Featured article image

Norwegian vänder – ökar trafiken på USA

Publicerad den 15 oktober 2019
Kommentarer
Sparprogram och neddragningar i linjenätet har hittills dominerat i Norwegian. Men nu verkar besparingarna ha gjort effekt och flygbolaget ökar antal frekvenser på en rad linjer.
Norwegian

Norwegian Boeing 787

 

Norwegian har det senaste året genomfört Focus 2019, ett genomgripande sparprogram som ska stabilisera finanserna i flygbolaget efter de många åren av expansion. Målsättningen är att reducera kostnaderna med två miljarder norska kronor under året. Det har i sin tur inneburit att en lång rad flyglinjer har stängts, antingen på säsongsbasis eller för gott. Särskilt tydligt har det märkts på långlinjeflygningarna från Skandinavien. Flygtorget har tidigare kunnat rapportera att Arlanda tappar linjen till New York kommande vinter samtidigt som trafiken till Orlando läggs ner på obestämd tid.
 
Kastrup å sin sida blir av med Fort Lauderdale, New York och Los Angeles medan Oslo får se linjerna till Orlando och Los Angeles försvinna. I allt är det sex av Norwegians skandinaviska långlinjer som ställs in under vintern. Även i Europa sker förändringar, där bland annat London Gatwick mister Chicago och Seattle medan linjen mellan Rom och Los Angeles ställs in. 
Men nu verkar vinden ha vänt för Norwegian. Nyligen kunde flygbolaget meddela att enhetsintäkten, alltså intäkten per producerad säteskilometer stigit sex månader i rad vilket tyder på att sparprogrammet och trimningen av trafiken börjar ge resultat.
Med de goda siffrorna i ryggen har Norwegian nu justerat flygprogrammet på långlinjerna till USA och ökat antalet frekvenser på tolv av linjerna. Allt med start den 29 mars nästa år och i första hand över sommarsäsongen.
     
– Våra  transatlantiska direktrutter har blivit väldigt bra mottagna av resenärer på båda sidorna av Atlanten och vi ökar antalet avgångar på de rutter som har en särskilt stor efterfrågan, Matthew Wood, senior vice president commercial i Norwegian i en kommentar.
Det är i första hand storstäderna Paris och London som får ökad kapacitet på nyckeldestinationer som San Francisco, Boston och New York. Men även Barcelona och Madrid kan se fram mot fler avgångar kommande sommarsäsong.
Vad gäller Skandinavien är eventuella kapacitetsökningar ännu inte klara för Stockholm och Köpenhamn. Däremot har efterfrågan i Norge ökat så pass mycket att de två linjerna till San Francisco och Fort Lauderdale ökar från två till tre avgångar i veckan.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Kework Chatjaturjan
2019-10-16 12:21

Det är väl så att stockholmare är så vana vid att flyga via något. Men stor skam att Los Angeles försvann. SAS visade att de inte är att räkna med. Och kunderna svek dessutom. Ungefär som att ställa fram mat till någon hungrig, sen äter de inte.

Saltkammargutten
2019-10-16 12:10

Det kommer att betyda. Att ska man från Stockholm till Loss Angeles. Från januari måste man då resa antingen via Köpenhamn, Oslo eller Helsingfors, eller via Europa. För av någon anledning så finns det ingen bärkraft från Nordens största stad. Jag har inte hybris men nog fan finns det underlag för en direktlinje till LAX.

Saltkammargutten
2019-10-16 10:31

Visst blir den lönsam. Ingen konkurrens från SAS längre, som det var från början, Norwegian flög rutten ARN-LAx ett år innan SAS började. In med den! Use it! Fly it!

Flygare
2019-10-16 07:02

Om en ARN-LAX går att få tillräckligt lönsam.

Ecas
2019-10-16 00:25

Det är härligt att se alla aviatörer som inte har en aning om ekonomi eller vad det kostar m.m många är ju som Leksands hockey supporters ,,Ven det är klart att allt löser sig ;-))

Mr F
2019-10-15 22:04

800 900 1000srs planen är alla drabbade av R/R problemen.
Norwegian LN-LND planet som AUG 2019 skickade ut LPT mtrl över staden Rom var en gammal 800srs.

pf
2019-10-15 18:02

behovet for ARN-LAX v.v. er nok der, men lønnsomheten ?

DYSK
2019-10-15 17:33

Norwegian har inga 787-10, bara 8 och 9!

Loch Druxpa
2019-10-15 10:18

Det kommer att finnas ett behov till LAX från ARN snart. Hoppas de kommer tillbaka med året runt linjen.

Tailspin
2019-10-15 10:16

Känns bra att skutan vänt för Norwegian, men att öka upp på linjer med lågt eller inget TB känns lite oroande!
I vilket fall en bra signal att man är på rätt väg med konsolideringen!

Mr €
2019-10-15 09:44

På många rutter borde Norwegian kunna byta ut 787-8 mot 787-10 bara de kommer ur leasar och därmed få nya RR T1000-TEN motorer på 787-10’orna istället för allt strul med de gamla 787-8’orna.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten