Nordic Air Sweden bygger hubb i Umeå
Publicerad den 23 november 2012
Nordic Air Sweden, med rötter i flygbolagen Nordic Airlink och senare Air Sweden, bygger nu en hub i Umeå och ett linjenät som knyter samman norra Sverige med ett urval destinationer i Europa.

– Det har saknats en fungerande logistik på Norrland. Det ändrar vi på nu och skapar samtidigt en helt ny och unik idé i flygsverige eftersom direktflygningarna tar bort behovet av att mellanlanda i Stockholm, säger Stig-Erik Dahlberg, vd och delägare i Nordic Air Sweden till Flygtorget.
Till basen i Umeå kopplas flyglinjer från Gällivare, Arvidsjaur och Hemavan vilket gör det möjligt att via Umeå flyga från den nordliga delen av landet, direkt ut till Europa. Enligt den preliminära tidtabellen är flygtiden mellan till exempel Arjeplog och London under fem timmar.
De lokala linjerna feedar in passagerare till utrikeslinjerna och ökar flygbolagets upptagningsområde. På motsvarande sätt öppnas en ny marknad för resenärer i Tyskland, Frankrike och England som utan att passera Arlanda, kan flyga direkt till turist- och naturupplevelserna i norra Sverige.
– Inkommande europeiska passagerare är en viktig del i affärsidén och är något som gjort att vi fått ett brett stöd av turistnäringen i Norrland, säger Stig-Erik Dahlberg.

Airbus A320-200 ska under första säsongen användas till charterflygning för olika researrangörer, ett komplement till de reguljära flygningarna. Den reguljära trafiken flygs med två Embraer 195 med 120 stolar. I väntan på ett eget AOC använder Nordic Air Sweden under en övergångsperiod ett utomstående flygbolag för trafiken.
– Nordic Air Sweden är inte ett lågprisflygbolag utan vi satsar på en genomgående hög servicenivå, både vad gäller bagageregler och matservering ombord. Vi har också valt att trafikerar de stora flygplatserna London/Stansted, Frankfurt/Main och Paris CDG
På Umeå Airport, som just nu byggs ut för att kunna hantera större passagerarvolymer, ser man positivt på planerna.
– Det är alltid roligt att välkomna ny trafik till flygplatsen, Nordic Air Swedens ambition att knyta ihop inlandets turistmål med Umeå Airport och connection vidare ut världen är ett spännande nytt tänkande, säger flygplatschefen Bengt-Olof Lindgren.
Hitta billigt flyg till Umeå här!
Kommentarer
Bor du i husvagn eller?
Jag vågar satsa hela mitt boende på att detta aldrig kommer igång.
GO FOR IT!. En spännande satsning detta. Hoppas att konceptet vinner många resenärer.
Vad kul, hoppas att det går bra för dem!
Hmm, Service in the air…
http://www.airliners.net/photo/MCA-Airlines-%28SmartLynx/Airbus-A320-211/1572793/L/
Hmm, MCA är på G igen 😛
GB glass ägs av Unilever, ett holländskt företag. De lär knappast satsa pengar på Norrland.
Foppa och GB-glass står bakom!
Förtydligar min fråga – vilka står bakom med kapital? Om de tänkter lånefinansiera verksamheten så kan de lika gärna packa ihop, en rejäl likviditet krävs för att köra igång detta
Sannerligen intressant projekt, underlaget kan diskuteras men ändå intressant. Som BG nämner så är det hotell och logistik, medan Michael Carlsson har många års erfarenhet av flygbranchen.
Kan tänka mig att turistnäringen ligger bakom satsningen, det är en stor turistmarknad uppe i bla Arvidsjaur, Gällivare/Kiruna m Is-hotellet, biltestare etc, sen har vi ju Hemavan/ Tärnaby. Nu det väl varit svårt att få upp turister grupper, små flygplan, få avgångar och byten m långa väntetider. Se på Kiruna som får CPH och NRT i vinter. Det finns en stor marknad som bara begränsas av dåliga kommunikationer. Hoppas det fungerar och att planen fylls med vintersugna turister.
Det är alltid roligt men nya friska initiativ och jag hoppas verkligen detta lyckas. Tyvärr så tror jag dock att projeketet aldrig kommer förverkligas, flyglinjerna kommer nog aldrig startas. Om linjerna mot förmodan startas så kommer de opereras max 2-3 månader. Underlaget för denna satsning finns helt enkelt inte, tro mig! Men jag hoppas att jag har genuint fel.
Nä, nä… Detta projket saknar all relevans med verkligheten.
Inte någon enda av linjerna har någon bärkraft. Snälla Flygtorget, stoppa inte detta inlägg så som ni brukar göra med kritik som inte går i hand med ensilda drömmare i flygvärlden.
Visste inte att det var så dåliga förbindelser till London från Umeå. Tittar man på Norwegian och SAS så ser man att det tar en hel dag att komma till London och i vissa fall lite till.
Vetikatten om det finns marknad om jag skall vara ärlig.
Inte ens Göteborg har idagsläget en linje till Prag så hur Norrland skall kunna fylla en a320 är för mig en gåta
Hotell och logistik i bakfickan.
Någon som vet vilka personerna bakom detta projekt är, vad har Stig-Erik för bakgrund?
artikeln…..
…tittade i kalendern… och det är inte april… omöjligt att få lönsamhet i dom tankarna – tyvärr…
Ja, UME-PRG är ju en stor marknad. Borde kunna ha minst en daglig avgång med A320. Ehh????
Har de ett eget AOC eller kommer de köra wet lease?
Önskar all lycka till; riktigt härligt med en sådan satsning. Passagerarunderlag borde det finnas.
Lägg in någon form av feed från Luleå på det så blir det ännu bättre.
Tummen upp!
var det inte air sweden som konkade nyss? vilken relation har det nya bolaget till det gamla?
Härligt med nya flygprojekt, hoppas verkligen att projektet kommer att hålla. Men man har ju blivit en pessimisst genom åren med alla kraschade flygprojekt.
Har bolaget redovisat kapital för denna enorma expansion? I dessa tider när SAS har svårt att klara sig med ett par miljarder i fickan undrar man frågande vilken kassa bolaget har för att klara detta?
….ett härligt initiativ att våga starta nytt i dessa tider!!
Önskar bolaget lycka till ser fram emot att boka resa snart.
Jag antar att de är ute efter att flyga Europa till Norrland mer än tvärtom.
@NJ. Du var nog inte ensam! Direktlinjer från Umeå låter högst vettigt. Men förutom till London hade jag nog trott att de skulle gå till soldestinationer eller möjligtvis kanske Prag eller liknande. Och kanske börja med ett flygplan… Önskar dem endå all lycka med nya linjerna!
Jaha, nu spillde jag ut kaffet över hela skjortan igen.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten