat följande exempel som specifikt tar upp flyget. Den är lämnad av den moderate riksdagsmannen Anders G Högmark från Kronoborgs län.
Anders G Högmark argumenterar i sin motion bl.a. för flygets stora sociala betydelse, och dess roll som förutsättningsskapare för tillväxt och ekonomisk utveckling i olika delar av landet.
Vi återger den här i sin ursprungsform. Om vi hittar motsvarande motioner från de andra partierna kommer vi att publicera även dessa.
Förslag till riksdagsbeslut
1. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om vikten av att ge flyget de bästa förutsättningarna för att spela sin viktiga tillgänglighetsskapande roll.
2. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om flygets stora och viktiga sociala roll.
3. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om betydelsen av att säkerställa en långsiktig överlevnad och utveckling av de regionala icke statliga flygplatserna.
4. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om vikten att snarast riva upp fattat beslut om att införa flygskatt.
5. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om behovet att avmonopolisera flygtrafiktjänsten i syfte att ge varje enskild flygplats större frihet vid upphandlingen av dessa tjänster.
Motivering
Inom ramen för en modern, sammanhällen trafikpolitik med hög företagsekonomisk och samhällsekonomisk effektivitet spelar flyget en viktig funktion. Flygets roll som tillgänglighetsskapare, såväl inrikes som utrikes, kan ej överskattas.
För den ekonomiska utvecklingen i olika delar av landet och för Sverige i sin helhet är god tillgänglighet en helt avgörande faktor.
Flygets stora betydelse för att få livet “långsiktigt hållbart” för många människor skall inte underskattas.
Genom att nyttja flyget för olika arbetsresor under dagen inom landet finns möjligheter för småbarns föräldrar att kombinera ett aktivt föräldraskap med förvärvsarbete Med andra ord viktigt genderperspektiv som ligger väl i linje med ett av propositionens mål om ett jämställt trafiktrafiksystem!
Många barn med splittrade familjeförhållanden runt om i landet får också genom flyget en bättre möjlighet till veckoslutssamvaro med mamma eller pappa.
Äldre människor och människor med olika former av handikapp får med flyget en unik möjlighet att färdas på långa sträckor med god trygghet för dem själva och anhöriga.
Sammantaget gör ett väl fungerande relativt finmaskigt inrikesflyg det enklare för människor av olika slag att få vardagslivet med arbete och familjelivet att fungera.
Ett sådant flyg är ett folkflyg i ordets bästa bemärkelse och borde därför vara något att slå vakt om och utveckla och inte riskera att rasera med en oklok luftfartspolitik.
Detta bör ges regeringen till känna.
För stora delar avl andet är goda flygförbindelser helt avgörande för att erhålla denna tillgänglighet.
En uthållig, långsiktigt tillväxtbefrämjande transportpolitik, som nu riksdagen skall fatta beslut om, måste därför ge flyget de bästa förutsättningar för att spela denna tillgånglighetsskapande roll. Detta bör riksdagen ge regeringen till känna.
De mindre, ofta icke statliga flygplatserna, spelar runt om i landet en viktig roll för att få en bettäckande luftfartsinfrastruktur i landet.
En nationell transportpolitik måste därför säkerställa en långsiktig överlevnad och utveckling av dessa flygplatser. Detta bör ges regeringen till känna.
Regeringens förslag om att i huvudsak vidmakthålla befintligt ersättningssystem till de icke statliga flygplatserna, är därför välkommet även om detaljer i det nya förslaget kan diskuteras.
Detta faktum bör utgöra en av grundbultarna i den översyn av den nationella infrastrukturen för luftfarten som regeringen aviserar i propositionen och som är synnerligen angeläget att genomföra.
Riksdagen har nyligen beslutat om att införa en s.k. flygskatt på inrikes och utrikes avgångar, dock med smärre undantag för vissa regioner.
Moderata samlingspartiet, Kristdemokraterna samt Centerpartiet har motsatt sig denna skatt som hårt kommer att drabba:
• dels generellt de mindre flygplatserna
• dels särskilt Sturup och Västerås flygplats då lågprisaktörer som bl.a. Ryan Air flyttar sin verksamhet från dessa flygplatser.
För Sturups vidkommande innebär detta att trafiken överförs till Kastrup i Köpenhamn. Direkt beräknas ett antal hundra arbetstillfällen försvinna.
Indirekt kommer dessutom nedläggningen av det s.k. lågprisflyget till och från bl.a. Sturup innebära att flera 100.000 utländska turister riskerar att ej komma till Sverige. Detta kommer ju givetvis i sin tur innebära väsentliga bortfall av intäkter inom besöksnäringen och betydligt färre arbetstillfällen.
Styrelsen för Sveriges kommuner och landsting har genom sin ordförande, kommunalrådet Ingemar Reepalu (s) kraftigt reagerat mot regeringens oansvariga politik med införande av flygskatt just på grund av dess kontraproduktiva effekt.
Få, om ens några remissinstanser tillstyrker det förslag på flygskatt som nu varit ute på remiss. Lagrådets kritik, liksom invändningen från EU borde stämma till eftertanke.
Flygsektorns ansvar för sin miljöbelastning bör i stället lösas med en utvecklad handel med utsläpps rättigheter.
Införandet av den beslutade flygskatten kommer att ha endast mycket marginell betydelse för miljön.
I en modern luftfartspolitik bör därför flygskatten ej ingå. Beslutet av flygskatt bör därför snarast rivas upp så att denna ej kommer att drabba resenärer och operativa framöver. Detta bör ges regeringen till känna.
Avslutningsvis bör avmonopoliseringen av flygtrafiktjänster snarast genomföras i enlighet med riksdagens tidigare fattade principbeslut.
Jag förutsätter att den snabbutredning som nu sker kring dessa frågor snarast skall resultera i förslag och beslut från regeringens sida i syfte att på ett tillfredsställande sätt avreglera nuvarande monopol. På så sätt ges bl.a. varje flygplats rätten att göra en friare upphandling och då kunna välja mellan olika leverantörer av dessa tjänster. Detta bör regeringen ges till känna.
Stockholm den 6 april 2006
Anders G Högmark (m)
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten