Nordic Air Sweden bygger hubb i Umeå

Publicerad den 23 november 2012
Kommentarer
Nordic Air Sweden bygger upp en reguljär flygverksamhet med Umeå som bas. I februari nästa år startas direktlinjer från Umeå till i första hand London, Frankfurt och Paris. Samtidigt skapas ett inrikesnät som knyter samman Gällivare, Arvidsjaur och Hemavan med hubben i Umeå.
Air Sweden flygplan

Air Sweden Embraer 195

Nordic Air Sweden, med rötter i flygbolagen Nordic Airlink och senare Air Sweden, bygger nu en hub i Umeå och ett linjenät som knyter samman norra Sverige med ett urval destinationer i Europa.

Air Sweden Flyglinjer

Air Sweden linjennät

– Det har saknats en fungerande logistik på Norrland. Det ändrar vi på nu och skapar samtidigt en helt ny och unik idé i flygsverige eftersom direktflygningarna tar bort behovet av att mellanlanda i Stockholm, säger Stig-Erik Dahlberg, vd och delägare i Nordic Air Sweden till Flygtorget.

Till basen i Umeå kopplas flyglinjer från Gällivare, Arvidsjaur och Hemavan vilket gör det möjligt att via Umeå flyga från den nordliga delen av landet, direkt ut till Europa. Enligt den preliminära tidtabellen är flygtiden mellan till exempel Arjeplog och London under fem timmar. 

De lokala linjerna feedar in passagerare till utrikeslinjerna och ökar flygbolagets upptagningsområde. På motsvarande sätt öppnas en ny marknad för resenärer i Tyskland, Frankrike och England som utan att passera Arlanda, kan flyga direkt till turist- och naturupplevelserna i norra Sverige.

– Inkommande europeiska passagerare är en viktig del i affärsidén och är något som gjort att vi fått ett brett stöd av turistnäringen i Norrland, säger Stig-Erik Dahlberg.

Air Sweden A320


Airbus A320-200 ska under första säsongen användas till charterflygning för olika researrangörer, ett komplement till de reguljära flygningarna. Den reguljära trafiken flygs med två Embraer 195 med 120 stolar. I väntan på ett eget AOC använder Nordic Air Sweden under en övergångsperiod ett utomstående flygbolag för trafiken.

– Nordic Air Sweden är inte ett lågprisflygbolag utan vi satsar på en genomgående hög servicenivå, både vad gäller bagageregler och matservering ombord. Vi har också valt att trafikerar de stora flygplatserna London/Stansted, Frankfurt/Main och Paris CDG
På Umeå Airport, som just nu byggs ut för att kunna hantera större passagerarvolymer, ser man positivt på planerna.

– Det är alltid roligt att välkomna ny trafik till flygplatsen, Nordic Air Swedens ambition att knyta ihop inlandets turistmål med Umeå Airport och connection vidare ut världen är ett spännande nytt tänkande, säger flygplatschefen Bengt-Olof Lindgren.

Läs hela pressmeddelandet

Hitta billigt flyg till Umeå här!

 

Kommentarer

SAS
2012-11-27 19:16

Bor du i husvagn eller?

Juleswerne
2012-11-27 19:09

Jag vågar satsa hela mitt boende på att detta aldrig kommer igång.

GERKRA
2012-11-27 00:10

GO FOR IT!. En spännande satsning detta. Hoppas att konceptet vinner många resenärer.

Hampee
2012-11-26 18:19

Vad kul, hoppas att det går bra för dem!

Jocke
2012-11-24 21:07

Hmm, Service in the air…
http://www.airliners.net/photo/MCA-Airlines-%28SmartLynx/Airbus-A320-211/1572793/L/
Hmm, MCA är på G igen 😛

Dr.Watson
2012-11-24 20:39

GB glass ägs av Unilever, ett holländskt företag. De lär knappast satsa pengar på Norrland.

Wall street
2012-11-24 18:13

Foppa och GB-glass står bakom!

Gäst
2012-11-24 14:35

Förtydligar min fråga – vilka står bakom med kapital? Om de tänkter lånefinansiera verksamheten så kan de lika gärna packa ihop, en rejäl likviditet krävs för att köra igång detta

Intressant
2012-11-24 02:08

Sannerligen intressant projekt, underlaget kan diskuteras men ändå intressant. Som BG nämner så är det hotell och logistik, medan Michael Carlsson har många års erfarenhet av flygbranchen.

M.P
2012-11-24 00:26

Kan tänka mig att turistnäringen ligger bakom satsningen, det är en stor turistmarknad uppe i bla Arvidsjaur, Gällivare/Kiruna m Is-hotellet, biltestare etc, sen har vi ju Hemavan/ Tärnaby. Nu det väl varit svårt att få upp turister grupper, små flygplan, få avgångar och byten m långa väntetider. Se på Kiruna som får CPH och NRT i vinter. Det finns en stor marknad som bara begränsas av dåliga kommunikationer. Hoppas det fungerar och att planen fylls med vintersugna turister.

Eurobonus Guld
2012-11-24 00:25

Det är alltid roligt men nya friska initiativ och jag hoppas verkligen detta lyckas. Tyvärr så tror jag dock att projeketet aldrig kommer förverkligas, flyglinjerna kommer nog aldrig startas. Om linjerna mot förmodan startas så kommer de opereras max 2-3 månader. Underlaget för denna satsning finns helt enkelt inte, tro mig! Men jag hoppas att jag har genuint fel.

Sanningssägaren
2012-11-23 23:59

Nä, nä… Detta projket saknar all relevans med verkligheten.
Inte någon enda av linjerna har någon bärkraft. Snälla Flygtorget, stoppa inte detta inlägg så som ni brukar göra med kritik som inte går i hand med ensilda drömmare i flygvärlden.

?
2012-11-23 23:27

Visste inte att det var så dåliga förbindelser till London från Umeå. Tittar man på Norwegian och SAS så ser man att det tar en hel dag att komma till London och i vissa fall lite till.

Kurt
2012-11-23 22:18

Vetikatten om det finns marknad om jag skall vara ärlig.
Inte ens Göteborg har idagsläget en linje till Prag så hur Norrland skall kunna fylla en a320 är för mig en gåta

BG
2012-11-23 20:43

Hotell och logistik i bakfickan.

Gäst
2012-11-23 20:33

Någon som vet vilka personerna bakom detta projekt är, vad har Stig-Erik för bakgrund?

Tomten2
2012-11-23 20:21

artikeln…..

piloten lillbabs
2012-11-23 20:20

…tittade i kalendern… och det är inte april… omöjligt att få lönsamhet i dom tankarna – tyvärr…

Anders Jr.
2012-11-23 20:05

Ja, UME-PRG är ju en stor marknad. Borde kunna ha minst en daglig avgång med A320. Ehh????

Tomten
2012-11-23 17:32

Har de ett eget AOC eller kommer de köra wet lease?

Mika
2012-11-23 14:19

Önskar all lycka till; riktigt härligt med en sådan satsning. Passagerarunderlag borde det finnas.

Lägg in någon form av feed från Luleå på det så blir det ännu bättre.

Tummen upp!

swn
2012-11-23 14:14

var det inte air sweden som konkade nyss? vilken relation har det nya bolaget till det gamla?

Hasse
2012-11-23 13:34

Härligt med nya flygprojekt, hoppas verkligen att projektet kommer att hålla. Men man har ju blivit en pessimisst genom åren med alla kraschade flygprojekt.

Umeåbo
2012-11-23 12:49

Har bolaget redovisat kapital för denna enorma expansion? I dessa tider när SAS har svårt att klara sig med ett par miljarder i fickan undrar man frågande vilken kassa bolaget har för att klara detta?

Klisterkungen
2012-11-23 12:28

….ett härligt initiativ att våga starta nytt i dessa tider!!
Önskar bolaget lycka till ser fram emot att boka resa snart.

Gissning
2012-11-23 12:21

Jag antar att de är ute efter att flyga Europa till Norrland mer än tvärtom.

Anders
2012-11-23 12:00

@NJ. Du var nog inte ensam! Direktlinjer från Umeå låter högst vettigt. Men förutom till London hade jag nog trott att de skulle gå till soldestinationer eller möjligtvis kanske Prag eller liknande. Och kanske börja med ett flygplan… Önskar dem endå all lycka med nya linjerna!

NJ
2012-11-23 11:33

Jaha, nu spillde jag ut kaffet över hela skjortan igen.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten