Featured article image

Norwegian vill slippa leasingen för 36 flygplan

Publicerad den 2 februari 2021
Kommentarer
Avsluta avtalen för 36 leasade flygplan. Det är det senaste steget i rekonstruktionen av Norwegian. Frågan är om leasingföretagen vill vara med om den utvecklingen.
I förra veckan blev det klart att den norska staten ställer upp som garant för ett hybridlån på 1, 5 miljarder norska kronor. Den är en del i räddningspaketet och en välkommen signal från myndigheterna att flygbolaget behövs också i framtiden.
– På vägnar av alla på Norwegian vill jag rikta ett stort tack till regeringen. Norwegian befinner sig i en mycket krävande situation till följd av pandemin. Ett stöd från staten ökar chanserna betydligt för att vi ska kunna hämta in nytt kapital och komma igenom rekonstruktionsprocessen, sa Norwegians koncernchef Jacob Schram då.
 
Men det finns förutsättningar för att garantin ska gälla och det handlar bland annat om att Norwegian måste fortsätta att pressa ner skulderna som tynger verksamheten. En betydande del av skulderna ligger hos de olika leasingbolagen som äger delar av flygplansflottan, både Boeing 787 och 737-800. Därför har Norwegian vänt sig till domstolen i Dublin som hanterar rekonstruktionen och även utfärdat det konkursskydd som gäller just nu. Orsaken är att flygbolaget vill säga upp de leasingkontrakt på 36 flygplan som bland annat ligger i Artic Aviation och Norwegian Air International. Det ska dessutom helst ske så snart som möjligt, allt för att hindra Norwegian från att gå i konkurs, rapporterar irländska media.
De olika leasingbolagen var tidigare en viktig del i det då påbörjade rekonstruktionsarbetet och gick med på långtgående skuldavskrivningar i utbyte mot delägarskap i flygbolaget. Frågan är hur pigga de nu är på att Norwegian helt enkelt vill bli av med avtalen på cirka hälften av de leasade flottan. Mycket riktigt hördes också bekymrade kommentarer, framför allt kring viljan att avsluta avtalen med närmast omedelbart varsel. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Undrande
2021-02-04 09:52

det nästa som Norwegian vägrar betala?
Löner, bränsle, eller handling?
Eller andra avgifter
Det här är en parodi på ett flygbolag, lägg ner omedelbart!

Pelle
2021-02-04 07:06

För mig är det ett under att någon överhuvudtaget väljer att köpa biljetter av ett bolag som Norwegian. Det är ju ett lotteri om resan verkligen blir av eller om företaget går i konkurs innan boarding…

Flygare
2021-02-03 10:39

Björn Kjos pyramidspels liknande bolagskonstruktion har ingen framtid. Lägg ner det här jäkla eländet, och satsa på Flyr i stället.
Norwegians affärsmodell har aldrig funkat, och kommer inte heller göra det i framtiden.

Bettan
2021-02-03 09:30

Detta är enkelt: Hur glad blir du om någon du lånat pengar till inte betalar tillbaka men istället ber andra att låna dem nya pengar!! Är det seriöst? NEJ, så låt dem gå omkull!

Reply
2021-02-02 19:53

Jag vill inte heller betala mina räkningar….

ABC
2021-02-02 17:39

Norwegian har trasslat till det till den grad att de knappast själva kan veta vad som är vad. Leasingbolagen vill givetvis ha betalt på något vis, statliga pengar eller mer pengar från aktieägarna spelar mindre roll. Många flygplan har vad jag hört redan flugit till Irland där leasingbolagen ofta finns.

Pnf
2021-02-02 11:33

Varför gör Norwegian en rekonstruktion på Irland och inte i Norge där moderbolaget har sitt säte?

Entreprenör
2021-02-02 10:38

Garanten är villkorad, utan att villkoren uppfylls blir det inget stöd, var ska Norwegian ta in 1.5 miljarder i dessa tider?. Nu tappar leasing ägarna allt, de flyger troligen hem sina plan snart.

Arild
2021-02-02 10:21

Dags att nu äntligen ta steget och inse att bolagaet inte har någon framtid! Klart dom vill bli av med alla kostnader och vem vill inte det, tyvärr inte realistiskt och skulderna skall belasta någon annan……..Nej tack

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten