Featured article image

När regionala flygplatser hade en linje till Köpenhamn

Publicerad den 13 september 2019
Kommentarer
Flyglinjer kommer och går. Det visar en återblick på 1995 och det faktum att åtta regionala flygplatser i Sverige då hade direkttrafik till Kastrup.
Varje år anordnas World Routes och liknande konferenser när flygplatser och flygbolag möts för att diskutera förutsättningar för nya linjer. Det brukar också vara ett tillfälle att se bakåt, göra en tillbakablick på när olika linjer tidigare kommit och gått, bland annat för att ha som faktaunderlag för att eventuellt återuppväcka trafiken mellan två destinationer.
Inför den kommande World Routes i Adelaide den 21 – 24 september har Airlineroute gjort en djupdykning i arkiven och plockad fram trafikprogrammet för Kastrup i november 1995. Det är intressant läsning, bland annat ur svensk synpunkt. De regionala flygplatser som idag kämpar för att få till en linje till någon av de stora hubbarna kan avundsjukt blicka 24 år tillbaka i tiden och konstatera att då var det inga problem med att få till matarlinjer till Kastrup. SAS flög generöst nog till inte mindre än sju regionala flygplatser söder om Stockholm i november 1995:
Köpenhamn – Borlänge
Två dagliga med en Fokker 50
Köpenhamn – Jönköping
Fyra dagliga med en Fokker 50
Köpenhamn – Kalmar – Växjö
Två daglig med en Fokker 50
Köpenhamn – Norrköping
Fyra dagliga med omväxlande Fokker 28/Fokker 50/MD87
Köpenhamn – Örebro
Tre dagliga med en Fokker 50
Köpenhamn – Västerås
Fyra dagliga med en Fokker 50
Dessutom hade Ronneby trafik från Köpenhamn sju (!) gånger dagligen med en Fokker 50 eller B737-500 från Maersk, medan Sun Air flög tre gånger per dag till Bromma med en Jetstream41.
På långlinjesidan fanns det också en del av SAS idag svunna linjer år 1995:
Köpenhamn – Bangkok – Singapore
Sex avgångar i veckan med en B767-300ER
Köpenhamn – Delhi
Tre avgångar i veckan med en B767-300ER
Köpenhamn – Osaka
Tre avgångar i veckan med en B767-300ER
Köpenhamn – Hong Kong
Fyra avgångar i veckan med en B767-300ER
(Den har dock gjort comeback)
Skriv en kommentar

Kommentarer

Range Rover
2019-09-17 13:15

Har för mig att redan på slutet av 60-talet flög SAS med en kort version av Boeing 737 (100?)från Kungsängen i Norrköping till CPH.

Emma
2019-09-15 17:26

Jag jobbade som flygvärdinna på JZ mellan -93 och -03 och minns ibland när man fick resa iväg och täcka CPH-flygningar från t.ex. Linköping, Norrköping och Örebro. Det var roliga tider.

Kristofer
2019-09-15 11:59

Någon som vet varför man flög sju gånger om dagen till Ronneby?

AME
2019-09-13 17:23

Skyways flög LPI-CPH 1995 och senare med S340 (helst då en B så länge de fanns i flottan) och sen med F50. Oklart om allt var bättre förr, men himla kul var det att jobba i LPI!

AME
2019-09-13 17:23

Skyways flög LPI-CPH 1995 och senare med S340 (helst då en B så länge de fanns i flottan) och sen med F50. Oklart om allt var bättre förr, men himla kul var det att jobba i LPI!

Dans-Olle
2019-09-13 14:36

Det var då det. Bra att CPH inte får mer feeders.
Utcekla tågen till Arlanda från Mälardalen samt Dalarna så kan vi bygga mer inom arlandas uppsamlingsområde.

Finbull Jagge
2019-09-13 12:56

KLM har nu ett bra nätverk, som dock kan utvecklas. Med flyg till ARN, GOT, LPI samt VXO. CPH´s roll som hub är passé och hör till historien.

Andreas
2019-09-13 11:28

Minns på 70- och 80-talen. Då gick det 4-6 dagliga avgångar med DC-9 till och från NRK-CPH. Man undrar hur det var med kabinfaktorn då.

Nostalgikern
2019-09-13 10:11

Åh Fokker 50 i mitt hjärta för all evig framtid!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten