Mp mästare i ljug i transportdebatten
Publicerad den 27 februari 2006"Varför i herrans namn ska flyget fortsätta att undantas från sådana skatter som andra betalar. Klarar inte flyget konkurrens på jämnare villkor", undrar Karin Svensson Smith och Sverker Ottosson (21/2).
Ett sådant uttalande är så fascinerande att man nästan blir stum över dess totala förljugenhet, skriver Anders Lidman i ett debattinlägg på Sundsvalls Tidning i lördags.
Flygsektorn har ett luftfartsverk som bekostar all infrastruktur, inklusive flygplatser och flygtrafikledning. Järnvägen har sitt banverk som skall göra detsamma på sitt område. Skillnaden som miljöpartisterna valde att glömma bort är att Luftfartsverket finansieras av flygresenärerna genom avgifter, medan Banverket finansieras av alla landets skattebetalare via skattsedeln.
Av Banverkets årsredovisning för 2004 framgår att miljöpartiet, vänsterpartiet och socialdemokraterna i juni 2004 fastställde genom riksdagsbeslut, att investeringsramen för perioden 2004-2015 skulle utgöra 107,7 miljarder kronor. Det blir ett bra försprång för tåget till att börja med. Sedan kan vi addera kostnaderna för att hålla SJ under armarna. Nettofinansieringen av SJ från landets skattebetalare uppgår till ca 4 miljarder per år under de senaste åren.
Om vi går från glömska till direkt osanning, så säger miljöpartisterna att flyget, till skillnad från tåget, inte är ålagd någon skatt på bränsle. Sanningen är att inte heller tåget har någon skatt på sitt bränsle, elektriciteten. El framställs som bekant inte av anden i flaskan, utan kommer till ca 97 procent från kärnkraft eller importeras från miljösmutsiga kolkraftverk i Danmark och Tyskland eller hämtas ur vattenkraft från reglerade älvar, vilket ju också är en form av miljöförstöring.
Vidare ansvarar flygsektorn med eget betalningsansvar genom sina passagerare, för all säkerhet på flygplatserna, inklusive samhällskydd. Järnvägen bekostar all sin säkerhet med hjälp av skattebetalarna. Staten försöker inte ens låtsas leva upp till sina upprepade löften om att behandla transportområdena konkurrensneutralt.
När jag fortsätter på miljöpartiets långa lista av selektiv minnesförlust, i normalt språkbruk lögner, finner jag i de grönas slutkläm ett försök till sedvanlig storsmocka mot det näringsliv som försörjer dem. Det ondgörs över flygindustrins kritik över det kommande flygskatteförslaget, som enligt miljöpartiet “tangerar gränsen för det anständiga”.
Vad miljöpartisterna glömt att vaska fram ur sina minnens gömmor, är att av 90 remissyttranden var 82 uttalat negativa och 8 stycken var neutrala. Inte ett enda remissyttrande uttalade stöd för skatten.
Bland kritikernas skara återfinns,
Skatteverket, Glesbygdsverket, Konkurrensverket, Kommunförbundet, Statskontoret, Tjänstemannaförbundet HTF, Energimyndigheten och många, många fler.
Självaste Energimyndigheten avstyrkte förslaget eftersom – “flygreseskatten såsom den beskrivs inte är en miljöskatt utan en konsumtionsskatt på flygresor, – miljöeffekten av skatten är tveksam och riskerar att leda till ökande koldioxidutsläpp, – flygreseskatten riskerar att öka trängseln på de europeiska flygplatserna” Istället för en flygreseskatt anser Energimyndigheten att möjligheten att inkludera flygbranschen i EUs handelssystem för koldioxidutsläpp bör analyseras vidare. Sverige bör delta aktivt i detta arbete. Detta är för övrigt just vad den samlade svenska flygindustrin har föreslagit, uppenbarligen för helt döva öron. Det torde vara ett svårslaget bottenrekord med ett sådant totalt underkännande från så många statliga myndigheter och organisationer.
Enbart under de hittills gångna 51 dagarna i år, har enligt Flygtorgets räknesnurra, järnvägen erhållit 1.84 miljarder, medan flyget fått 34 miljoner av allmänna medel, d v s 2 procent av vad järnvägen får. Med den takten har tåget vid årets slut, fått över 13 miljarder kronor av skattebetalarna och flyget 243 miljoner för den av staten rekvirerade trafiken, samt lite kommunala medel. Allt detta vet naturligtvis alla läs- och skrivkunniga riksdagsledamöter. Så när miljöpartisterna säger “att slippa betala skatt är en viktig del av flygets nya lågpriskalkyl” drar lögnens kompletta arrogans fram i sitt allra klaraste gröna skimmer.
Vad miljöpartiet ogenerat för fram är värre än dumhet och okunnighet, det är samma idétradition som i totalitära stater, nämligen att bombardera motståndarna med lögner tills de inte orkar kämpa emot.
Anders Lidman
Flygkonsult
Aeropol AB
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten