Norwegian vill ha ersättning av Boeing

Publicerad den 13 september 2013
Kommentarer
Norwegian har plågats av tekniska problem med de nya Boeing 787 och det har framför allt gått ut över passagerarna på väg till Bangkok och New York. - Vi förväntar oss att Boeing tar sin del av ansvaret för vad som hänt, säger flygbolaget.
Norwegian målad

Norwegian Boeing 787

Idag flyger Norwegians långlinjepassagerare med den nya Dreamlinern. Men förra veckan var det portugisiska Airbus A340 från Hi Fly som stod för flygandet. Fortsatta tekniska problem med flygplanen har plågat Norwegian hårt.

– Det är fruktansvärt frustrerande för våra passagerare och inte alls acceptabelt, säger Åsa Larsson på Norwegian till Flygtorget.
         
I förra veckan stod ett av flygplanen på Arlanda med en varningslampa som indikerade ett fel på bromssystemet. Samtidigt hade den andra Dreamlinern, parkerad på plattan i Oslo, problem med strömförsörjningen mellan marken och flygplanet. I väntan på nya reservdelar blev också det flygplanet kvar på marken.
         
Det tvingade Norwegian att ännu en gång hyra in portugisiska Hi Fly för att klara långlinjetrafiken.

– Det var den bästa lösningen. Det går inte att boka om 290 passagerare i två omgångar till andra flygbolag. Vi arbetade dygnet runt med att mildra effekterna för våra resenärer, säger Åsa Larsson. Det viktiga för oss är säkerheten, den äventyrar vi aldrig.
         
Den snabba inhyrningen av Hi Fly löste utresan men ställde sedan till returen eftersom flygbolaget inte har personal på plats i Bangkok och New York. Där krävdes vila enligt reglerna och ytterligare förseningar som följd.
         
Norwegian har långtgående serviceavtal med Boeing som också har team av tekniker beredda att göra snabbutryckningar när tekniken krånglar på någon av flygplanstillverkarens produkter. De har varit på plats och deltagit i arbetet.

– Vi fokuserar på att uppnå en hög tillförlitlighet på alla komponenter och arbetar nära tillsammans med alla flygbolag för att garantera att de har rätt support som kan hjälpa dem i att lösa tekniska problem, säger Boeing i ett uttalande.
         
Det är ett samarbete som Norwegian nu vill ska omfatta också ekonomisk kompensation för problemen förra veckan.
– Vi förväntar oss att de är med och tar sitt ansvar. Allt finns reglerat i olika avtal och det för vi nu diskussioner om. Självklart handlar det om ekonomisk kompensation för alla de kostnader vi haft.

Skriv en kommentar

Kommentarer

klipplina
2013-09-17 15:50

En fråga till silaz.
Hur har du begärt ersättning från flygbolaget och vad var motiveringen till avslaget? Hur många timmar blev du försenad?
Jag blev 12 timmar försenad till New York den 4/9. Och har ännu inte påbörjar mitt ersättningskrav till Norweigan.

Rätt till avtal
2013-09-16 00:34

If you pay peanuts you get monkeys!!!

@Rune
2013-09-15 19:26

Du kanske inte vet, men det er stor skilnad på om du har et konstruktionsfel som gör at tex landstellen kolapser, til at man bara inte grejer at starta up longhaul operations.
När Norwegian har crashat et par 787 så kanske dom kan få ersättning.

Lelle
2013-09-15 13:23

aj aj aj .. förseningar och inställda flighter till föjld

pf
2013-09-15 08:10

SAS fikk, etter sigende, en god deal på kjøp av Canadair-900.
For info om SAS Q400, v.g. se http://www.planespotters.net/Production_List/search.php?manufacturer=De-Havilland-Canada&type=DHC-8_Dash-8&fleet=4252&fleetStatus=5

pf
2013-09-15 01:27

når du blir nyckter, v.g. bli informert om at det er et leasingbolag som har kjøpt 787 som Norwegian LongHaul hyr…..

Rune
2013-09-14 23:24

Någon som vet vad som hände med de där Dash Q-400 planen som sas höll på att haverera hela tiden…
De måste väl fått en massa ersättning av tillverkaren?

Charli
2013-09-14 20:56

Boeing´s kommentar
“Ni fick B787 till reapris just därför att de ej var helt utprovade, vad trodde Ni?”

Är man dum får kroppen lida.

pf
2013-09-14 19:13

ombooking innen allians, i dag står Qatars 787 på Gardermoen-teknisk. Pax blir ikke ombooket, men overnatter hotell etc på QR’s regning.

Skygglappar
2013-09-14 16:08

Att köpa billigt är att köpa två ggr. Ang att bli strandsatt ute i vida världen.

F undersam
2013-09-14 08:37

Det går inte att boka om Norwegians biljetter, helt enkelt för att man saknar interlineavtal. Det blir till att köpa nya biljetter. Då blir det förmodligen billigare att chartra ett ersättningsflyg. Sedan om man vägrar ersätta sina passagerare efteråt med hänsyn till ”Exraordinära omständigheter”,blir det praxis och det kommer till allmän kännedom så är det nog dags att bolaget tar sig en allvarlig funderare på hur man ska få passagerarnas förtroende.

silaz
2013-09-14 02:17

Det hade varit intressant meden följdfråga om Norwwegian tänker kompensera passagerarna enl EU reglerna som finns eller om man anser att detta är extraordinära omständigheter. Jag var med på NYflight och anses ej ha rätt enl det svar jag åt från flygbolaget.

V2500
2013-09-13 20:51

Frågan er hur mycket ‘Norwegian’ kan skylla på Boeing. Hur er deras egen kompetens ? Dom måsta vara naiva om dom tror at man kan starta op longhaul utan at mam har läst på lektian. Krokodiltårar e en mycket bra beskrivning..

A350
2013-09-13 18:13

Jag tycker verkligen att Norwegian och övriga 787-operatörer skall stå på sig och kräva ersättning.
Boeing är verkligen ingen nybörjare inom flyget och man kan förvänta sig att produkterna som levereras skall hålla bättre kvalité.
Givetvis kommer Airbus 350 att bli nästa flygplanstyp som Norwegian beställer.

pf
2013-09-13 16:50

mulig du bør revurdere ditt innlegg. De to første plan typ 787 er eiet av et leasingbolag, inte av Norwegian Long Haul.

Kalle Flygare
2013-09-13 14:45

Köper man ett helt nytt flygplan som knappt har flugit innan så får man ta konsekvenserna. Tacka vet jag gamla hederliga A330 o B767/777 då brukar man komma till destination och hem på tid. Sorgligt att se DY sitta och gråta krokodiltårar när sådana här helt nya flygplan strular, det är ju just därför DY fått mycket saftiga rabatter av Boeing för att detta kommer, som alla i branschen vet, att hända.

Hemliga Harry
2013-09-13 14:31

Jag frågade en Kapten på IcelandAir här i veckan om dom kände sig trygga med att dom avbokade sina dreamliner, då skrattade han och pekade på Norwegians dreamliner.
Vi kunde knappast låta bli att dra på smilbanden =)

pf
2013-09-13 11:09

jeg vil bare henge meg på din kommentar med å si at inhyrd må gå i position. F.eks LIS-BKK, og det tar tid med tilstånd etc.

grodan
2013-09-13 11:04

@mats och du tror inte det blir dyrt att hyra in nya flygplan samt besättning?

Mats
2013-09-13 09:33

Det går inte boka om 290 pax i 2 omgångar.. Det gör det visst, det gör alla andra som tar ansvar för sina passagerare. Problemet för Norwegian är att det är dyrt, väldigt dyrt. Att i det läget strunta i sina pax är en policy som Norwegian har, inget annat.

stefan
2013-09-13 09:16

Man får väl hoppas att dom “regler o avtal” dom har med Boeing är bättre än gentemot dom har mot sina flygande kunder……annars blir det nog inte mycket till ekonomisk kompensation!

Saltkammargutten
2013-09-13 08:54

Jag tillhör den skara som verkligen vill att deras LH satsning ska funka. Och det är smärtsamt att läsa om de problemen de har. Däremot om deras kundrelationer finns mer att önska. Här gäller det att DY anammar de regler som finns och har beredskap. Annars riskerar de det oförtjänta rykte att jämställas med Ryanair.

Charli
2013-09-13 08:24

[Anmäl inlägget]
SV: DY New York minst 24h försenad!
Norwegian LH är dåligt skött.

De startar LH trafik utan att ha tillräckligt med resurser (för få flygplan).
De köper nya ej utprovade flygplan.
De följer ej gällande regler. Dessa regler gäller oavsett vad passageraren betalt för biljette.
De skyller på andra när de ej lyckas få trafiken att fungera.

Mycket dåligt Norwegian LH.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten