Ny linje till Hong Kong – Arlanda uteslutet?

Cathay Pacific, med bas i Hong Kong, bygger just nu upp flottan med långlinjemaskiner. Ryggraden blir de 48 nya A350-900 som flygbolaget har beställt hos Airbus och de ger möjlighet att utöka linjenätet med fler destinationer. I dagsläget flyger Cathay Pacific till dussinet flygplatser i Europa men hittills har Norden stått utanför, även om det antagligen varit nära ett par gånger. Då har Köpenhamn varit fokus för en första linje till Norden och Hong Kong ligger i topp på Kastrups önskelista över nya destinationer.
Kommentarer
Cathay P kämpar just nu med sin lönsamhet….ARN ligger nog långt ned på listan förnärvarande.
Att säga att Arlanda är uteslutet ur Cathays planer är ganska korkat. Trafikvolymerna på Arlanda ökar mer än i CPH och sedan förra försöket har mycket hänt. Återigen gissas det friskt av Flygtorget.
Vissa har absolut ingen koll! Har ni nånsinn rest med Cathay Pacific. Det har jag, och det är absolut utmärkt, väldigt bra service. Går absolut inte att jämföra med lågprisbolag som Norwegian och Air Berlin m.v
lågprisbolag! testa google
Kinesiskt lågprisbolag???? Du får nog läsa på lite ??
Väljer nog hellre SAS via Arlanda än något kinesiskt lågprisbolag. Ploppar upp som svampar ur jorden.
En passagerare son flyger från Köpenhamn (eller annan flygplats utanför Sverige) till Arlanda för vidare färd till Hong Kong är undantagen från den föreslagna flygskatten. Detta förutsatt resan finns på samma bokning.
Som sagt, när deras linje via Frankfurt kördes med en B744 på -90 talet blev det total fiasko. Om dom startar på Norden blir det nog CPH, typ 3-4 ggr i veckan. Men man ska aldrig säga aldrig! SAS linje har för övrigt en del anslutningar även från Polen och Tyskland, mig själv inkl från DUS (nästa tur till HKG på måndag).
Kastrup är en betydligt dyrare flygplats att operera från. Detta gör att Arlanda trots en skatt blir billigare för flygbolagen.
Nja, det är ju så att Cathay redan har varit på Arlanda en kort period och slingade den flighten via Frankfurt. Det var många glada hurrarop på den tiden när linjen invigdes med pompa och ståt, men det blev en kortvarig linje innan den gjorde sorti.
Har flugit ARN-HKG flertalet gånger senaste året, senast förra veckan och jag tycker mig dock se att en hel del verkar feeda vidare till Norge, främst OSL/BGO men även till London och Dublin.
Just pga denna dåraktiga flygskatten, kommer inte Cathay Pacific att starta en linje från Arlanda til Hong Kong.Om SAS kommer att flyga från Köpenhamn till HongKong pga svenska regeringens idioti, tror jag inte heller att Cathay kommer att starta en linje från Köpenhamn till Hong Kong.
Björn Kjos har varit tydlig med att Norwegian inte kommer starta fler långlinjer från Arlanda om flygskatten blir verklighet.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten