Featured article image

Nu krymper SAS A350-flottan

Publicerad den 15 december 2022
Kommentarer
En A350 är ute till försäljning och ytterligare en är på väg. Nu tar SAS de första konkreta stegen i arbetet på att krympa långlinjeflottan.
SAS har för många långlinjemaskiner. Det har vd Anko van der Werf konstaterat vid ett flertal tillfällen. Den interkontinentala trafiken i SAS är för närvarande koncentrerad till USA, så när som på den enda linjen österut, till Shanghai, en rutt som i dagarna går upp till två avgångar i veckan. Sammantaget har SAS nio långlinjedestinationer som flygs från de tre skandinaviska huvudstäderna med tyngdpunkten på Kastrup. Den nya A321LR har nu tagits in på en del av de destinationerna, bland annat Boston, vilket ytterligare reducerar behovet av de A330 och A350 som ingår i flottan. 
Därför har nu en första A350-900 lämnat SAS. SE-RSC togs ur trafik tidigare i höst och flögs i slutet av november till Tarbes i södra Frankrike. Maskinen har knappt tre år på nacken och togs in i flottan den 11 mars 2020 men ska nu alltså föras över till nya ägare. Nu är det upp till irländska Orix Aviation att aktivt jaga flygbolag som kan vara intresserade av att ta över flygplanet som inte hunnit göra många rotationer i SAS färger. De ligger nu ute på sajten My Air Trade. Även systerflygplanet SE-RSB är tagen ur trafik och ska även den överföras till nya ägare så snart som möjligt. 
Sedan tidigare har SAS skjutit på leveransen av de två sista A350-900 som ingår i köpet av åtta flygplan av modellen, en beställning som togs 2013 och då optimistiskt nog även innehöll en option på ytterligare fyra maskiner. Enligt det senaste beslutet ska de två sista levereras under 2024, om det nu verkligen genomförs. Återstår de fyra A350-900 som används någorlunda kontinuerligt på Shanghai och den amerikanska västkusten. Det är
SE-RSA, SE-RSD, SE-RSE och SE-RSF. Hur deras framtida öde ser ut är oklart och inte heller är det fastställt hur det blir med de tre A330 som tidigare funnits med på i planerna på en krympt långlinjeflotta. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Fru Fortuna
2022-12-17 20:50

Ett pajasbolag – bättre att flyga till Luleå 50/11 ggr om dagen…

The Observer
2022-12-16 17:14

Anko har även medgett att han inte nödvändigtvis ser Kastrup som det självklara valet för koncentrationen av långlinjer. ”Den starkaste destinationen är Stockholm där också den största marknaden finns, de rikaste kunderna finns i Oslo och det bästa läget för transfer till Europa har Köpenhamn”.
Med ledning av ovanstående kommer SAS välja hur de vill prioritera och vilket slags bolag de vill vara.

Anarkist
2022-12-16 15:02

Ja, korrekt. Men många andra Norwegian dotterbolag försattes också i konkurs, bl. a danska dotterbolaget.

Anarkist
2022-12-16 14:58

Om SAS ska överleva och vara relevant är det viktigt att man har så mycket som möjligt utav långlinjerna kvar.
Däremot kan man med fördel bli av med alla A350, satsa på A321 LR och A330 istället, passar SAS mycket bättre än de för stora och för dyra A350.

Gullan Purser&TrafikExpert
2022-12-16 08:04

Det var härliga nyheter att vi krymper, det innebär större chans att överleva i en tuff bransch.
Flygplan går alltid att få tag på men SAS finns bara ett av.

Janne
2022-12-15 21:42

Norwegian har vist gått i konkurs. Inte moderbolaget men man valde att sätta dotterbolaget, Norwegian Air Sweden AB i konkurs för 1,5 år sedan med nästan 2,5 Mdr i skulder och knappt några tillgångar.

Erik
2022-12-15 16:32

Norwegian har aldri vært konkurs. Nå får vi se om SAS går konkurs, eller om de overlever.

Pessimist
2022-12-15 11:02

Beslutet att successivt avveckla långlinjeflottan är en konsekvens av att SAS är i rekonstruktion. Med stor sannolikhet får vi se ett SAS utan långlinjer när dammet lagt sig efter rekonstruktionen – om den lyckas. SAS får mer eller mindre börja om i en mindre skala ungefär som Norwegian efter deras konkurs.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten