Nytt norskt bolag vill flyga långlinjer från norra Norge

Publicerad den 23 juni 2014
Kommentarer
Frakt men också passagerare från Lakselv i norra Norge till USA och Asien. Det kan bli verklighet om ett nystartat norskt flygbolag gör verklighet av sina planer.

Lakselv Banak är en av de mindre regionala flygplatser i Norge och ligger i Finnmark. Flygplatsen har i första hand linjetrafik med Norwegian och Widerøe till Oslo och ett antal mindre flygplatser längs kusten.

Men nu har ett norskt nystartat flygbolag som tagit sig namnet Viking International Airlines fått upp ögonen för den 2 800 meter långa banan och dess geografiska placering som möjligt stopp på fraktflygningar mellan USA och Asien. Liknande tankar låg bakom satsningen på att göra Kallax i Luleå till en stor omlastningsstation för internationellt fraktflyg.

Med en eventuell start i september, alla planer är inte på plats ännu, ska det bli fraktflygningar från norra Norge till i första hand USA. Redan nu finns dock planer på att använda Boeing 747 i combiversion för att på så sätt också kunna transportera passagerare som komplement till frakten. Det är fiskerinäringen i norra Norge som är intresserade av att kunna flyga ut sina produkter utan att ta omvägen via Oslo. Även oljeindustrin har fraktbehov som flygbolaget tänker tillgodose. Bakom satsningen finns bland andra investerare med ett förflutet i fraktbolaget Atlas Air.

Planerna involverar alltså också passagerartrafik. Dels i form av charter från den hub som ska sättas upp i Lakselv med på sikt 5 Boeing 747. Dessutom ska en ren passagerarlinje startas från Oslo till Miami. Går planerna i lås blir det i så fall ett tredje flygbolag med långlinjer från Oslo och till USA efter SAS och Norwegian.

Namnet, Viking International Airlines, har funnits tidigare. Då var det ett amerikanskt regionalt flygbolag med två DC 9:or som flög passagerartrafik, Bolaget upphörde med verksamheten 1993 efter att ha flugit i 24 år.

Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2014-06-24 06:18

cargo FISK kan fungera till tyo och osa
cargo från japan finns, svårigheten att få ner till europe billigt från nordnorge

Julle
2014-06-23 18:03

Sist var det väl MD11 fyllda med lax till Japan? Då var bristen på returfrakt ett problem, men om oljeindustrin behöver kapacitet så varför inte?

Gunnar
2014-06-23 15:01

I dag har følgende flyselskap USA-linjer fra OSL:
United Airlines (daglig)
Norwegian
SAS

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten