Ny teknik ska rädda Västerås flygplats
Publicerad den 23 juni 2020Kommentarer
Nu är du i farten igen! När strejkade en flygledare sist…? Du var garanterat inte född då!
Ännu viktigare, flygledarna togs ut i strejk för att stödja lärare!!! Ta reda på fakta innan du sprider dina lögner!
….är här äntligen, nu blir strejkande flygledare ett minne blott, lfv och swedavias överadministration och höga avgifter, äntligen ett steg in i framtiden.
Naivt och tro att dessa tjänster löser problemen. Personal kommer fortfarande krävas på plats för de uppgifter systemen inte kan hantera. Väldigt många uppgifter kan inte automatiseras. Addera dessa till kostnaderna för systemen, underhåll, support, utveckling så går inte kalkylen ihop längre. Som sagt, se på upphandlingar som gjorts för fjärrstyrning av enbart torn för en fingervisning när marknaden för bestämma utan naiva politiker som enbart vill synas så fort det talas om modernisering.
Att fjärrstyra tornet kommer definitivt att strypa den verksamhet som idag bedrivs på flygplatsen i Västerås. I bästa fall klarar man ett flygplan i taget eftersom man ser för dåligt på skärmarna som flygledare. Detta kommer att bli ekonomisk katastrof för flygföretagen och kommunen. Upphandlingen förra året för de fem flygplatserna borde ge politikerna en fingervisning om vart kostnaderna skenar iväg ifall man väljer remote tower. Därför valde dessa flygplatser inte remote tower.
Politiker kan man lura till vad som helst. Dom är för dumma för att förstå att detta kommer att bli ännu dyrare. Vilken lekstuga. Kul för SDATS att få lite uppmärksamhet nu när allt annat går åt pipan för dom.
Mycket av tekniken är fullt möjlig men ingen kan på fullt allvar tro att det blir billigare!
Hur svårt kan det vara att förstå det är inte lönsamt och det är 95 km till Arlanda!
Uppenbarligen vill inte de resande betala för det….. då flygplatsen går med förlust……
Vad försöker du att säga?
Västerås flygplats ska inte ha passagerarflyg. Utan endast ha allmänflyget för hela storSthlm regionen. Motsvarande som Säve flygplats i Göteborg.
Det finns även trevliga välkomnande robotar, nu i drift på ex japanska hotell. BA byggde ett helautomatiskt cargo system, det slutade i katastrof, systemet revs ner, och mer manuellt åter infördes
Flygplatser ska vara moderna och bemannade. Resande som betalar pengar för en upplevelse vill bli servade och väl omhändertagna. Det får man inte med robotar och andra digitala lösningar. Flytta paket och väskor kan maskiner göra. Inget kan ersätta trevlig personal som är serviceinriktade. Vilken mindre flygplats kommer att ha råd att betala dyra pengar för digitala lösningar som ingen vill ha. När ska ingenjörerna fatta detta. Det handlar inte bara om science fiction.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten