Ny luftfartsmyndighet kan bli kortvarig!

Publicerad den 17 november 2004
Kommentarer

Den 1 januari delas Luftfartsverket och en ny myndighet, Luftfartsstyrelsen, bildas. Luftfartsstyrelsen kommer att ansvara för regler och tillsyn för säkerhet inom svensk luftfart samt övervaka, analysera och utvärdera luftfartssektorns utveckling.

Den av regeringen utsedde Generaldirektören Nils Gunnar Billinger (bilden) kommer att framträda på Flyg med Framtid den 24 november i Stockholm.

Men nu hotas myndigheten av en ny utredning och sammanslagning under 2006 med säkerhetsmyndigheterna för sjö- järnväg och vägtrafik. Detta kan skapa osäkerhet och försvåra myndighetens långsiktiga personalförsörjning. Frågan om den nya, gemensamma myndigheten  kommer även att tas upp med de politiska partierna på konferensen den 24 november. 

I Luftfartsstyrelsen kommer nuvarande Luftfartsinspektionen och Luftfart och Samhälle, som idag tillhör Luftfartsverket, att ingå. Det blir totalt ca 220 medarbetare med verksamhet i Norrköping och Sollentuna. Myndighetsavgiften som ska bekosta Luftfartsstyrelsens verksamhet är nu fastslagen till 8.50 per avresande passagerare. Denna täcker dock endast en tredjedel av kostnaderna för luftfartsmyndigheten, en kostnad som dessutom ökar med 24 miljoner nästa år. De svenska flygverksamheterna finansierar de resterande två tredjedelarna genom avgifter för tillsyn. Skulle hela kostnaden täckas av passagerarna direkt blev avgiften nära 30 kr/passagerare alltså nästan lika stor som säkerhetskontrollavgiften som är 31.40/passagerare.


VisbyKnappt har bläcket torkat efter organisations – utredningen för Luftfartsstyrelsen så har riksdagens trafikutskott beslutat om att göra en ny utredning. Alla partier utom (s) vill snabbutreda en ny, övergripande trafiksäkerhetsmyndighet. Den förväntas tas upp i budgeten hösten 2005 för att kunna sjösättas våren 2006.


Skall denna avgiftsfinansieras på samma sätt som Luftfartsstyrelsen så kommer passagerare som åker tåg, buss eller Gotlandsfärja kanske att få betala myndighetskostnader direkt på biljettpriset. En annan fråga är var en ny myndighet skall lokaliseras. Efter det kommande försvarsbeslutet är det inte osannolikt att nedläggningsdrabbade orter som Östersund, Gotland och Arvidsjaur ropar på nya arbetstillfällen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten