O’ Leary ser inga problem

Publicerad den 7 oktober 2003
Kommentarer

En av världens få nu levande flygmiljardärer höll presskonferens i Stockholm idag. Ryanairchefen Michael O´Leary som själv äger 6% av aktierna i bolaget till ett värde av 250 miljoner €, ser inga problem med den prövning av bolagets flygplatsavtal som nu sker i Charleroi och runt om i Europa. -Jag ser fram mot att EU-kommissionen lägger fast riktlinjer för vad som gäller i Bryssel-fallet. Behöver vi ändra avtalet gör vi det. -EU-kommissionen har ingen önskan att hindra utvecklingen av lågkostnadsflyg som Ryanair och EasyJet inom EU.

Skavstas flygplatschef Dot Gade Kulovuori redovisade ett pågående utbyggnadsprojekt på flygplatsen för 100 miljoner. Terminalkapaciteten blir då anpassad för upp till 2,5 miljoner passagerare/år. Innevarande år siktar man på 1,5 miljoner resenärer.

Bilden. En fundersam Michael O'Leary på presskonferens i Stockholm 6 oktober. Foto Harald Rosén

Ryanair växer kraftigt i hela Europa och har nu passerat EasyJet i storlek. Bolaget har haft en sjunkande beläggningsgrad, från 89 till 84%. O’Leary ser inga problem med detta utan påpekar att det är helt enligt plan och att “break even-beläggningen” är så låg som 55%. Passagerartillväxten är nära 50% och det inkluderar volymer från flygbolaget BUZZ som köptes från KLM. Orsaken att man köpte var – enligt O’Leary – att det var billigt och att han behövde start- och landningstider på Stanstedflygplatsen som BUZZ disponerade.


När det gäller Ryanairs verksamhet på Skavsta som nu varit Skandinavisk bas i 6 månader är man nöjd. Enligt O´Leary har över 60% av passagerarna påborjat resan på utlandsbaserna, alltså besökare till Sverige och potentiella turister. Den hårdnande konkurrensen på Stockholm – Oslo med Norwegian Air Shuttle och Nordic Airlink bekymrar inte bolaget. Man avser till och med att öka från 1 till 2 rundturer. – Konkurrens är bra, men snart blir det bara vi och SAS kvar på linjen. Vi har den största kassan, säger O’Leary och pekar även på att man har kapital i form av 80 flygplan som man äger.


O’Leary tror nu att det kommer att bli tre stora nätverksbolag i Europa under kontroll av Lufthansa, British Airways och Air France. Sen kommer att bli två större lågkostnadsbolag och det är Ryanair och Easyjet. Allt annat blir nishbolag enligt Ryanais VD.


Idag släppte EasyJet sina trafiktal för september. Till skillnad mot Ryanair ökar beläggningen till nära 86% och passagerarvolymen steg med 19% till nära 1,9 miljoner passagerare. – Såväl våra passagerarvolymer som beläggning fortsatte att växa som planerar i september vilket återspeglar effektiviteten i vårt lågkostnadskoncept, säger EasyJet i ett pressmeddelande.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten