Norwegian fortsätter uppåt
Publicerad den 6 oktober 2010Månaden är präglad av en stark ökning av kapaciteten och att många nya och typiska affärslinjer har börjat flygas.
I september flög 1 213 542 passagerare med Norwegian, en ökning på 203 103 passagerare jämfört med samma månad föregående år.
– Vi har ännu en månad med kraftig passagerartillväxt som visar att kunderna har tilltro till oss, något vi är väldigt stolta över, säger Norwegians VD och koncernchef Bjørn Kjos.
– Trafiktalen för september är präglade av en månad då vi har börjat flyga på en rad nya affärsdestinationer samt ökat frekvensen på existerande linjer bland annat i Finland, Sverige och Danmark. I tillägg till de nya affärslinjerna har vi också ökat kapaciteten kraftigt till destinationer i Sydeuropa. Från Norge och Danmark är ökningen 70 procent i september och från Sverige är den ännu högre.. Infasning av nya och mer kostnadseffektiva Boeing 737-800:or gör att vi står bättre föreberedda på att möta de låga priserna i marknaden och konkurrensen om kunderna , fortsätter Kjos.
Kabinfaktorn för koncernen låg på 77 procent i september, samma som i september föregående år. Bolaget opererade 99,4 procent av sina planlagda flygningar i september, varav 87,6 procent gick på utsatt tid.
Kommentarer
En 600 drar 4,674 l/km, en 800 5,394 l/km. Inte alls lika.
Dessa siffror från SAS, som har både 600 och 800, (samt 700)
http://www.sasgroup.net/SASGroup_Facts/popupContainer.asp?File=Boeing 737 SK.htm
Bränsleförbrukning är bara en del av kostnaden. Landningsavgifter, försäkringar, besättningskostnader mm, är dyrare på en större/tyngre flygmaskin. En 600 kräver 3 cc, en 800 4.
Har du 110 passagerare, sätt dem i en 600. Ganska enkelt!
Tack alla ni som har förstått att se igenom Norwegians PR-tricks.
sas 737 600 är ju ett myket smart drag drar lika mycket som en 800 men mindre antal stolar bra drag men det är ju sas i ett nö….
Märkligt att det är bara Norwegian som skall få göra nyemissioner! Själv deltog jag (som ägare givetvis) i SAS nyemission. Det kommer att bli en god affär. Det blir det för alla SAS delägare.
Eftersom yielden sjunker betydligt mer för Norwegian än för SAS, är det snarare så att det är Norwegian som kastar ut billliga biljetter.
SAS långlinjer går mycket bra just nu. Yielden räknas ju per kilometer och det blir förhållandevis fler sådana på långlinjerna. Det ger också en effekt på SAS yield.
Inte smart av Norwegian att sätta in alldeles för stora flygmaskiner! Då får man dumpa priset för att fylla dem. De nya flygmaskinerna är säkert jättebilliga. I alla fall enligt Kjosan
För att SAS kastar ut billiga biljetter i marknaden som nordens skattebetalare står för. Undrar när staten igen skall kasta in pengar i detta företag. Skrämmand att det får vara så i eu idag. Hoppas bara passagerare ser vad som sker och bojkottar SAS. Först då kan det bli rättvis konkurans i norden.
Kollade aktiekursen för Norwegian (NAS) Den har sjunkit från 95 till 83 kr på två dagar. Säkert ett verk av avundsjuka SAS:are.
Trevlig helg!
Grattis till ett yieldfall på 19% i september. Rask -21%. Superjobb?
Stort grattis till superjobb av ett underbart bolag!!!
Avundsjuka SAS:are
När ska folk fatta hur Norwegians siffror beskrivs av media???? “Acer” verkar ha förstått…. Inte konstigt att man flyger fler folk om man tar in fler plan. Yield ned – inte bra!!
Kabinfaktor är bara EN faktor. Läs då att genomsnittsintäkten per passagerare gått ned med 20% så ser man att det inte är så ljusa tal trots allt!
Läs: kabinfaktorn, så kanske det går upp ett ljus för dig….
Ökning av flygkapaciteten med 70 % men endast en resandeökning på 20%… Låter inte som en bra kombination.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten