Norwegian i strid för skandinaviskt AOC
Publicerad den 1 juli 2010Norwegians norska AOC gäller i de flesta andra länder och är inget hinder för att driva trafik från Sverige och Danmark. Men det finns vissa destinationer där det norska flygtillståndet stoppar trafik från Sverige.
– Turkiet är ett exempel, säger Ann-Sissel Skånvik, kommunikationsdirektör i Norwegian. Det hindrar oss att konkurrera med andra bolag på en viktig destination. Med bara ett norskt AOC blir det också dyrare för oss att flytta flygplan och personal mellan de skandinaviska länderna.
Ett alternativ är att skaffa separata tillstånd i de tre länderna men det ser inte Norwegian som en bra lösning. Bolaget har därför klagat hos det norska Luftfartstillsynet och menar att Norwegian precis som SAS är ett skandinaviskt flygbolag med trafik i och från alla tre länderna. Därför bör de bli behandlade på lika villkor som SAS.
Någon tydlig förklaring till varför SAS men inte Norwegian får ett skandinaviskt AOC finns inte. Myndigheterna hänvisar i första hand till ägandeförhållandena och att det trefaldiga tillståndet historiskt sett varit förbehållet SAS sedan 1950 talet.
– Då är det kanske dags att modernisera beslutsfattandet, säger Ann-Sissel Skånvik.
På norska Luftfartstillsynet vill man ogärna tala om ärendet utan hänvisar till att frågan ligger på departementsnivå i Norge, Sverige och Danmark.
– Ett land kan inte ensamt fatta ett beslut i den här frågan, säger presstjänsten på Luftfartstillsynet. Den 9 september träffas de tre luftfartsdirektörerna i det så kallade Opsutvalget och kanske kommer frågan upp på dagordningen då. Det är många både politiska och historiska delar i den här frågan.
Norwegian tänker dock inte vänta på att de politiska kvarnarna ska mala utan har vänt sig till de norska konkurrensmyndigheterna som ser över frågan i samråd med kollegorna i Danmark och Sverige. Hjälper inte det tänker bolaget gå vidare till EU, Norge är med i EFTA och omfattas därför av samma regler som inom gemenskapen.
– Vi vill ha en lösning så snart som möjligt och särskilt med tanke på att vi planerar för långlinjetrafik till bland annat Asien. Då blir det viktigt med ett skandinaviskt AOC.
Kommentarer
Ett statligt ägande i ett företag innebär samma plikter som för privata ägare, dvs att ställa upp med pengar vid en nyemision. Norwegian gjorde under 2009 2 nyemissioner utan att någon klagade. SAS är och kommer ltid att förbli skandinaviens flygbolag och Norwegian som tjänar mindre och mindre per passagerare kommer att råka ut för Braathens syndromet.
Eftersom vi skattebetalare äger SAS och betalar dess underskott så kallas det “flagcarrier”. Tyvärr tillgodoser inte SAS Sveriges intressen om effektiva och prisvärda transporter. Det är mest Danmark som utvecklas av SAS. Norwegian däremot trafikerar Danmark, Norge och Sverige och är effektivare än SAS och bidrar till lägre priser. Med ett skandinavist AOC blir Norwegians hemvist Skandinavien precis som nu men till skillnad från SAS gör Norwegian nytta för skattebetalarna!!!
Norwegian ska lära sig att de är Norska och inte Skandinaviska. Det finns bara ett skandinaviskt flygbolag och det är SAS, som är börsnoterat i tre länder och har ett skandinaviskt AOC. Norwegian är inte ens en flag-carrier, vilket SAS är. Skärpning Kjos!
Oavsett om det vore bra eller inte för Norwegian, eller eventuella andra flygbolag, kan, som jag skrev tidigare, ett multinationellt AOC inte utfärdas med nuvarande EU-regler. Att SAS har ett sådant sedan tidigare betyder inte att det är i överensstämmelse med reglerna. Frågan är i stället hur länge SAS kan ha kvar sitt “skandinaviska” AOC.
Med ett Skandinaviskt AOC till Norwegian ökar säkerheten vid att det ytterligare blir en input till OPS-Utvalget som efter min ärfaring bör komma ut ifrån ett stilla sittande tenkande.
Ökade avgifter till STK/LVF gir en större budget for utbildning till STK personalen.
HVOR MÅNGA FLYGINSPEKTÖRER HAR I DAG “ATPL” OCH FLYGER I TUNG LUFTFART ??
(Var B.Eckebert den sista ?)
Jag håller helt med om att Norwegian som precis som SAS har baser i Danmark, Norge och Sverige ska kunna ha liknande AOC-konstruktion som SAS. Utmärkt!! Bra för t.ex. svenska delen av Norwegian och mer kostnadseffektivt än flera AOC. Varför ska SAS som sköts så dåligt ensamt ha denna fördelen?
Anledningen till att SAS har ett skandinaviskt AOC, är historisk. SAS betalar avgifter för detta. Dessa avgifter går till tre länder. Så enkelt är det. Om något annat bolag önskar ett AOC till exempel et norskt, så får det bolaget betala norska avgifter. Att ett bolag skall ha ett AOC för flera länder, utan att betala flera länder är orimligt.
SAS är inte subventionerat av staterna, de är delägare. De deltog i nyemissionen som de andra.
Jo svenska,norska och danska skattebetalare som ger miljarder till detta jävla skit bolag till SAS låt skiten gå i konkurs om dem inte kan klara sig på egen hand. Ge fan i mina skattepengar!!!!!!!!!!!!!
Ett AOC kan endast utfärdas av luftfartsmyndigheten i det land där “principal place of business” är beläget. Beträffande det AOC som SAS har, utfärdat av Sverige, Norge och Danmark, så strider det klart mot EU:s bestämmelser.
Fullständigt obegripligt vad Norwegian är ute efter. De blandar ihop trafikrättigheter och AOC. Om de har problem med Turkiet har det absolut ingenting med deras AOC att göra. Norwegian har majoritetsägande i Norge, en norsk licens och därigenom, genom EU-reglerna också ett norskt AOC. SAS har en licens i varje land. Situationen är helt olik. Vore intressant att veta vad de egentligen vill göra som de inte kan göra idag. Totalt okritisk artikel.
Myndigheten redan finns borde det väl inte vara något större problem att även involvera Norwegian. Allt är ju på plats. Bara att gubbarna/gummorna på denna myndighet får jobba för brödfödan.
Kunde gärna tänka mig ett förtydligande från Kalle. Verkar riktigt intressant, men ej förståeligt för en oinvigd. Eller att flygtorget själv skrev rakt ut om vad det handlar om
För att säga vad det egentligen handlar om. SAS har ett AOC, men bekostar en hel myndighet för att ha det. Denna myndighet, skandinavisk, är “specialkonstruerad” för detta. Nu vill Norwegian ha ett AOC, rakt av. Det är något helt annat det. Detta borde belysas av okritiska journalister. Tala om vad det egentligen handlar om!
Det kan väl aldrig vända för SAS så länge dom har en så usel styrelse och inte kan prioritera deras nedskärningar !!!
“Historiskt” Vad har det med saken att göra?
Nu har det vänt för SAS!!! Beräknas utöka med 14% framöver! Mer maskiner är på väg in i SAS igen! Kör så det ryker!!!!!!! bye bye Norway!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten