Norwegians Dreamliner på väg till Oslo

Publicerad den 27 juni 2013
Kommentarer
Idag får Norwegian officiellt ta emot sin första Boeing 787 vid en ceremoni hos Boeing i Seattle. På lördag är det sedan dags för överflygningen till Gardermoen i Oslo. Sedan väntar den riktiga starten på Norwegians långlinjetrafik. Se filmen när Norwegian Dreamliner byggdes!

Boeing har under veckan genomfört de avslutande testflygningarna av den Boeing 787 som de norska piloterna nu tar över. Det sker idag torsdag vid ett så kallat delivery-event när Boeing officiellt lämnar över ”nycklarna” till det norska flygbolaget. Det brukar innebära en del ceremonier, tal och presentationer, särskilt som det är första gången som flygbolaget tar emot en ny modell av ett flygplan. Norwegian blir också ett av de första flygbolagen som får ett flygplan levererat från Boeings helt nya Delivery centre som invigdes så sent som för ett par dagar sedan. Airbus genomför liknande evenemang vid en särskild terminal i utkanten av det stora flygplatsområdet i Toulouse.

På lördag sker sedan ferry-flygningen från Boeings anläggning vid Paine Field till Gardermoen i Oslo, dit maskinen ankommer på söndag morgon. Registreringsnumret på den första är EI-LNA eftersom Norwegian valt att registrera samtliga Boeing 787 på Irland för att komma runt de norska bestämmelserna om att icke-europeiska kabinbesättningar inte får tjänstgöra ombord på norskregistrerade flygplan.

– Sedan kommer vi att utrusta den fullt ut för våra behov. Det tar en månad ungefär och sedan ska den gå på några av våra europalinjer till bland annat London, Alicante och Nice innan den sätts in på långlinjerna, säger Åsa Larsson på Norwegian till Flygtorget.

Därefter ska den första Dreamlinern sättas in i trafik på de två första destinationerna, New York och Bangkok och på allvar dra igång bolagets långlinjeprogram. Det är en satsning som vd Björn Kjos är övertygad om ska lyckas eftersom den inte skiljer sig nämnvärt från den kortlinjetrafik som Norwegian redan flyger.

– Vi kan driva kortdistanstrafik med vinst, så varför skulle vi inte kunna driva långlinjetrafik med vinst. Som jag ser det är long-haul en tre timmar längre flygning än short-haul. Vi använder samma infrastruktur som vi använder och har betalat för på kortdistans. Den enda skillnaden är flygplanet och besättningarna. Vi har baser i Asien och inte i Europa och flygplatserna, vare sig det är Dubai eller New York… Det är samma sak, säger han i en intervju med Airline Business.
        
Men den främsta förutsättningen är det flygplan som nu är på väg till Oslo, menar Björn Kjos. Det är enbart den nya generationen, Boeing 787 eller A350 som går att använda i en lönsam långlinjetrafik med lågkostnadsprofil och det tack vare den betydligt bättre bränsleskonomin.

– Vi har räknat på äldre typer av flygplan, Boeing 767, Airbus A340, Boeing 747 och det gick inte att få ihop ekvationen. En Airbus A330 kan vara lönsam på flygningar under åtta timmar men inte på vår elva timmar långa flygning från Oslo till Bangkok. Men med Dreamlinern blir det ”a total different ballgame”.

Se när Norwegians Dreamliner byggdes. Dubbelklicka på filmrutan för helbild!

Skriv en kommentar

Kommentarer

Twitter
2013-06-30 17:31

Givetvis menar jag long haul 🙂

Twitter
2013-06-30 17:27

Det går går mycket bra med lång haul satsningen.
Snart kommer siffrorna som bekräftar.

Skrattar Artigt!
2013-06-29 16:23

“And O’Leary thinks Norwegian’s chief executive, Bjorn Kjos — who has bought 787s to expand into long-haul operations — has been deluded by the lure of aviation technology.”

“Like a lot of pilots, he gets sexually aroused about aircraft.”http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2021243365_sundaybuzz23xml.html?syndication=rss

Kalle
2013-06-29 11:28

Enligt ett annat inlägg här på flygtorget. Kan någon bekräfta? Vilket fiasko och vilken eländig flygtur i så fall, med mellanlandning och allt. Grattis Hjort, använd du själv ditt finger. Vilken bedrövlig kommentar i Norwegian-anda!

Nils
2013-06-29 08:30

Tycker synd om DY som köpt grisen i säcken.

Dr Dängroth
2013-06-28 23:01

Jag tror det är dags för medicinering för “Harry” “Realist” och “Anders1”. Dessa människor har inget eget liv utan måste hänga på Flygtorget och leva för att hata….

Harry
2013-06-28 20:23

Vad är det för revolutionerande upplevelse att sitta trångt som i en silltunna? 17 tums sätesbredd när alla andra intercontflygplan har 18. Skrattretande! Social dumping som konkurrensfördel, ja det är “kreativt”!

Realist
2013-06-28 16:51

Björn Kjos har räknat på ett obeprövat flygplan. Kalkylen blir alltid bra innan verkligheten hinner i kapp. De som hittills nyttjat B787 har förlorat mycket pengar p.g.a. alla problem. DY kan också räkna med många problem.

Anders1
2013-06-28 15:19

De har långt ifrån kommit undan med Irlandsreggar och inhyrda Thailändare. De har fått ett halvårs dispens. Thats it. Högerpartiets arbetspolitiska talesman har också tydligt markerat att Norwegian inte kan räkna med att få införa social dumpning med asiatiska löner på trafik till/från Norge.

DY
2013-06-28 14:24

Du är för tidigt ute. Leveransflygningen sker inte förrän i morgon kväll så den kan inte ha nödlandat på vägen hit än 😀

Norwegian
2013-06-28 14:14

Maskinen har nödlandat i detta nu!!

På Naus. på Grönland!

Någom som vet mer?

Gee
2013-06-28 13:45

Revolution vet jag inte om man kan kalla det. Större fönster är marginellt och solskydd som solskydd, bara det fungerar!

Luftfuktare använder väl fler flygplan däremot är väl 787 först med att inte använda varmluft från motorn för att höja temperaturen.

Nä, någon revolution för flygandet är det definitivt inte!

Saltkammargutten
2013-06-28 13:20

Dreamlinern är inte ett vanligt flygplan. Det är en revolution i flygresande. Inte i aviation men i själva upplevelsen. Luftfuktare så att man inte blir lika torr i kroppen. Större fönster med inbyggd dimmer istället för shades man drar ner. Och det går tystare än andra plan. Ett mästerverk! Synd bara med de problemen som försenat. Men den som väntar på något gott!!

Gee
2013-06-28 07:46

Förstår inte vad det är som är så speciellt med Boeing 787? Det är en flygmaskin som fraktar folk mellan a och b, precis som de flesta andra flygmaskiner!
Sen vet jag inte om man kan kalla Norwegians långlinjer för lågprisflyg. Ligger i prisnivå med alla andra!
Men det verkligen positiva är att de pressar priserna hos andra aktörer!

Härligt
2013-06-28 07:30

Bara att beklaga dessa avgrundslöst negativa insändarna som enbart framstår som ett dåligt skämt

Ture
2013-06-28 00:56

Grattis DY, hoppas att det går bra för era långflygningar…..
Era pax har ändå inga problem att vänta 1-5dagar på nästa flight om ni skulle få “tech”….

F/O
2013-06-28 00:04

Bra sagt Dirty H!

Dirty Harry
2013-06-27 23:30

Visst är det skönt att se dessa bittra insändare, det var väl samma personer som skrev att Norwegians Longhauls satsning aldrig skulle komma i luften mm
Det vore bättre om de använde deras outtömliga energi på jobbet än att skriva bittra insändare 😉

!?
2013-06-27 22:22

Hoppas passagerarna ser igenom detta o inte sponsrar den sociala dumpningen. Snart gäller den deras jobb också!

Sune
2013-06-27 17:54

Det är synd om Norwegian. Nu börjar eländet!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten