Ny teknik som skydd mot terrorister

Publicerad den 14 september 2001
Kommentarer

Efterdyningarna till tisdagens terrordåd genom kapning av fyra flygningar i USA har höjt säkerhetsnivån på världens flygplatser. I Sverige har bland annat ökad kontroll av inrikespassagerare införts. RyanAir har som exempel infört förbud mot handbagage i kabinen – allt handbagage lastas i lastrum – som ett led i att eliminera risken för att tillhyggen kommer in i kabinen. I USA där hotbilden fortfarande är stark, har man använt beväpnade vakter på inrikesflygningar efter attackerna den 11 septeber . Denna metod har hittills bara använts som standard av ELAL i Israel, och då med stor framgång.

I det öppna – moderna – samhället är dock handgripliga kontroller och vakter inte en långsiktig standardlösning. Det behövs bättre teknik på flygplatser och lösningar i flygplan för att hindra terrorister att komma ombord och få kontroll över flygplanen. Idén med separat ingång för besättningen och en spärrad vägg till kabinen låter drastiskt, men är kanske en möjlig lösning, i vart fall på de stora flygplan av typ Airbus 380 för 600 passagerare som nu konstrueras. Eller är beväpnade vakter ombord den enda lösningen?

Det kommer dock att ta lång tid innan flygplan byggts eller modifierats för att hindra tillträde till cockpit från kabinen, om det nu är den lösning som krävs. Den tekniska utvecklingen av röntgen och andra detektorer för effektiv kontroll av passagerare och bagage måste påskyndas. Det får inte sparas resurser på detta. Statliga institutioner, inte bara flygbolag och flygplatser, måste bidra till FoU i dessa avseenden. När flyget attackeras så rör det hela samhället.

Flygbranschen måste samtidigt själv driva förbättringar av skydd mot terrorister. Det handlar om diciplin och procedurer. Bevakningssystem och identitetssystem för personal på flygplatser kan förbättras på många håll och samarbetet mellan polis och flygbolag bör intensifieras. Resurser från gränskontroll som används på flygplatserna bör kunna omlokaliseras till andra kontrolluppgifter.

Utbildning av personal och information är en nyckelfråga. Passagerare och besättningar måste känna trygghet ombord. Det är en överlevnadsfråga för branschen och därmed en utmaning för industrin.

Harald Rosén

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten