Norwegian rapporterar tredje kvartalet
Publicerad den 24 oktober 2013Kvartalsresultat före skatt (EBT) uppgick till 604 miljoner norska kronor, starkt påverkat av stora extrautgifter för inhyrning av ersättningsflyg på långdistanslinjerna. Försäljningen av sommarbiljetter gick dessutom trögare än vanligt på grund av det fina vädret i Nordeuropa.
Kvartalet präglades av kraftig produktionstillväxt med en ökning på 31 procent (ASK). Tillväxten är genomgående på alla marknader och den starkaste ökningen i antal passagerare har Londonbasen på Gatwick, där Norwegian ensamt står för 90 procent av flygplatsens tillväxt. Trots stark kapacitetstillväxt är kabinfaktorn hög. Kabinfaktorn för tredje kvartalet var 81 procent, ned en procentenhet jämfört med samma kvartal förra året. På långdistanslinjerna har Norwegian haft en kabinfaktor på över 90 procent.
Resultatet före skatt (EBT) uppgick till 604 millioner norska kronor, jämfört med 873 millioner år 2012. Kostnaderna för inhyrning av ersättningsflyg för Dreamlinern uppgick till 101 miljoner kronor, vilket försämrar resultatet. Beloppet omfattar själva inhyrningskostnaderna, extra bränsle samt kostnader för hotell, mat och dryck till passagerare som drabbades av förseningarna. Den varma sommaren i Nordeuropa har dessutom resulterat i en trögare försäljning av sommarbiljetter, något som har drabbat både Norwegian och andra europeiska flygbolag.
Närmare sex miljoner passagerare flög med Norwegian under tredje kvartalet. Det är 800 000 fler än samma period förra året och en ökning med 16 procent. Trafiktillväxten (RPK) på 30 procent var betydligt högre, något som också hänger samman med att Norwegianpassagerarna nu flyger betydligt längre än de gjorde för ett år sedan.
– I det här kvartalet ser vi tydliga resultat av företagets tillväxtstrategi. Vi har en kraftig passagerarökning på alla marknader och vi har lyckats upprätthålla en hög kabinfaktor. Samtidigt har kvartalsresultatet påverkats betydligt av att vi har varit tvungna att hyra in ersättningsflyg för Dreamlinern. Detta tillsammans med att vanligtvis resebenägna nordeuropéer, valde att tillbringa sommaren hemma istället för på sydligare breddgrader, säger VD Björn Kjos.
Kommentarer
När man går ner djupare i siffrorna, så visar det sig ju att DY endast haft en inkomst på 0,41 NOK (RASK), men utgift på 0,40 NOK (CASK) = 0,01 NOK i vinst per passagerare och kilometer. Det blir 1 öre i vinst, trots 81% kabinfaktor.
Detta kan inte pågå i längden Det ger inget utrymme för konjukturdippar eller stora fluktuationer i bränslepriser.
Blir lite orolig för framtiden ändå.
og deres svenske byråkrater…..hvordan skal de egentlig driver en flybutikk? De har nå kranglet ca 6 mnd “om hvem som skal ta renholdet” før overlevering av en LAN Chile A340 til SAS…….
Ja, orden og rea skal i være i Sverige, mens Kjos ser muligheter.
som var fra seg når han “bare” hadde 88 % sardinfaktor-og det på short-haul…….
Jag tror Kastrupfolket känner sig hotade. med all rätt!
Sant det @pf. Dette korthuset er snart nede.. 90% belegg på langdistanse…hvor lenge kan det holde..og ikke har de billige flybilletter heller… hvem fly med DY egentlig???
(som mange dumme svensker skriver Norwegian holder på med) kaster av seg…….
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten