Nya flygplan på inköpslistan hos Tor Air

Publicerad den 18 maj 2010
Kommentarer
Med ett flygplan och merparten av trafiken under ett annat flygbolags call-sign är det lätt att hamna i anonymitet. Åtminstone i hemlandet Sverige. - Men vi är på väg att växa och bli mer synliga på den svenska marknaden, säger vd.

­Tor Air klarade sig någorlunda helskinnande när askmolnet från Island drog in. Bolagets enda maskin, en 737-400, hann iväg från hemmabasen i Göteborg och stationerades i mellanöstern. Där, i mellanöstern finns också den marknad som gjort att det relativt nystartade bolaget klarat också de senaste årens ekonomiska nedgång.

Torair

– Vi har funnits i drygt två år, säger vd Torbjörn Winsell till Flygtorget. Vårt AOC blev klart i december 2008 och vi började flyga åt bland andra TAP, Norwegian och Cimber och redan ett halvår senare fick vi kontrakt med Iraq Airways.

Kontraktet med det irakiska flygbolaget, som vanns i konkurrens med ett flertal europeiska bolag, är "stabilt över tid och ger en bra bas i bolaget", som Torbjörn Winsell uttrycker det. Det faktum att Iraq Airways just nu själva förhandlar om köp av egna flygplan, förändrar inte sitsen för Tor Air.

– De vill bli en stor flag carrier i Irak, fortsätter han. Men fortfarande finns det många embargon kvar sedan kriget som försenar utvecklingen. Under den tiden är vi en viktig partner som dels sköter trafiken, dels tack vare vårt svenska AOC blir en länk till europeiska luftfartsmyndigheter och kan hjälpa bolaget in på nya marknader, till exempel England. Så vi kan nog säga att samarbetet blev mer omfattande än vad det var tänkt från början.

Tor Air flyger idag från Bagdad och Erbil till Arlanda, Malmö, Frankfurt och London/Gatwick. I Irak är det bara turnaround, nattstoppen görs i Europa. I takt med att säkerhetssituationen förbättras öppnas fler destinationer. Nu står Amsterdam och Dusseldorf på tur för Iraq Airways, vilket Tor Air inte klarar med bara en maskin som redan idag utnyttjas cirka 300 timmar per månad.

Tor Air

– Det blir troligen två maskiner till och vi tittar förutsättningslöst på både Boeing och Airbus. Helst vill vi vara ett entyps-bolag men inget är bestämt än.

En större flotta innebär också att bolaget kan utveckla den ursprungliga affärsidén, att vara en aktör på den skandinaviska chartermarknaden. Bolagsnamnet Tor bygger just på förkortningen Traffic On Request.

– Vi förhandlar med ett antal researrangörer om trafiken sommaren 2011, säger Torbjörn Winsell. Går de i lås kommer Tor Air att bli betydligt mer synligt på den svenska marknaden.

Bland ägarna till bolaget finns bland andra ett logistikföretag vilket kan innebära en framtid som involverar också flygfrakt. Med all säkerhet blir det även fler uppdrag i mellanöstern. I och med att bolaget kontinuerligt synts i länderna kring Irak, under askmolnstiden flögs till exempel sträckan Amman-Bagdad-Dubai, kommer det nu, när marknaden håller på att vända, allt fler förfrågningar, både på adhoc och längre leasingkontrakt.

– Svenska bolag var ju med tidigt och började flyga när restriktionerna lättade. Det har gett ett gott renommé och nu när det händer mycket i Bagdad så är Irak och grannländerna absolut en intressant marknad.

– Vårt långsiktiga mål är att bli ett betydande charter och wetlease-bolag i Skandinavien. Om det sedan innebär att många av uppdragen ligger långt från Sverige spelar mindre roll

Skriv en kommentar

Kommentarer

Vertigo
2010-05-21 10:33

Tror att Tor Air kan vara nöjda med att operera i Mellan-Östern. Tvivlar dock att de kan etablera sig som charter bolag i Sverige. För mycket konkurrens för ett litet bolag som Tor Air.

MW
2010-05-20 11:06

Jag har gått på BFSAA, och går just nu på SPU, och jag kan intyga att, i alla fall jag, tycker SPU är betydligt mycket bättre skola än BFSAA på alla punkter och den uppfattningen jag fått då vi varit i kontakt med TOR Air så ger de ett enormt gott intryck och verkar ha väldigt bra koll på saker och ting så jag tror och tycker inte att det är en ren tillfällighet att de klarat sig så pass bra genom “vulkankrisen”

Positiv
2010-05-20 09:54

Varför skeptisk eftersom SPU i sig är ett Gasellföretag och har bevisat att dem går bra, samt att Tor Air klarade vulkan krisen bättre än många andra….tänk om!!

Hans
2010-05-19 21:28

Är ytterst skeptisk till allt där namnet Winsell (läs SPU) dyker upp.

Hasse
2010-05-19 09:08

Hehe jag tror inte att man ger sig in i den reguljära leken. Wet lease är deras grej.

MC77
2010-05-18 22:34

Kanske dags att börja flyga inrikes och axla FlyMes mantel. Vi saknar kanelbullarna.

Hasse
2010-05-18 16:51

Kul att det går bra för dom. Det har ju varit en tuff tid under finanskrisen. Hoppas att vi får se dom lite mer i Sverige framöver.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten