Per G Braathen beredd byta Bromma mot Arlanda

Publicerad den 18 januari 2021
Kommentarer
Lös Brommafrågan nu. Då kan det svenska inrikesflyget får bästa möjliga förutsättningar efter krisen. Det säger Per G Braathen i en intervju med Dagens Industri där han ser en framtid för BRA också på Arlanda.
Bromma och BRA har närmast varit varandras förutsättningar. Det märks tydligt när pandemin tvingat ner BRA’s flygplansflotta på marken och Bromma därmed tappat 80 – 90 procent procent av trafiken. Den stora frågan nu är om det är till Bromma som BRA ska återvända när flygtrafiken återhämtar sig. 
– Det finns ingen bättre flygplats än Bromma, säger Per G Braathen i en intervju med Dagens Industri.
Men samtidigt öppnar han för en förändring. Framför allt är det ett bekymmer att det finns två konkurrerande linjenät för inrikesflyget, ett från Bromma och ett från Arlanda. Den situationen kan knappast fortsätta efter Covidkrisen. Mycket pekar på att trafikvolymerna då kan vara betydligt lägre än innan krisen, kanske upp till 30 procent lägre. Ett antal av destinationerna flygs från båda flygplatserna, bland annat Umeå, Kalmar, Göteborg och Malmö. Det är en dubblering som en framtida marknad inte håller för. Bättre då att – äntligen – ta ett samlat grepp om det svenska inrikesflyget. Per G Braathen ser framför sig en samverkansgrupp med SAS, BRA och Swedavia som huvudaktörer tillsammans med regeringen och med ambition att komma fram till hur inrikestrafiken ska se ut efter krisen.
– För att hitta en väg framåt för flyget måste vi ha en gemensam plan. Man måste tänka nytt eftersom läget är så extremt. Klart är att det i ett litet land som Sverige inte går att ha två konkurrerande nätverk i inrikesflyget. Och där tåget är ett bättre alternativ, ska de ta över. Kundunderlaget efter krisen kommer inte vara tillräckligt stort för all.
– Ska Sverige få det optimala nätverket efter krisen, är Arlanda svaret, säger han., säger han till Dagens Industri.
Om den gemensamma planen är detsamma som att i förtid stänga Bromma som kan Per G Braathen acceptera det och flytta verksamheten till Arlanda. Under förutsättning att flygbolaget inte hamnar på undantag vad gäller start- och landningstider och terminalkapacitet. Med all inrikestrafik samlad på Arlanda stärks också flygplatsen vad gäller transitunderlag vilket kan ge Arlanda en bättre utgångspunkt i arbetet på att knyta fler utrikeslinjer till flygplatsen.
Helt och hållet stänger Per G Braathen dock inte dörren till Bromma, enligt intervjun i Dagens Industri.
– Nej antingen finns Bromma kvar till 2038 och vi satsar på att investera där, som vi gjort i 20 år, eller så stänger man nu. Det är inte mitt beslut, men det bör ligga i allas intresse att avklara Bromma-frågan nu, säger han till tidningen.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Mats
2021-01-22 23:51

Han har gett upp kampen mot Leap innan den ens börjat. Kan inte ge besked OM de kommer att starta verksamheten och definitivt inte när! Han vinglar mellan Arlanda och Bromma i någon form av osammanhängande ologiskt resonemang. Vill han införa ett svenskt flygmonopol igen? Är det enda sättet att klara konkurrensen.

Intressant!
2021-01-21 19:04

Är det inte intressant att detta utspel kom så kort efter att man fått statliga lånegarantier? Luktar lite Preemraff runt detta…

Spitfire
2021-01-20 21:57

Det är tveksamt om Braathen överhuvudtaget behövs.
De tunga svenska långlinjerna där passagerar ofta ska vidare från Arlanda kan på ett effektivt sätt flygas av SAS och Norwegian.Andra mindre operatörer bör med fördel kunnaserva dem som avser att besöka Stockholm. Bromma är ju såväl när det enkelhet och miljövänlighet bra kommunikationer (spårvagn) avsevärt bättre än Arlanda .

flyga de resor som landsbygden som

Galet
2021-01-20 13:27

Bromma behövs mer än någonsin efter pandemin när vi utvecklat elflygen. Vi ser hur hela världen nu börjar ställa om.
Låt bromma stå kvar. Per G Braathen får väl flytta till Arlanda och gå en säker konkurs till mötes om han vill! Men låt andra aktörer ta över BRA’s plats.

Henrik
2021-01-20 10:18

Tror inte det blir särskilt problematiskt att bygga på Bromma. Det finns en del gammal motorolja i marken vid motor och underhållsverkstäderna. Flygbränsle har till allra största delen dunstat bort. Glykol och urea finns också vid flygplanens uppställningsplatser och dessa ämnen är lättsanerade. Man har byggt på platser som har varit betydligt mer svårsanerade t ex Hammarby sjöstad. Mitten på startbanan har mindre goda markförhållanden och där kan behövas pålning för en bebyggelse.

Peter
2021-01-20 08:35

Om Braathen tycker Arlanda är ett bättre alternativ än Bromma så är det väl bara att flytta verksamheten. Eller bygga upp en verksamhet på Arlanda från nytt då den tidigare är borta sedan innan sommaren 2020.

Bromma ska vara kvar för BA, GA och samhällsviktiga transporter. Bromma är en sverigefråga och kan det räddas liv från Bromma så ska den vara kvar. Även för den passagerartrafik som vill etablera sig.

Laban
2021-01-19 23:07

Med 12 ATR blir det säkert billigare för BRA att husera på ARN. Allt runtomkring finns redan, hyra in resurser till allt, minimalt med egen personal. AGH som hemmabas för underhåll kommer garanterat vara rökt och flyttas till ARN.

Men staten måste köpa tillbaka Arlanda Express och sätta humana biljettpriser, max 100 spänn för en enkelbiljett.

Kommer dock bli sviiindyrt och ta extremt lång tid att riva och sanera BMA
Staten kommer nog få hosta upp många miljarder till detta.

DY
2021-01-19 22:53

Bromma är en mycket smidig flygplats, går inte ens att jämföra med Arlanda. En storstad kräva två flygplatser!

Det finns andra områden att bygga bostäder på. Rör inte Bromma!

Flyget
2021-01-19 10:58

Elflyget drar igång snart, och då behövs de citynära flygplatserna för att avlasta storflygplatserna. Ska vi bygga nytt då efter att vi rivit bromma?

Gh
2021-01-19 09:15

Personligen tycker jag Bromma är en smidig liten flygplats utan krångel, man hamnar ju i princip mitt i stan. Så synd om den lägger ner enligt mig.

PetraPilot
2021-01-19 06:43

BRA och rätt tänkt, Brommaområdet skulle bli jättefina bostadsområden, med mycket naturstigar små sjöar och nära till storstadens puls. Flyg hör hemma på Arlanda, och inte mitt i tätbebyggt område.

Cpt Obvious
2021-01-18 22:29

Hah, Har han gett upp kampen nog Leap innan han ens startat upp BRA? Det utspelet känns ju endast löjligt, så hade det inte låtit om BRA inte satt sig i rekonstruktion.

Stockholmare
2021-01-18 19:50

Du kan ju inte jämföra några AirLeep-flygningar + några industritoppar som tar någon tur om dagen och den verksamhet som BRA hade tidigare. 97% av flyget är borta…

@Anders
2021-01-18 19:33

”Ingen har sett röken av dem”, förmodar du syftar på BRA.
Det har inte slagit dig att det nog beror på en pågående pandemi och inga passagerare att tala om?
Sorry, men om ni tror det är en mus som ryter lär ni bli överraskade. Just wait and see!

Anders
2021-01-18 16:11

@JA_37 Vad då 97%. BRA finns inte på Bromma längre. De flyger något enstaka ACMI-uppdrag, har med jämna mellanrum sedan sedan augusti förra året sagt att de skall starta upp men ingen har sett röken av dem ännu. Musen som ryter är nog en rätt benämning.

JA_37
2021-01-18 13:33

Men tjena. När inte ens BRA, som står för 97% av trafiken på Bromma, inte är intresserade längre så är det godnatt.

Smarty
2021-01-18 13:17

Smart drag av Braathens att flytta till Arlanda, då självdör Bromma och alla ”konkurenterna” blir av med möjlighet att flyga…

Aldrig nedläggning
2021-01-18 09:22

Till dig som kommenterar under namnet “Anonym”; du har snytit ur dig samma kommentar i åratal här på Flygtorget. Har du inget vettigare att komma med?

Behåll Bromma flygplats! Bromma flygplats behövs för Stockholms framtid och säkerhet. En nedläggning är det dummaste som kan ske.

Sune
2021-01-18 09:17

Idag finns det plats för alla typer av flyg på Arlanda. Bara att komma – nästan gratis.

När flyget återhämtar sig och tryggheten finns att resa igen så kommer flygbolagen vara snabba på att etablera sig igen.

Då vill alla bolag ha tillgång till de bästa slot-tiderna morgon som sen eftermiddag/kväll.

Swedavia tjänar då pengar på de stora maskinerna och inte på inrikes.

Behåll Bromma för de bolag som vill flyga inrikes och betjäna bl a organ- och sjuktransporter.

Anonym
2021-01-18 08:26

Gör om Bromma flygplats till motsvarande Säve flygplsts i Göteborg.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten