Ny postupphandling öppen för alla flygbolag
Publicerad den 26 november 2014
I december startar Postnord, alltså de sammanslagna svenska och danska postverken, en upphandling av postflygningar i Sverige. Det är en verksamhet som idag sköts av Amapola och som sedan 2006 flugit post och mindre paket till 12 destinationer runt om i landet. Amapola använder ett tiotal Fokker 50-maskiner som varje natt flyger in post från de olika utestationerna till Arlanda där ett snabbt lastbyte sker innan maskinerna återvänder till sina destinationer med post till den regionen.
Nu ska den omfattande logistiska verksamheten upphandlas och det för första gången på den öppna marknaden.
– Ja, när Falcon Air gick i konkurs tecknades ett ramavtal med Amapola som vi sedan avropat från. Nu öppnar vi för alla flygbolag att lämna anbud, säger Tomas Granmar som ansvarar för upphandlingen på Postnord.
Vilka flygbolag som kan tänkas vara intresserade är inte klart, underlagen skickas ut i början av december. Men enligt Postnords beräkningar krävs en flygplansflotta på 14 flygplan för att klara de logistiska kraven.
– Vi ställer dock inga krav på flygplanstyper. Vi visar vilka kapacitetskrav som krävs för varje enskild rutt. Sedan är det upp till intresserade flygbolag att sätta samman den trafik de vill använda. Det är till exempel ok att använda en större maskin om man samtidigt reducerar priset på produktionen och bara tar betalt för den kapacitet som krävs.
– Det finns heller inget krav på att kunna hantera hela postverksamheten utan ett flygbolag kan lämna offert på enskilda linjer, något som kan locka mindre flygbolag att delta i tävlingen om uppdraget.
Fraktvikterna brukar sällan vara några problem när det gäller postflyget. Istället är det volymen i flygplanen som är det viktiga eftersom all hantering av brev och paket sker med standardiserade lastbärare. Det är uteslutande flygningar inom Sverige som ska genomföras. Den danska delen av Postnord använder enbart marktransporter.
Utvärderingen av anbuden, som alltså är öppna för flygbolag i hela Europa att lämna in, sker i början av nästa år och kontraktet gäller sedan tre år från 1 januari 2016.
Att ha posttransporterna på ett externt flygbolag är relativt nytt för Posten. Åren 1966 till 2006 fanns Falcon Air, postens eget flygbolag med bas på Sturup och ansvar att svara för postfrakten nattetid mellan i första hand Umeå, Malmö, Göteborg och Stockholm. För att utnyttja de Boeing 737-300, som annars blev stående under dagtid, flög bolaget dels wet-leaseuppdrag åt bland andra Linjeflyg, dels chartertrafik. Sedan Posten sålt flygbolaget gick det i konkurs med 50 miljoner i skulder.
Enligt Postnord finns det inga planer på att än en gång starta ett eget flygbolag.
Kommentarer
Snart är hela postens ledning från UPS, vd och nedåt… Amerikansk personalpolitik i ett statligt bolag, där ligger flygbranchen i lä vad gäller ett fack som tar den i t..an…
Grisen skall sminkas innan börsnotering, nästa folkaktie? Muhahahaha…
I mina ögon så är postens logistik imponerande, lämna ett litet paket på vilken ort du vill i Sverige för leverans nästkommande dag var du vill inom landets gräns, det är något som inte UPS ens är innärheten av. Det är snarare så att UPS har mer att lära av posten än tvärtom!
Jag tror posten låser in sig ett hörn, en operatör för varje linje kan ju bli resultatet och vips så försvinner flexibiliteten.
Nom
Problemet för Amapola är inte konkurrens från andra bolag utan om regeringen bestämmer att all post ska gå med tåg och inte behöver komma fram nästa dag nödvändigtvis.
Ups kan väl stanna på andra sidan Atlanten. Jänkarna är inte kända för sitt kvalitetsarbete precis. Vad har en amerikansk cowboyflychef i Europa att göra? Vi hade många kontraktsjänkare på FAAB i när vi startade upp postflyget. Vi var inte imponerade.
Tomas Granmar har varit flygchef på UPS, liiitet större operation än posten, han kan nog sätta rejäl press på Amapola. Amapola är inte känt för att jobba livet ur sig vad gäller kvalitet…
Troligast är väll att de budar, sen om de behöver NJs ATPer har jag ingen aning om. De har ju många och tjänar kanske mer på leasa till NJ
…är det mer troligigt då att WAS lägger bud och säger upp avtalet med NJ med deras ATPer för att bygga om dessa till frakt kanske?
Att Nextjet skulle “skaffa” några ATPer i frakt version och flyga post skulle jag se som omöjligt när WAS äger 99% av alla flygdugliga ATPer på jorden, inklusive NJets pax maskiner. Dessutom flyger redan WAS åt Amapola på diverse postlinjer och att de skulle låta NJ få buda på linjer med deras ATPer lär vara tveksamt
Det Falconair som höll till på Bulltofta från 1966 (Sturup invigdes 1972) hade ingenting med Posten att göra. Det var ett charterbolag som opererade bl.a Lockheed Electra. Gick i konkurs med ganska skamfilat rykte. Något förvånande att Posten sedan använde en variant på detta namn när man etablerate sitt Falcon Air runt 1990.
@kungen
Breven och lådorna bryr sig inte om ljudvolymen i kabinen !
Men människorna runt flygplatserna (typ Upplands Väsby) bryr sig om ljudvolymen utanför. Speciellt vid kl. 01:00…
Blir nog svårt att hitta ngn som sköter postflygningarna lika bra som amapola lyckats göra. Men prion nuförtiden är inte kvalite utan priset. Då får man in oseriösa flygbolag. Nämner inga namn 🙂
Finns gott om branschaktiva falconister. Har någon överskott på pengar så startar vi upp Falcon igen.
Inte tror jag att vykorten och paketen bryr sig speciellt mycket om ljudkomforten i kabinen?
Varför ändra något som fungerar jäkligt bra? Amapolas piloter är trevliga, hjälper till att lasta och sköter det grymt effektivt.
Amapola har tystare flygplan än nämnda konkurrenter och bra regularitet!
Att skaffa några gamla ATP fraktversion är nog inga större kostnader. Sedan har Nextjet redan flygplanstypen och piloter.
Har Nextjet fraktkärror, eller råd att bygga om till sådana???
Nextjet kommer säker att knipa några linjer, man är duktig på att lägga sig lågt i upphandlingar! Dock har man inte så många flygplan som till hela upphandlingen.
Norge upphandlar sin posttrafik för ett ännu längre kontrakt. Detta är sju destinationer i upp till åtta år. Bl a Jettime och Westatlantic(Westair) är aktuella där.
Tidigare i år avgjordes vem som skulle fortsätta flyga UPS widebodytrafik från Köln. Detta gick återigen till Starair där många nordbor jobbar. Westatlantics piloter blev “utflaggade” 2011. Är det Amapolas piloters tur nu?
Kanske kommer Aircontractors, Exin, Farnair och Swift tillbaka till postnätet?
= Jettime som slavar utan kollektivavtal
Blir väl lägstbjudande östbolag utan varken kollektivavtal eller något annat på plats i sann statlig upphandlingsanda!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten