Ökat intresse för Arlanda hos bolagen i mellanöstern
Publicerad den 2 juli 2013Qatar har växt stadigt på Arlanda sedan trafiken startade 2007. Fem avgångar i veckan med en A321 har under åren växt till daglig trafik med en A330-300. Nu kommer nästa steg när bolaget sätter in Boeing 787 på vissa avgångar och det är Arlanda som är först ut, följt av Köpenhamn och Oslo någon månad senare.
Qatars uppgradering av flygplanen och Emirates etablering på Arlanda visar på ett ökat intresse för de skandinaviska länderna i allmänhet och Sverige i synnerhet. Det menar flyganalytiker på Euromonitor och pekar på att det i första hand är möjligheten att ta över passagerare som ska vidare från mellanöstern till Asien som lockar flygbolagen. På sikt kan det också innebära att Etihad, det tredje stora flygbolaget i mellanöstern, som ännu inte har några linjer till norra Europa, snart etablerar sig här.
Kommentarer
Man ska alltid använda stor begynnelsebokstav till Mellanöstern, precis som vid alla andra geografiska områden eller platser.
Det är inte så entydig och enkelt att nya operatörer bara tar kunder från befintliga operatörer. Det gamla begreppet “trafik föder trafik” är inte bara en skröna. När nya operatörer etablerar sig på en större flygplats i en balanserad och strategisk takt så bidrar detta ofta till en positiv helhetsutveckling för flygplatsen ifråga. Ta exemplet Dubai, UAE har en befolkning på <8 miljoner men dess primära flygbolag Emirates har beställt 80 st A380, tänkvärt!
Fast sannolikheten att 3 (eller 4 om man räknar med Noregian) operatörer från Arlanda till Sandlåtan kan löna sig utan överkapacitet ter sig nog en smula osannolikt trots allt. Det handlar ju om att man ger och tar från andra. Ju fler operatörer desto mindre lönsamhet för alla. Vi får väl se hur et utvecklar sig, desamma gäller ju även trafiken till Äpplet men även till Thailand.
Finnair känner redan av tappet på Asien-resenärer som istället åker via sandlådan.
Det spelar ingen roll vilken maskin dom började rutten med. Huvudsaken är att dom satsar på Arlanda med ny maskin, kapaciteten är i stort sätt samma som A333/332. Att bolag vågar satsa på Arlanda är stort för Sverige, det gör att fler bolag blir intresserade av den svenska marknaden.
Undrar vad det är för folk som driver den här sidan egentligen, inlägg efter inlägg med felaktig information..
Qatar flög till en början med A319LR och INTE A321 till Arlanda men övergick sedan till att köra med en A330-200/300 mix, vilket de har än idag och kommer ha ända fram tills B787 sätts in.
Tack för mig!
Som vanligt har Flygtorget noll koll. Qatar började med A319 och inget annat.
Etihad på Got hade varit mums, det. Men sannolikheten för det är nog lika med noll. Men det kostar ju inget att hoppas.
Finns det kanske en förhoppning om att Ethiad kan hamna på GOT då?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten