Örebro-Bofors störst fraktcharter-flygplats
Publicerad den 15 maj 2002Bakgrunden till denna flygning är att Indien på nytt ska köpa artilleri. Bofors skall tillsammans med Sydafrikanska Denel och israeliska Soltam genomgå två månaders armétester varefter Indien väntas välja en leverantör. Order för uppemot 10 miljarder kronor hägrar.
Örebro-Bofors Flygplats är för närvarande Sveriges ledande fraktcharter flygplats med 14 fraktcharters hittills i år. Närmast efter ligger Stockholm Skavsta Flygplats med 13 charters. Efter förlängningen av banan kan Örebro-Bofors Flygplats nu hantera alla typer av flygplan, vilket visat sig direkt genom fraktcharter med Boeing747 och AN-124.
Örebro-Bofors Flygplats erbjuder med sitt centrala läge, mitt i Sverige, mycket bra förutsättningar för flygfrakt, meddelar flygplatsen. Under senaste åren har flygplatsen vuxit och är för närvarande Sveriges tredje största fraktflygplats. Örebro har en fördel genom att flygplatsen har möjlighet att få dispens från regeringen för flygningar med gamla öststatsflygplan som inte kan flyga frakt till Stockholm/Skavsta eller Arlanda efter den 1:a April då dessa flygplan av princip förbjöds inom EU. Det beror på formella skillnader i flygplatsernas miljötillstånd, något som Stockholm/Skavsta nu ifrågasatt och anmält till Konkurrensverket för granskning.
Flygplatschefen Dot Gade Kulovuori på Stockholm-Skavsta säger till @irmail att man helst inte vill söka nytt miljötillstånd för att kunna ta mer fraktcharter med gamla flygplan eftersom detta är fel väg, men kan tvingas av kommersiella skäl. Flygfrakten är betydelsefull för Skavsta liksom för Örebro.
Flygningen för Bofors hade ändå inte blivit aktuell för Skavsta eftersom flygplatsen i Örebro ligger närmare kunden. Så nära att den t o m heter Örebro-Bofors.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten