
Nu krymper SAS A350-flottan
Publicerad den 15 december 2022Kommentarer
Ett pajasbolag – bättre att flyga till Luleå 50/11 ggr om dagen…
Anko har även medgett att han inte nödvändigtvis ser Kastrup som det självklara valet för koncentrationen av långlinjer. ”Den starkaste destinationen är Stockholm där också den största marknaden finns, de rikaste kunderna finns i Oslo och det bästa läget för transfer till Europa har Köpenhamn”.
Med ledning av ovanstående kommer SAS välja hur de vill prioritera och vilket slags bolag de vill vara.
Ja, korrekt. Men många andra Norwegian dotterbolag försattes också i konkurs, bl. a danska dotterbolaget.
Om SAS ska överleva och vara relevant är det viktigt att man har så mycket som möjligt utav långlinjerna kvar.
Däremot kan man med fördel bli av med alla A350, satsa på A321 LR och A330 istället, passar SAS mycket bättre än de för stora och för dyra A350.
Det var härliga nyheter att vi krymper, det innebär större chans att överleva i en tuff bransch.
Flygplan går alltid att få tag på men SAS finns bara ett av.
Norwegian har vist gått i konkurs. Inte moderbolaget men man valde att sätta dotterbolaget, Norwegian Air Sweden AB i konkurs för 1,5 år sedan med nästan 2,5 Mdr i skulder och knappt några tillgångar.
Norwegian har aldri vært konkurs. Nå får vi se om SAS går konkurs, eller om de overlever.
Beslutet att successivt avveckla långlinjeflottan är en konsekvens av att SAS är i rekonstruktion. Med stor sannolikhet får vi se ett SAS utan långlinjer när dammet lagt sig efter rekonstruktionen – om den lyckas. SAS får mer eller mindre börja om i en mindre skala ungefär som Norwegian efter deras konkurs.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten