På tisdag avgörs om Norwegian får flyga till USA

Publicerad den 11 juni 2014
Kommentarer
Norwegians framtida långlinjeplaner kan komma att avgöras på tisdag. Då träffas amerikanska och europeiska tjänstemän och Norwegian är ett av de ämnen som finns med på agendan.
Det är fem månader sedan som Norwegian ansökte om tillstånd att få trafikera USA med ett Irländskt AOC. Trots politiska  påtryckningar och underhandskontakter har amerikanska Department of Transportation ännu inte givit något svar. Istället har tillståndsfrågan blivit ett tillhygge i debatten om löner och anställningsvillkor, en debatt som till stora delar förts i media och annonskampanjer.
Norwegian har hela tiden hävdat att bolaget följer alla de lagar och regler som finns i både USA och Europa och att det amerikanska motståndet helt enkelt handlar om protektionism och en vilja att skydda de amerikanska flygbolagen från konkurrens. Norwegian hänvisar också till att luftfartsavtalen mellan Europa och USA gäller och därmed ska öppna för flygtrafiken. I dagsläget flyger Norwegian på en norsk dispens som upphör den 30 juni.
Men nu kan en lösning på den hittills låsta frågan vara på väg. Enligt amerikanska media ska tjänstemän från EU och USA mötas på tisdag för att diskutera olika transportfrågor och då finns Norwegian på dagordningen. Kan frågan om flygtillståndet lösas då innebär det antingen fritt fram för Norwegian eller så måste hela processen starta från en ny utgångspunkt.
Skriv en kommentar

Kommentarer

What??
2014-06-15 23:25

Norwegian does NOT pay their cabincrew better than SAS.. Read up buddy and stop spreading lies!!!

What??
2014-06-15 23:25

Norwegian does NOT psy their cabincrew better than SAS.. Read up buddy and stop spreading lies!!!

James
2014-06-15 21:48

Let’s squeeze the old, arrogant airlines instead. The campaign they’re running against Norwegian, is a new low. They spend millions of unionmemebers money on ridiculous ads, to avoit competition. They seem also to be totally ignorant over the facts that Norwegian pay their employees better tha i.e SAS. Truth will prevail.

demenne
2014-06-15 10:42

Lets continue to sqeeze out cheap workforce !!
Norway looks more and more like Qatar !!
Cheap underpaid workforce from the East !!
Very nice development.

Børje svensk i norge
2014-06-14 16:45

Det norska luftfartsverket har gett norwegians modersälskap NAS lov å ta tillbaka 5 dreamlinere från NLH på irland. Dette medför ny disp på flygningar till USA fram till juni 2015. Då borde amerikanska myndigheter vara klara med behandlingen. Det är bra att norska myndigheter hjälper egna bolag som konkurrerar med SAS och arabiska bolag i luften och i kamp mot departement,fackföreningar och gamla monopolister på land.

Lasse
2014-06-13 20:53

Its good to se the Norwegian authorities has extended their Licence to Norwegian to continue to fly to the US. The dirty campaign that Alpha/SAS has conducted will eventually fail, as it is not in line with the open skies agreement. American carriers and SAS should be ashamed of themsleves, this is NOT the way to avoid competition!

pf
2014-06-11 17:35

but does such trigger new negotiations? Couse it is not said the other part is happy.

In the end, will the US lose to much IF us Europeans say this agrement is off? Is Norwegian worth it?

@pf
2014-06-11 17:17

I.e. Kjos style is specifically prohibited.

pf
2014-06-11 17:13

conditions in the EU/EEA-USA air agreement, do you know IF such is the same as an alteration in the said agreement, and automatically accepted without negociations from our side of the Atlantic.

(I do suspect not)

CB
2014-06-11 17:00

The amendment passed today would prevent the Department of Transportation from approving Norwegian Air International’s (NAI) foreign air carrier permit application because the airline’s operations would contradict the U.S.–EU Air Transport Agreement, which specifically prohibits any efforts to undermine labor standards.

pf
2014-06-11 16:55

mange andre foretak innen andre bransjer har registrert seg i Irland, eller utenfor hjemlandet. Jeg antar at det også gjelder for svenske bedrifter.

Fiskmåsen
2014-06-11 14:11

Det ligger mycket stor nationell “prestige” i Norge, politiker och näringsliv att ha ett EGET Norskt Internationellt flygbolag, så man kan visa upp de Norska färgerna över hela Världen!

CB
2014-06-11 14:03

“Thanks to the tremendous leadership of Rep. Westmoreland and Rep. DeFazio, this amendment specifically prohibits shopping for cheap labor and simply requires the Department of Transportation to follow the law and provisions agreed to in the U.S.-EU Transport Agreement,” “Congress has a responsibility to make sure that U.S. airlines do business in a fair marketplace and that the U.S. government’s transportation funds don’t hand an advantage to foreign airlines that try to cheat the system.”

Dr. Tinnitus
2014-06-11 13:35

Den nya Norska Regeringen vill hjälpa “Kjos” och ändra lagen ang. utländsk arbetskraft likvärdigt Rederierna/sjöfarten.

Kalle
2014-06-11 12:50

Norwegian flyger på dispens till USA, med noskt AOC och dispensen går ut 30 juni.

Norwegian har INTE tillstånd att flyga på USA med Irländskt AOC. Det är en fejk-konstruktion för att kringgå de norska reglerna. Norwegian flyger inte ens från Irland till USA!

pf
2014-06-11 12:44

det er bare for andre å utnytte det !

Observer
2014-06-11 12:16

Det är så Kjos önskar konkurrera ut alla andra europeiska och amerikanska flygbolag och det är lätt att genomskåda. Kjos önskar INTE konkurrens på lika villkor.

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2013/10/24/norwegiansjefen-holder-vi-kostnadene-nede-kan-vi-konkurrere-ut-alt-som-er

DEMENNE
2014-06-11 12:09

Norwegian(NAI) stopped by US Congress

XX
2014-06-11 11:19

Det blev inget beslut idag.
USA vill ha mer tid att gå igenom ansökan.

Kalle
2014-06-11 11:08

Lätt att genomskåda konkurrensfördelar för vissa bolag med arbetskraftsshopping.

pf
2014-06-11 10:52

slapp av alle SAS-svensker !

BA
2014-06-11 09:07

Det blev ett NEJ för Kjosen!

Undrar vad han hittar på nu,,,,?

Kjos fanclub
2014-06-11 08:54

Björn Kjos har fått amerikansk media att berätta för folket vilket hot Norwegian är på deras marknad. Hotet om låga priser som kommer sätta de amerikanska flygbolagen ur spel. Det här kan gå till världshistoriens smartaste marknadskampanjer någonsin.
Björn Kjos kommer sakta möta fackföreningar och organisationer i deras krav och vips så är alla nöjda till deras eget förtret. Vad var det som hände, hur gick det här till?

Oraklet
2014-06-11 08:26

Även om NAI hävdar att de följer de lagar som finns så var inte andemeningen att upplägg som NAI har är okey i open sky avtalet. Det USA gör nu visar att de har ett fungerande system som rättar till felaktigheter. Säkert kommer många tycka att det hela är protektionistiskt men det är fel. Systemet USA har är något som saknas i EU men framförallt i Sverige. Tack USA!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten