Norwegian siktar på större Dreamliner-flotta
Publicerad den 29 september 2014
I dagsläget flyger sju Boeing 787-8 i Norwegians långlinjetrafik. Från och med 2016 utökas de med den större varianten, Boeing 787-9. Det ger en varierad flotta långlinjemaskiner som bättre kan användas på de olika rutterna där passagerarunderlaget varierar.
– Vi räknar med att behålla både typerna -8 och -9 i flottan eftersom vissa rutter behöver ett flygplan med större passagerarkapacitet, säger Björn Kjos till ATWonline.
I Norwegians versioner flyger Boeing 787-8 med 291 stolar i två klasser och den större, Boeing 787-9 ska ha 347 stolar i två klasser när den tas i trafik. En större maskin ger också bättre produktionsekonomi med fler betalande passagerare ombord.
Framför allt ger fler flygplan en större flotta och just det få antalet långlinjeflygplan har kritiserats av branschen eftersom det gör hela verksamheten alldeles för känslig för störningar. Något som Norwegian känt av hårdare än många andra flygbolag.
En växande flotta långlinjemaskiner ger också möjlighet att bygga ut linjenätet även om 2015 enligt Björn Kjos, blir ett år av konsolidering i väntan på att de nya maskinerna ska levereras.
– Först koncentrerar vi oss på trafiken över Atlanten och efter det kommer huvuddelen av tillväxten i Asien. Efter det är det mycket troligt att det blir Sydamerika och Afrika, säger Björn Kjos och menar att det kan ske så tidigt som 2016 – 2018, enligt intervjun med ATW.
Hur många fler långlinjemaskiner som Norwegian planerar för, gick dock Björn Kjos aldrig in på.
Samtidigt fortsätter tillväxten och förnyelsen av kort- och medeldistansflottan med 100 Airbus A320neo och 100 Boeing 737Max på väg in. En del av de maskinerna kan komma att användas på tunna långlinjer men de kan också bli tal om att hyra ut dem till andra flygbolag.
Kommentarer
Norwegian er imponerende. Bolaget er 10 år, og se hva de har fått til. I stedet for det evige, negative tjatet fra SAS-ansatte, som Linkan, Mr. € og Halles kommentar her, burde de bli inspirert til ny innsats.
Gissar att Kjors fått rabattkuponger från Boeing och kan handla, Norska regeringen som en av huvudägarna i SAS låter Norwegian Long Haul flyga med inhyrd Asiatisk personal med deras löner från Skandinavien månad efter månad. Kan klassas som fientlig handling av fientlig stat och medföra tvångsinlösen av deras aktier?
Norwegian kommer att bli det enda skandinaviska flygbolaget inom fem-sex år.
Jag tycker att det är tråkigt att B787 planen uppvisar en sådan dallrig performance.
Kjos hade nog andra drömmar när han valde 787 flygplanen. Att sedan deras policy vad det gäller ersättning av försenade flyg stinker, det är ngt annat. Grundbulten i all sörja är ju att 787 planet är en katastrof……
remember Short-haul
Kan man kalla Norwegian flygbolag?
Det är väl mer ett bolag med sporadiska transporter, man vet aldrig om flygplanen går i tid (eller huvudtaget startar aktuell dag).
Snart Skandinaviens största flygbolag. Underbart härligt att se.
50 långlinjemaskiner är planen på medellång sikt.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten